کد خبر: ۵۷۲۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

نیویورک تایمز: آمریکا برای حفظ فشار بر ایران در عراق می‌ماند

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با پرداختن به اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره علت ماندن نیروهای آمریکایی در عراق و تاثیر این کار بر عراقی‌ها نوشت: آمریکا تنها می‌خواهد فشار را بر ایران حفظ کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد نیروهایش را در عراق نگه دارد تا به گفته خودش ایران را زیر نظر داشته باشد و فشار بر این کشور را ادامه دهد. این در حالی است که وی گفته است می‌خواهد نیروهایش را از سوریه و افغانستان خارج کند.

ترامپ روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرد: من می‌خواهم ایران را زیر نظر داشته باشم. ما می‌خواهیم نیروهای‌مان را برای همین منظور در عراق نگه داریم تا اگر کسی قصد ساخت سلاح هسته‌ای یا چیزهای دیگر داشت، پیش از آنکه این کار را انجام دهند متوجه شویم.

این اظهارات ترامپ در حالی بیان شده است که آمریکا هفته‌ها است بی سروصدا با عراق مذاکره می‌کند تا اجازه دهد صدها تکاور آمریکایی و نیروهایی که اکنون در سوریه عملیات می‌کنند به پایگاه‌هایش در عراق منتقل شوند و از آنجا به داعش حمله کنند. سران نظامی به دنبال این هستند که فشار را بر این گروه، همزمان که رئیس جمهور دستورات جدید درباره سوریه و افغانستان می‌دهد حفظ کنند.

اما دیپلمات‌ها و افسران ارشد آمریکایی می‌گویند که این اظهارات ترامپ می‌تواند مذاکرات حساس با عراق را تضعیف کند، چراکه این ترس را در عراقی‌ها ایجاد می‌کند که این اقدامات ممکن است یک پوشش برای کنترل ایران باشد که به‌طور بالقوه روابط با بغداد را دچار تنش می‌کند و توانایی آمریکا برای پاسخگویی به باقی‌مانده‌های داعش در سوریه را تضعیف می‌کند.

جواد الموسوی یک عضو پارلمان عراق در این باره گفت: اگر آمریکایی‌ها برای آوردن نیروهای بیشتر در عراق تلاش می‌کنند مخالفت با آنها افزایش خواهد یافت. یک بی اعتمای نسبت به دولت آمریکا وجود دارد، حتی اگر آنها بگویند که می‌خواهند از ما در برابر داعش محافظت کنند. دلیل اصلی این است که آنها برای ضربه زدن به ایران می‌آیند.

به گفته دو مقام آمریکایی، افسران ارشد آمریکا اخیراً از پایگاه‌های متعددی در عراق، ازجمله در اربیل و پایگاه هوایی الاسد و به‌علاوه پایگاه‌های کوچک‌تر در مرز سوریه بازدید کرده‌اند. یک سیاستمدار کرد گفت که یک افسر آمریکایی نیز دست کم از یک پایگاه عراقی در نزدیکی مرز ایران بازدید کرده است.

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اینکه عناصری در پارلمان عراق وجود دارد که به دنبال طرح‌هایی برای محدود کردن فعالیت‌های نظامی آمریکا در عراق است، نوشت: این مسئله (باقی ماندن آمریکایی‌ها در عراق) احزاب شیعه که آمریکایی‌ها را دوست ندارند را نیز به یکدیگر نزدیک خواهد کرد، ازجمله گروه تحت رهبری مقتدا صدر که بیشترین آرا را در اختیار دارد و از روابطی قوی با ایران برخوردار است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین