کد خبر: ۵۷۳۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
چالش های یک زن راننده در بغلان افغانستان

سنت‌شکنی زنان در ولایت بغلان افغانستان؛ نخستین زن راننده+فیلم

با آن‌که ولایت بغلان از ولایات ناامن افغانستان است و طالبان در بخش‌هایی از این ولایت فعالیت‌های تروریستی دارد، برای بانوانی که خواهان فعالیت‌های اجتماعی هستند، امیدواری‌هایی دیده می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
زحل سیفی که خود آمر جندر «معاون برابری جنسیتی» مقام ولایت بغلان است، برای اولین بار در شهر پلخمری ولایت بغلان افغانستان از بودجه شخصی خود خودرو خریده و خودش رانندگی می‌کند.

خانم سیفی در مصاحبه‌ای با خبرنگار یورونیوز در شمال افغانستان گفت: «مدت ۹ ماه می‌شود که رانندگی را شروع کرده‌ام. قبل از من شاید به مانند من دختر‌هایی که خواسته باشند در بغلان رانندگی بکنند وجود نداشت. با یک هراس و ترس و دلهره رانندگی کردن را شروع کردم. در ابتدا با موانع‌ و دیدگاه‌های عجیب و غریب خیلی از افراد در اجتماع مواجه شد‌م.»

سنت‌شکنی زنان در ولایت بغلان افغانستان؛ نخستین زن راننده+فیلم

بغلان در شمال افغانستان واقع شده و از لحاظ ژئوپولیتیک از ولایات استراتژیک افغانستان است که ولایات شمال و شمال‌شرق را با مرکز افغانستان (کابل) وصل می‌کند.

بغلان از ولایات سنتی و ناامن افغانستان به شمار می‌رود و فرصت کارکردن، رانندگی کردن و تحصیل برای دخترها در این ولایت بسیار کم است. با آن‌که جنگ به شدت در این ولایت جریان دارد و تهدیدات امنیتی در این ولایت بیداد می‌کند، زحل سیفی از میان صدها دختر برای نخستین‌بار رانندگی را شروع کرده‌است و با این کار دست به سنت شکنی زده است.

او همچنین از دیگر زنان می‌خواهد تا به رانندگی روآورده و خودکفا شوند. او می‌گوید: «تقاضای من از همه خواهرها این است در صورتی که علاقمندی داشته باشند فامیل‌های‌شان باید آن‌ها را اجازه دهند. حالا زمانی‌است که بانوان تا حدی به حق و حقوق‌شان رسیده‌اند و این حق را باید خودشان به‌دست بیاورند. با اراده خود و با تصمیم‌گیری خود می‌توانند».

خانم سیفی هم‌چنان می‌افزاید: «نگاه‌های خیلی عجیب و غریبی که مردم دارند بر خانمی که رانندگی می‌کند (زیرا این موضوع) برایشان یک موضوع خیلی نو است. حتی شاید برای بعضی‌ها هیچ قابل پذیرش نباشد. بگذارید که دیدگاه مردم در مقابل رانندگی زن‌ها تغییر بکند و شما از این حق خود برخوردار شوید.»



ولایت بغلان افغانستان یک ولایت سنتی است و در بسیاری موارد اجازه تصمیم‌گیری به زنان داده نمی‌شود، همین مساله باعث شده تا حضور زنان در ادارات برای کار و در اجتماع برای فعالیت‌های اجتماعی – فرهنگی کم باشد.

زحل سیفی می‌گوید در ابتدای رانندگی با چالش‌های زیادی در اجتماع مواجه شده‌است اما به مرور زمان این مشکل برایش عادی شده‌است. وی می‌گوید:

«برخورد مردم در ابتدا برایم خیلی ناخوشایند بود، غیر قابل تحمل بود چون بعضی مزاحمت‌ها صورت می‌گرفت اما از مسیری که من همه روزه رفت و آمد می‌کنم شاید برای کسانی که در آن مسیر هستند برای آن‌ها هم عادی شده‌باشد و برای من هم‌چنان.»

او از مردم می‌خواهد تا محیط رانندگی را برای خانم‌ها مساعد کند و از خانواده‌ها نیز درخواست دارد تا برای فعالیت و حضور زنان در اجتماع ایجاد مانع نکنند: «خواست من اول از مردم این است که بگذارند فضا را محیط را آماده بسازند بر دیگران، به سایر خانم‌هایی که علاقمندی دارند و می‌خواهند رانندگی بکنند اجازه بدهید. هم‌چنان از فامیل‌های محترم در صورتی‌که دخترهای‌شان علاقمندی دارند بگذارند که "درایوری" بکنند و این خیلی سهولت است برشان. هم از لحاظ این‌که می‌‌توانند راحت باشند، خودشان در جایی که کار داشته باشند خودشان درایوری بکنند نسبت به این‌که کس دیگری درایور آن‌ها باشد و آن‌ها را به مقصد و جای که نیازمند هستند برسانند.»

زحل سیفی از نخستین روز رانندگی‌اش می‌گوید: «اولین‌بار من که خواستم خودم موتر/خودرو را ببرم به طرف دفترم بردم تا در ورودی، نتوانستم داخل بروم. همکارها با من هم‌کاری کردند. روز اول البته و بعد از آن هم بعضی رهنمایی‌ها را همکارهایم همرای من کردند که من بتوانم مشکلات ابتدایی را که در زمان رانندگی داشتم آن را مرفع بسازم. تمام‌شان بر من "مسیج"/پیام مثبت دادند به این‌ کارم که خوب است خودت درایوری می‌کنی و خودت مشکل خود را حل می‌سازی این خیلی خوب است نسبت به این‌که کس دیگر درایور تو بوده باشد.»

رانندگی زنان در ولایت بغلان افغانستان برای بسیاری باشندگان این شهر، نو و تازه است. بسیاری از باشندگان این ولایت به رانندگی بانو زحل سیفی به دید کوته‌ی می‌نگرند و باشندگان این ولایت به این تصور اند که زنان تنها برای کار خانه آفریده شده نه فعالیت بیرون از خانه و منزل. همین مسئله باعث شده‌است تا کمتر زنی در این ولایت دست به تابوشکنی زده و در اجتماع ظاهر شود.

عدم آگاهی باشندگان بغلان از حقوق زنان بسیاری از زنان تحصیل کرده این ولایت را خانه‌نشین کرده‌است. خانم سیفی در این مورد می‌گوید: «عدم آگاهی مردم یا عدم پذیرفتن مردم از اینکه یک خانم بخواهد رانندگی بکند با مزاحمت‌های‌شان مواجه می‌شود با نگاه‌های که آدم را از لحاظ روانی صدمه می‌رساند و تحت تاثیر قرار می‌دهد، مواجه می‌شود که من هم از شروع کارم تا فعلا با این مورد مواجه شده‌ام.»

با آن‌که سایه سنت در این ولایت پهن است اما با آن هم بانو زحل سیفی امیدوار به این است که پس از فروپاشی طالبان، زمینه درس و تحصیل بر زنان فراهم شده است. او می‌گوید: «ما تعداد زیادی از خواهرها را امروز می‌بینیم که با علاقمندی خیلی فراوان به مکتب می‌روند، به دانشگاه‌ها می‌روند و حق حقوق را که قبلا پامال شده بود در زمان سیاه طالبان تا یک‌جایی را امروز زنان به آن دست‌یافته و می‌توانند از آن استفاده بکنند».

زحل سیفی همچنین یادآور می‌شود: «خیلی سنگین بود که من در جماعتی که در یک سرکی/جاده‌ی که مردها تقریبا می‌توانیم بگوییم ۹۹ فیصدش راننده مرد است من هم مثل آن‌ها بتوانم رانندگی بکنم، اول این برای خودم خیلی مشکل بود که من در همچنین یک جماعتی ظاهر شوم با یک موتر با یک وسیله‌ی که هیچ پیشینه نداشته.»

اداره ترافیک ولایت بغلان افغانستان از آمار مشخص خودروها در این ولایت اظهار بی‌اطلاعی نموده می‌گوید در سال ۱۳۹۷، این اداره ۹۵۲ جلد جواز را برای مردها و ۱۵ جلد جواز رانندگی را برای زنان صدور کرده‌است. این اداره هم‌چنان افزود؛ جواز‌های رانندگی‌ای که برای زنان صدور شده بیشتر آن‌ها به ولایات دیگر افغانستان منتقل شده‌اند. این در حالیست که صدها خودرو در این ولایت به صورت غیرقانونی (تاکسی و شخصی) موجود است.

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین