کد خبر: ۵۶۹۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

کشف گور جنگاور ۴۰ ساله از عصر آهن در گیلان+عکس

سرپرست تیم کاوش اضطراری محوطه باستانی شهران رستم‌آباد در بزرگراه رشت - گیلان، از کشف گور مردی چهل ساله به همراه ابزار جنگی مربوط به سه هزار سال قبل خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : شهرام رامین گفت: در کاوش‌های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده که با توجه به آثار یافت شده در کنار آنها، این گورها مربوط به عصر آهن و با حدود سه هزار سال قدمت است.

این باستان‌شناس محدوده‌ای که گورها در آن یافت شده را در امتداد بزرگراه رشت ـ تهران و در حاشیه شرقی دشت رستم آباد اعلام کرد و افزود: این محوطه به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان‌شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند.

وی کامل‌ترین گور کشف شده در کاوش‌های انجام شده را اسکلت انسانی به همراه ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی دانست و بیان کرد: براساس بررسیِ «سارا سلطانی» - متخصص انسان‌شناسِ این تیم، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی متر است که با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد گور و یافته‌های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند.

او تاکید کرد: علاوه بر این براساس هماهنگی‌های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، بزودی این محوطه به شیوه «گرمالیان» توسط متخصصان این پژوهشگاه تاریخ گذاری می‌شود.

به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی وی اضافه کرد: علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست‌تراش سنگی در عمق‌های پایین‌تر کشف شده که بر اساس بررسی‌های اولیه متخصصان موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

رامین، قرار گرفتن  این آثار در کنار هم را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و افزود: با توجه به موقعیت این مکان‌های چند هزار ساله در کنار بزرگراه، آن‌ها کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

این کشف بعد از گذشت چند روز از آغاز کاوش اضطراری در محوطه باستانی شهران رستم‌آباد به دست آمد.

کاوش اضطراری در محوطه باستانی شهران رستم‌آباد همزمان با اجرای پروژه عمرانیِ یک شرکت خصوصی در کنار این محوطه باستانی و به دلیل به مخاطره افتادن بخشی از این محوطه آغاز شد .

این محوطه باستانی برای نخستین بار به مدت پنج سال از ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ توسط باستان‌شناسان ژاپنی و به سرپرستی «شینجی فوکایی» کاوش علمی شد. در حدود سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ نیز هیاتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و دامنه‌های جنگلی آن و نقاطی مانند «ویاوکوه» به حفاری پرداخت که نتیجه آن به دست آمدن آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی بود.

همچنین این محوطه در سال ۱۳۹۳ توسط هیأتی به سرپرستی مرحوم - بهروز همرنگ - کارشناس باستان‌شناس اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان به‌منظور تعیین حریم گمانه‌زنی شد که حاصل آن کشف قبوری متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، مانند دوره اشکانی بود.

براساس مجوز صادر شده این کاوش قرار است تا بهمن ماه ادامه داشته باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین