کد خبر: ۵۷۱۲۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

کدام استان ایران، مهد میوه‌های ناشناخته است؟

میوه‌های گرمسیری در شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان برداشت می‌شود که هیچ جای کشور دیده نشده و شاید شناخته شده هم نباشند.
آفتاب‌‌نیوز :
سیستان و بلوچستان به علت دارا بودن آب و هوای مرطوب و گرم بیشترین میزان تولید میوه‌های گرمسیری از جمله موز، انبه، گُواوا، پاپایا و نارگیل را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که کاهش خشکسالی در سال زراعی جاری سبب کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت مزارع کشاورزی این استان شده اما با این وجود باز هم کشاورزان دست از تلاش برنداشته و با وجود کم آبی برای تولید و به ثمر نشستن محصولات نادر این استان در مزارع کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

آشنایی با میوه‌های گرمسیری سیستان و بلوچستان

وقتی نامی از میوه‌های گرمسیری برده می‌شود آنچه اغلب به ذهن می‌رسد میوه‌هایی مانند موز، انبه و خرما است در حالی که در سیستان و بلوچستان میوه‌هایی گرمسیری متنوعی تولید می‌شود که نه تنها خیلی از ما آنها را ندیده و طعم آنها را نچشیده ایم بلکه نام آنها را هم نشنیده ایم.

در نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان که شرایط آب و هوایی تقریباً استوایی و گرم و مرطوبی دارد، میوه‌های گرمسیری تولید می‌شود که حتی مردم خود استان فقط نامشان را شنیده اند و حتی از نزدیک آنها را ندیده اند.

در حال حاضر در شهرستان سرباز میوه‌هایی به نام چیکو، گواوا (زیتون محلی)، پاپایا (خربزه درختی)، کنار، پالسا و سیتاپُل تولید می‌شود که چندان شناخته شده نیستند.

چیکو میوه‌ای تقریباً شبیه کیوی اما کروی شکل است. این میوه کاملاً گوشتی و شیرین است و هسته‌ای در مرکز خود دارد.

گواوا شبیه گلابی و یا کروی شکل و میوه رسیده آن سبز متمایل به زرد است. این میوه دارای دانه‌هایی شبیه گلابی و دارای عطر و طعم خاصی است.

کنار هم همان میوه درخت سدر است اما درختان کنار شهرستان سرباز از نوع پیوندی آن است و میوه‌های این درختان درشت‌تر از میوه‌های معمولی درخت سدر و بسیار خوش طعم تر و شیرین‌تر است.

خربزه درختی هم میوه‌ای در حد و اندازه طالبی است و گوشتی نارنجی رنگ با دانه‌هایی سیاه رنگ و ساچمه‌ای شکل دارد که ماده‌ای ژلاتینی اطراف دانه‌ها را در بر گرفته است.

پالسا نیز مزه‌ای ترش و شیرین دارد و شبیه گیلاس اما ریزتر است. میوه سیتاپل هم مخروطی شکل و دور‌نمایی مانند میوه درخت کاج دارد و سبز رنگ است و به دلیل ظاهرش به آن بستنی درختی هم می‌گویند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص شرایط آب و هوایی سیستان و بلوچستان برای تولید این نوع میوه‌ها بیان کرد: خاستگاه میوه‌های گرمسیری که در جنوب سیستان و بلوچستان به عمل می‌آید، شبه قاره هند است و آب و هوای گرم و مرطوب و استوایی مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان سرباز که به هندوستان کوچک مشهور است، امکان رشد و پرورش میوه‌های گرمسیری را می‌دهد.

مجتبی پیری در گفت و گو با ایسنا، گفت: میوه‌های گرمسیری سرشار از مواد مغذی است و اغلب این میوه‌ها دارای طعم و عطر خاصی بوده که در صنایع مختلف عطر سازی، غذایی و حتی دارویی نیز کاربرد دارد اما هنوز در داخل کشور ناشناخته مانده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: تنها مورد مصرف این میوه‌ها به صورت تازه‌خوری است، در حالی که قابلیت فرآوری زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: میوه‌هایی مانند چیکو و گواوا و خربزه درختی از آنجا ناشناخته هستند که هنوز به تولید انبوه نرسیده اند و در سال‌های اخیر تا حدودی بر میزان کشت آنها افزوده شده است.

وی اظهار کرد: با برپایی نمایشگاه‌هایی می‌توان میوه‌های گرمسیری و قابلیت‌های فرآوری آنها را به مردم و سرمایه‌گذاران بیشتر معرفی و زمینه افزایش تولید آنها را فراهم کرد.

پیری تصریح کرد: تنوع اقسام خرما از دیگر شگفتی‌های طبیعت این استان است، حدود ‪ ۳۰ نوع نوع خرما در منطقه بلوچستان کشت می‌شود‌

رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: پسته دشت گوهرکوه شهرستان خاش نیز از انواع خاص پسته است که در سایر نقاط ایران از این نمونه دیده نمی‌شود.

پیری بیان کرد: علاوه بر میوه‌های گرمسیری منحصر به فرد، مرکبات این استان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، انواع انار و میوه‌های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: استان توانمندی‌ها و استعدادهای خاصی در تولید انواع محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و محصولات خارج از فصل و تولیدات دامی و شیلاتی دارد.

وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استعدادهای فراوان در زمینه کشاورزی دارد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین راه رونق کشاورزی استان، استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح‌های نوین آبیاری به ویژه انتقال آب با لوله، توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است.

پیری تاکید کرد: سهم عمده‌ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است و با بررسی استعدادهای کشاورزی، توان تولید محصولات کشاورزی در استان افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: هم اکنون ۱۱ میوه استوایی با نام‌های پاپایا، موز، گواوا، چیکو، سیتاپل، تمبرهندی، بیدام، نارگیل، پالسا، جمبولان، کنار و انبه در استان کشت می‌شود.

به گفته وی، بیشترین تولید محصولات گرمسیری به موز، انبه، کُنار، گواوا و سیتاپل مربوط می‌شود به گونه‌ای که در این میان موز با ۴ هزار و ۵۰۰ هکتارسطح زیر کشت و۱۳۰ هزار تن تولید سالانه بیشترین میزان محصولات گرمسیری را به خود اختصاص داده است.

این مسئول در تکمیل مطلب فوق با بیان اینکه از گُواوا به عنوان زیتون محلی یاد می‌شود، افزود: گواوا میوه‌ای گرمسیری با طعم و بویی بسیار مطبوع می‌باشد که هم اکنون فصل برداشت آن فرا رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: سال گذشته ۱۰۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت انواع محصولات کشاورزی رفت که امسال با توجه به کاهش افزون بر ۸۵ درصدی نزولات آسمانی نسبت به بلند مدت و به تبع آن کاهش ۵۰ درصدی ذخایر آبی و افزایش دما شاهد کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از ۹۰ هزار هکتار باغات استان حدود ۱۰ درصد آن را میوه‌های استوایی تشکیل می‌دهند (به طور تخمینی ۹ هزار هکتار) که گواوا نیز یک درصد از کل باغات را در بر می‌گیرد که در این میان ۶۵۰ هکتار از یک هزار هکتار این محصول بارور است.

این مسئول میزان تولید سالانه گواوا را ۶ هزار و۹۰۰ تن عنوان کرد و ادامه داد: در بعضی شهرستان‌ها از این محصول به عنوان ماده‌ای خوشبو کننده در خانه و ماشین استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
زینب نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
خیلی خوب بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین