کد خبر: ۵۷۰۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

مذاکرات سئول و واشنگتن درباره هزینه‌های حضور آمریکا به بن بست خورده است

به گفته یک قانونگذار کره جنوبی این کشور با آمریکا درباره افزایش سهم کره در هزینه‌های باقی ماندن سربازان آمریکایی، در حال کشمکش است.
آفتاب‌‌نیوز :
 علی رغم ۱۰ دور از گفت‌وگوها بین این دو کشور از ماه مارس، طرفین در رسیدن به قراردادی که جایگزین قرارداد منقضی شده ۲۰۱۴ باشد، شکست خوردند. رسیدن به یک توافق نیازمند پرداخت ۸۴۸ میلیون دلار سالانه از طرف کره جنوبی برای باقی ماندن حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها گفته است کره جنوبی که سربازهای آمریکایی از جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کره در آن مستقر هستند، باید سهم بیشتری را به عهده بگیرد.

ارتش آمریکا به کارکنان کره‌ای پایگاه‌هایش هشدار داده است که اگر با کره به توافقی نرسد از اواسط ماه آوریل این کشور را ترک می‌کند.

براساس گفته‌های هونگ یانگ پیو، یک قانونگذار ارشد حزب حاکم کره جنوبی، در آخرین دیدار این دو کشور، آمریکا یک درخواست "ناگهانی و غیرقابل قبول" از کره جنوبی داشت که طبق آن کره باید بیش از ۱.۴ میلیارد ون در سال پرداخت کند که این یک و نیم برابر سهم فعلی این کشور است.

کانگ کیونگ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی، در نشستی با تعدادی از قانونگذاران در مورد این درخواست گفت‌وگو کرد. هر توافقی نیازمند تایید پارلمان است.

قانونگذار ارشد حزب حاکم گفت: مذاکرات متوفق شده بود. طرف آمریکایی در دور آخر پیشنهادی داد که قبول آن برای ما سخت بود.

یک سخنگوی سفارت آمریکا در سئول نظر این قانونگذار را نپذیرفت و رد کرد.

هنگامی که از وزیر امور خارجه کره جنوبی در مورد درخواست آمریکا پرسیده شد او قبول نکرد تا اعداد و ارقام را مشخص کند اما گفت که رقم پیشنهادی آمریکا "تفاوت بسیار زیادی" با خواست کره دارد.

او به خبرنگاران گفت: ما بر روی رسیدن به یک قرارداد منطقی، به صرفه و قابل توضیح برای مجلس ملی و تمام مردم کار می‌کنیم.

در حالی که نشست دیگری میان دو طرف برنامه ریزی نشده است، اختلافات میان این دو متحد ۷۰ ساله در مواجهه با کره شمالی بیشتر به چشم می‌آید.

حدود ۷۰ درصد سهم کره شامل پوشش حقوق حدود ۸۷۰۰ کارمند کره جنوبی که برای ارتش آمریکا خدمات تکنولوژیک و دیگر خدمات را تامین میکنند، می‌شود.

ترامپ در ماه ژوئن بعد از ملاقات با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی را متوقف کرد و گفت که این مانورها بسیار پرهزینه بودند و بیشتر هم توسط کشور او پرداخت می‌شدند.

رزمایش‌های مشترک گسترده از آن زمان به بعد به حالت تعلیق درآمده‌اند که به گفته واشنگتن این می‌تواند باعث تسریع روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی شود، اگرچه مانورهایی در مقیاس‌های کوچکترهمچنان انجام می‌شود.

روزنامه دونگ آ ایلبوی کره جنوبی به نقل از یک منبع نامشخص دیپلماتیک گفت، هری هریس، سفیر آمریکا در کره جنوبی در ملاقات ماه گذشته خود با چونگ اویی یونگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی این کشور را به ایجاد یک توافق سویفتی تشویق کرد و هشدار داد که آمریکا ممکن است در اجرای معاهده نظامی خود تجدید نظر کند.  

وزارت امور خارجه کره جنوبی تایید کرد که سفیر آمریکا با مشاور امنیت ملی این کشوردیدار کرده است اما نپذیرفت تا اطلاعات بیشتری دراین باره بدهد.

سخنگوی سفارت آمریکا نیز از دادن اطلاعات بیشتر ممانعت کرد و گفت که گفت‌وگوها "بحث‌های محرمانه دیپلماتیک" بوده است.

رسانه دولتی کره شمالی اخیرا گلایه‌های خود را در مورد اتحاد ارتش کره جنوبی با آمریکا افزایش داده است اما مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی گفته است که کاهش تعهدات نظامی آمریکا در این کشور یک گزینه غیرمحتمل برای واشنگتن است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین