کد خبر: ۵۷۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۹
تاکید تهران بر ایستادگی در مقابل فشارها

آقازاده: قطعنامه را اجرا نمی‌کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اجرای قطعنامه‌ 1737 شورای امنیت سازمان ملل گفت که از نظر تهران قطعنامه دارای اشکالات جدی حقوقی و اجرایی است. بنابر اظهارات آقازاده تهران از همان ابتدا گفته است که قطعنامه را اجرا نمی‌کند. آقازاده همچنین در خصوص نصب برخی دوربین‌ها در بخش‌هایی از UCF اصفهان گفت که آنچه را که در نطنز و اصفهان در چارچوب همکاری با آژانس انجام شده در چارچوب ان.پی.تی است و قانون مجلس لغو و یا متوقف نشده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار و مذاکره با نمایندگان تروئیکای نم، گروه 77 و رئیس کمیته‌ مشورتی سازمان شورای حکام در خصوص پیشرفت‌های جدید در نطنز در خصوص نصب برخی دوربین‌ها در بخش‌هایی از UCF اصفهان اظهار داشت: مصوبه‌ مجلس بر این اساس نبود که ما همکاری‌های‌مان را به طور کامل در محدوده‌ ان.پی.تی کم کنیم، بلکه مجلس نیز این نظر را داشت که در چارچوب ان.پی.تی فعالیت‌ها را ادامه دهیم چرا که در گذشته فراتر از این معاهده و یا فراتر از پروتکل الحاقی با آژانس همکاری می‌کردیم.

آقازاده در ادامه اظهارات خود در خصوص گزارش محمد البرادعی در پایان ضرب‌الاجل قطعنامه‌ شورای امنیت ایران تصریح کرد: آنچه که آژانس مقید و موظف به انجام آن است این است که بر اساس بازرسی‌های صورت گرفته اعلام کند که هیچ قصوری در نوع همکاری‌های ایران با آژانس به وجود نیامده است و این مساله را البرادعی باید در گزارش خود لحاظ کند. وی همچنین درباره اجرای قطعنامه‌ 1737 از سوی ایران گفت: از نظر ما قطعنامه دارای اشکالات جدی حقوقی و نیز اجرایی است، ما از همان ابتدا هم گفته بودیم که قطعنامه را اجرا نمی‌کنیم.

آقازاده با اشاره به مذاکرات امروزش گفت: در این مذاکرات برنامه‌های حال و آینده‌ ایران را توضیح دادیم و بر این مساله که موضوع هسته‌ای ایران متعلق به همه‌ کشورهاست تاکید کردیم. وی با اشاره به نقطه ‌نظرات نمایندگان تروئیکای نم گروه 77 و رئیس کمیته‌ مشورتی پادمان شورای حکام و اتحادیه‌ عرب اظهار داشت: آنها خواستار گسترش ابعاد همکاری‌های ایران با آژانس بودند.

آقازاده به این مساله که موضوعات باقی مانده بین ایران و آژانس در یک جلسه‌ کاری در آژانس قابل رفع است اشاره کرد و گفت: ما مسائل جدیدی با آژانس نداریم و هر چه باقی مانده مربوط به گذشته است اما از آنجایی که پرونده‌ ایران سیاسی است تا این مساله به لحاظ سیاسی مشکلاتش حل نشود، آژانس نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد مسائل باقی مانده با ایران را حل کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: بعضی از موضوعات باقی مانده مثل بحث‌آلودگی، فرآوری پلوتونیوم و موضوع لویزان در یک جلسه قابل بحث و بررسی و رفع است چرا که صدها ساعت درباره‌ این موضوع تاکنون بحث شده است.

آقازاده با اشاره به اظهارات بازدیدکنندگان از تاسیسات UCF اصفهان که دیروز انجام شد، گفت: آنها معتقدند که این بازدید کمک کرد تا روشن‌گری و آگاهی بیشتری را نسبت به فعالیت‌های ایران داشته باشند. آنها نیز از این که توانستند بر نحوه فعالیت‌ آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران آگاه شوند اظهار خرسندی کردند. آقازاده ادامه داد: در این مذاکرات همچنین در خصوص نصب دوربین‌های جدید فعال شده در تاسیسات هسته‌ای ایران توضیحاتی را ارایه دادم مبنی بر این که این دوربین‌ها در سیستم تزریق گاز، محصول نهایی و انبار مواد هسته‌ای نصب شده‌اند.

وی ادامه داد: ما همچنین برنامه‌هایی را برای بازدید سفرای خارجی در تهران از تاسیسات هسته‌ای کشورمان داریم و این اقدامات را در راستای شفاف‌سازی انجام می‌دهیم و از برنامه‌های قطعی‌مان است.

آقازاده همچنین با اشاره به حضور خبرنگار CNN در تهران و بازدیدش از تاسیسات UCF اصفهان گفت: ما این سوال را از این شبکه‌ خبری داریم که آیا این مقدار که ایران اجازه‌ بازدید از تاسیسات هسته‌ای‌اش را می‌دهد کشورهای دیگر مثل آمریکا و کشورهای اروپایی این اجازه را به کشورها یا به ما و رسانه‌های گروهی و کشورهای غیر متعهد برای بازدید از تاسیساتشان می‌دهند یا نه؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین