کد خبر: ۵۷۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۵

هند: تهران با آژانس همکاری کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پاراناب موکرجی وزیر خارجه هند با اشاره به اینکه مساله هسته‌ای ایران را نمی‌توان با توسل به زور حل کرد خواستار اولویت بخشیدن به مذاکره در حل این مساله شد. وی همچنین با تاکید بر حق ایران برای پیگیری برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای از تهران خواست دیدگاه‌های جامعه جهانی بویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد توجه قرار دهد. 

موکرجی که برای دیداری دو روزه به تهران آمده است این سفر را در تقویت روابط دو جانبه بسیار مهم ارزیابی کرد. همکاری‌های انرژی از مهم‌ترین موضوعاتی است که وی در دیدار با مقامات ایرانی در مورد آن مذاکره خواهد کرد. بویژه اجرای موافقت نامه انتقال گاز ایران به هند که در سال 2005 به امضا دو طرف رسیده اما هنوز از سوی مجلس ایران به تصویب نرسیده از اهداف وی در این سفر عنوان شده است. 

وی که کشورش همواره موضع محتاطانه‌ای در مورد مساله هسته‌ای ایران اتخاذ کرده با به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز ایران گفت: در عین حال ایران به عنوان عضو معاهده منع تکثیر هسته‌ای باید به تعهداتش در این زمینه پایبند باشد. وی افزود: مقامات ایران باید دیدگاه‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌ا‌شان را مورد توجه قرار دهند. 

وزیر خارجه هند در مورد موضوع کشورش در خصوص حل مساله هسته‌ای ایران گفت: ما همیشه از حل دیپلماتیک مساله حمایت کرده‌‌ایم و توصیه ما این است که از افزایش بیشتر تنش‌ها خودداری شده و به تقویت زمینه‌های مذاکره و بحث کمک شود. وی که پیش از سفر به تهران با واکنش آمریکا در خصوص همکاری‌های کشورش با ایران مواجه بود گفت: تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران هیچ‌ تاثیری بر همکاری هند با تهران نمی‌گذارد. موکرجی افزود: ما قطعنامه را بررسی کرده‌ایم. موارد یاد شده در آن هیچ‌یک از همکاری‌های فعلی ما با ایران را پوشش نمی‌دهد. 

وزیر خارجه هند در مورد مذاکرات خود با مقامات ایرانی گفت: اجرای موافقت‌نامه انتقال گاز ایران از طریق پاکستان به هند در اولویت قرار دارد. بنا به گفته وی پیش از این دو کشور در مورد قیمت گاز به توافق رسیده بودند اما اکنون ایران قصد تجدید نظر در آن را دارد و البته مذاکرات برای رسیدن به یک نتیجه روشن در حال انجام است. براساس این قرارداد در مدت 25 سال، سالانه پنج میلیون تن گاز طبیعی از ایران به هند منتقل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین