کد خبر: ۵۶۹۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹

محب‌اهری در دهه ۷۰ و ۸۰ کجا بود؟!

بیژن بیرنگ نویسنده «محله برو بیا» و «محله بهداشت» که همکاری‌هایش با حسین محب اهری به سال‌های دور برمی‌گردد، با بیان اینکه این هنرمند سال‌ها با بیماری بازی کرد، گفت: آن چه که اهمیت دارد، این است که او با تمام سختی‌ها هفت سال با مرگ بازی کرد و مرگ را دست انداخت. اما در نهایت بازی را باخت و طبق معمول مرگ برنده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بیژن بیرنگ ـ نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره درگذشت حسین محب‌اهری و خاطراتی که سال‌ها پیش با وی در محله بهداشت و کاراکتر (هپلی بیدیلی بیدیلی بو) داشته است به گفت‌وگو پرداخت.

وی با بیان این که محب‌اهری در مجموعه «محله بهداشت» یک شخصیت فانتزی داشت، یادآور شد: این شخصیت که «هپلی بیدلی بیدلی بو» نام داشت یک میکروب باوفا و دوست داشتنی بود. آن نقش یک نقش خاصی بود و تاکنون کسی نقش میکروب را بازی نکرده بود. ما هم نمی‌دانستیم اصلا میکروب چه شکلی است و چگونه باید رفتار کند. به هرحال این شخصیت را نوشتم و ایفای آن به محب اهری واگذار شد. ایشان از هنرمندان قدیمی این برنامه بوده است.

وی ادامه داد: کاراکتری که محب اهری ایفا کرد یک کاراکتر منفی بود اما به نوعی بانمک و دوست داشتنی هم بود. به هر حال سالها با هم کار کردیم و با هم دوست بودیم اما حالا به نظرم اینها مهم نیست آنچه مهم است این است که وی با تمام سختی ها هفت سال با مرگ بازی کرد و آن را دست انداخت. اما به هرحال بازی را باخت و طبق معمول مرگ برنده شد.

بیرنگ سپس با اشاره به برنامه‌هایی که سال‌های دور با همکاری محب‌اهری در تلویزیون ساخته است، گفت: ما همکاری های زیادی با یکدیگر داشتیم در برنامه‌هایی که برای عید و دهه فجر می‌ساختیم این همکاری ادامه داشت. و به طور کلی یک تیم بودیم از محله برو و بیا و محله بهداشت و ایشان از کسانی بودند که با گروه ما همین طور کارشان را ادامه دادند.

بیژن بیرنگ در این گفت‌وگو با یادآوری اینکه خالق شخصیت‌های محله بهداشت و کاراکتر هپلی او بوده است، گفت: برای این کاراکتر اسم عجیب و غریبی انتخاب کردم. قبل از این کلمه‌ای به اسم هپلی نداشیتم اما امروز این کلمه مصطلح است. هپلی در واقع آدمی بود که به هیچ چیز اعتقاد نداشت و در واقع یک میکروب دوست‌داشتنی بود. علت ایفای نقش محب اهری در این مجموعه این بود گروهی که با آنها کار می‌کردیم بچه‌هایی مثل آتیلا پسیانی، حمید جبلی، اکبر عبدی و باقی دوستان ایشان را می شناختند و او را برای این نقش معرفی کردند و ما با ایشان کار کردیم.

بیرنگ با اشاره به شرایط سختی که محب اهری در طول سه دهه گذشته داشته است، یادآور شد: متاسفانه یک چیزهای را نمی‌خواهیم ببینیم؛ اینکه ایشان در دهه ۷۰ و ۸۰ کجا بودند؟! زمانی ما ایشان را جوان دیدیم در آن دوران‌هایی که ۲۸ سال سن داشت. ناگهان ایشان را در سنی دیدیم که ۶۰ ساله شده‌اند و در این سه چهار سال اخیر دوباره فعال شدند. همه ما یادمان می رود که در این دوران غیبت چه به او گذشت. همه می‌گویند محب اهری انسانی شاد بود، بله این طور بود و می‌خندید و بازیگر خیلی خوبی هم بود، اما معمولا کسانی که زیاد می خندند غمگین ترین آدمها هستند. من فکر می‌کنم ایشان حداقل در دو یا سه دهه، دوره سختی را گذارنده است.

بیرنگ در پایان با اشاره به فقدان این هنرمند یادآور شد: الان دیگر محب اهری نیست. ما اینگونه می‌توانیم از او درس بگیریم؛ اینکه چطور می‌شود آدم‌ها بیمه نداشته باشند. چطور آدم‌ها سختی‌های بیماری را می‌چشند؛ البته ایشان از آن جا که شناخته شده بودند کمک‌هایی شد و شاید هم این کمک‌ها کم بود. اما به نظر می‌رسد یک عده از کمک کردن خسته شده‌اند ولی یادمان باشد مسئله دارو و مسئله سلامت در این ممکلت، مسئله بزرگی است. در خبرها خواندم که هزینه داروی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری تالاسمی ۴ برابر شده است.  وهمین طور شیمی درمانی و بیماری ام اس. در حالی که حق هر کسی است که بیمه داشته باشد، منظورم دفترچه بیمه نیست یعنی در هر شرایطی که هست تحت درمان باشد. چیزی که در کشورهای پیشرفته دنیا اتفاق می‌افتد و به این نگاه نمی‌کنند که فرد آیا دفترچه دارد یا ندارد! در حال حاضر نگرانی بیماری و مریضی همه ما را اذیت می‌کند؛ این که اگر خدای ناکرده نیاز به داروی خاصی داشته باشیم چه باید بکنیم. امیدواریم درس عبرت بگیریم و در مبارزه با مرگ، راه محب اهری را دنبال کنیم.

حسین محب‌اهری متولد ۲۹ مهر ماه سال ۱۳۳۰ بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان، بامداد چهارشنبه (۲۶ دی‌ ماه) در سن ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله از دنیا رفت. پیکر مرحوم حسین محب اهری، پنجشنبه  (۲۷ دی ماه) تشییع می‌شود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین