کد خبر: ۵۷۱۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

اظهارات شمخانی درباره برنامه موشکی: اراده‌ای برای ارتقای برد موشک‌ها نداریم

علی شمخانی صبح امروز در همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن که در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید، گفت: توسعه برنامه فضائی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و بالا بردن توان فناورانه کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
نماینده رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: داشتن توانمندی فضایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ماهواره‌ای موجب ایجاد جهش در قابلیت‌های مدیریتی به منظور مقابله با بلایای طبیعی و جلوگیری از گسترش سطح بیابان‌ها، کاهش سطح جنگل‌ها و مراتع و مواجهه کارشناسی با بحران کاهش بارش برف و باران و خشک‌تر شدن اقلیم خواهد شد.

شمخانی گفت: بدون در اختیار داشتن زنجیره فضایی بومی گام برداشتن در مسیر توسعه همه جانبه رویایی دست نیافتنی است.

شمخانی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح تاریخچه شکل‌گیری برنامه‌های فضایی در کشور گفت: در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که به باشگاه فضایی وارد شده‌اند اولین گام‌های مطالعاتی، تحقیقاتی و صنعتی در این حوزه به دلیل سطح بالای دانش و فناوری آن در بخش دفاعی و در دهه ۷۰ آغاز شد.

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شکل‌گیری سازمان صنایع هوا فضا در اواسط دهه هفتاد در وزارت دفاع که بر اساس تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری انجام شد را سرآغاز ایجاد ساختار دانش بنیان، منسجم و مبتنی بر برنامه راهبردی در حوزه دستیابی به ظرفیت‌های فضایی عنوان کرد و اظهار داشت: دانشمندان جوان و با انگیزه کشور با هم افزایی کم سابقه‌ای که میان ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های دفاعی، دانشگاهی و صنعتی ایجاد شد توانستند از مسیرهای میانبر شگفتی‌های بی بدیلی را در ایجاد ظرفیت‌های فضایی بومی خلق نمایند.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت‌های هفتم تا دوازدهم در زمینه توسعه دانش فضایی در کشور خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۰ در جلسه‌ای با حضور معاونین و رؤسای سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع گزارشی از پیشرفت برنامه‌های فضایی که کمتر از ۳ سال از شروع آن می‌گذشت به رئیس جمهور وقت ارائه کردیم که تحسین و تعجب وی را به دنبال داشت.

شمخانی گفت: تعجب وی ناشی از مقایسه پیشرفت برنامه فضایی هند که در مدت زمان طولانی و صرف هزینه‌های گزاف به نتیجه رسید با روند برنامه فضایی ایران بود که موفقیت‌های حاصل شده در آن بدون اختصاص بودجه ملی و صرفاً با استفاده از منابع داخلی ناشی از صرفه‌جویی در وزارت دفاع و در مدت زمان کوتاه حاصل شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی دانش و ظرفیت‌های فضایی کشور را مولود انقلاب اسلامی و حاصل شکل‌گیری روحیه خودباوری در دانشمندان جوان ایرانی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: اولین گام‌ها در حوزه بهره‌گیری از دانش هسته‌ای در کشور هرچند محدود و تحت تسلط بیگانگان، پیش از انقلاب اسلامی برداشته شد لیکن آغاز و پیشرفت برنامه‌های فضایی در ایران دستاورد خالص جمهوری اسلامی است.

دریابان شمخانی کسب رتبه اول در سرعت رشد علمی و رتبه ۱۶ تولید علم در جهان را حاصل سیاستگذاری درست کشور برای پیشرفت علمی و تأمین زیرساخت‌های لازم در طی چهل سال گذشته دانست و افزود: یکی از مزیت‌های کم نظیر دانشمندان ایرانی، تلاش صد برابری برای جبران اثرات دشمنی‌ها و تحریم‌های علمی علیه ملت ایران است.

وی ظرفیت‌های علمی و عملی کشور در حوزه طراحی و ساخت زنجیره فضایی، شامل ماهواره، ماهواره‌بر و ایستگاه‌های پرتاب ماهواره و دریافت زمینی را بسیار بیشتر از دستاوردهای به فعلیت رسیده عنوان کرد و افزود: وجود برخی محدودیت‌های اعتباری موجب کاهش سرعت پیشرفت فضایی، متناسب با نیازمندی‌ها و توانمندی‌های کشور گردیده که به طور قطع برای برون رفت از وضعیت موجود باید چاره اندیشی عاجل به عمل آید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با مرور واقعیت‌های تاریخی مربوط به کشف نفت در ایران و دروغ‌پردازی کمپانی‌های نفتی غربی در میان مردم در مورد مضرات و خسارت‌های نفت به عنوان مایعی سیاه و بد بو افزود: امروز نیز رسانه‌های وابسته به نظام سلطه با بهره‌برداری از برخی تنگناهای اقتصادی موجود در جامعه تلاش می‌کنند هزینه‌های بسیار اندکی که در بخش‌های علمی و تحقیقاتی به ویژه در حوزه فضایی کشور انجام می‌شود و دستاوردهای قابل توجه اقتصادی نیز به همراه دارد را عامل نابسامانی وضعیت معیشتی مردم عنوان کنند.

دریابان شمخانی فضاسازی رسانه‌های غربی و رژیم صهیونیستی برای مرتبط نمودن برنامه‌های فضایی جمهوری اسلامی به توسعه توانمندی‌های موشکی را دادن آدرس غلط برای ایجاد انحراف در افکار عمومی عنوان کرد و افزود: ایران هیچ‌گونه تنگنای علمی و اجرایی برای افزایش برد موشک‌های نظامی نداشته و صرفاً بر اساس دکترین دفاعی خود در کنار تلاش مستمر برای ارتقای دقت، اراده‌ای برای ارتقای برد موشک‌ها ندارد.

وی با اشاره به رویکرد تبلیغاتی جدید سران رژیم صهیونیستی که برای قدرت‌نمایی و منحرف نمودن افکار عمومی از فساد اخلاقی و اقتصادی موجود در هیئت حاکمه این رژیم انجام می‌شود اظهار داشت: هیچ رسوایی برای رژیم صهیونیستی که مدعی داشتن قدرت اطلاعاتی برتر است، بالاتر از این نیست که هم زمان با هیاهوهای کودکانه متوجه شود که وزرای کابینه‌اش به منابع اطلاعاتی تبدیل شده‌اند و زیر پایش صدها کیلومتر تونل حفر شده و موشک‌های نقطه زن در دستان پرتوان رزمندگان مقاومت در غزه و لبنان آماده‌اند که حماقت احتمالی‌اش را با جهنمی از آتش پاسخ دهند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین