کد خبر: ۵۷۳۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱

دهقانی: اینستکس می تواند گامی برای منزوی کردن دلار باشد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس راه اندازی کانال مالی اینستکس را کاری حیثیتی برای اروپا و در جهت تامین منافع اقتصادی دانست و گفت این کانال مالی می‌تواند گامی برای منزوی کردن دلار در آینده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
کمال دهقانی  در واکنش به راه اندازی کانال مالی اروپا ویژه ایران موسوم به اینستکس گفت: در این باره نباید زیاد خوش‌بینانه و یا بدبینانه عمل کرد، باید منتظر اجرای این کانال مالی باشیم تا بر اساس آن تحلیل شود چون برای ما تأمین منافع ملی و سهولت در انجام مبادلات بانکی و تجاری با اروپا اهمیت دارد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: این اتفاق نادری است که شورای امنیت قراردادی به نام برجام را تأیید کرده و برای آن قطعنامه صادر می‌کند و در آن همه کشورها ملزم به اجرای توافق می‌شوند اما آمریکا از اجرای آن سرباز زد و خارج شد. بعد هم شرکای تجاری و متحدان آمریکا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای ناتو و اتحادیه اروپا با ماندن در برجام وارد هم حوزه اقتصادی آن شده و بر برداشته شدن تحریم‌ها و انجام مبادلات تجاری تاکید دارند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اروپا خط خود را از آمریکا جدا کرده، توضیح داد: اروپا می‌خواهد با یک جانبه گرایی آمریکا مقابله کند که بخشی از دلیل آن به مصالح و منافع اروپا بر می‌گردد چون در صورت وابستگی به آمریکا استقلالش زیر سوال می‌رود که این برای پرستیژ بین المللی و منافع اقتصادی آنها خوب نبود. اروپا ظرفیت‌های خاص اقتصادی دارد که به دنبال تأمین آن است.

دهقانی با بیان اینکه مسائل امنیتی منطقه روی اروپا اثر می‌گذارد، گفت: در چنین شرایطی باید اروپایی‌ها در اجرای تعهداتش پایبند باشند تا راه برای مبادلات تجاری باز شود البته قطعاً آمریکا روی این موضوع حساسیت نشان می‌دهد و تلاش‌هایی برای بی اثر کردن این کانال مالی می‌کند.

به گفته وی کانال مالی اینستکس گامی برای منزوی کردن دلار در آینده است چون دلار بر بازارهای مالی و پولی دنیا احاطه دارد که اگر این سیستم کارایی خوبی داشته باشد می‌تواند در آینده به کشورهای دیگری مثل چین، هند و روسیه تسری پیدا کند و حتی به یورو قدرت داده و قدرت دلار را کم کرد. کاری که شاید اروپایی‌ها هم برای انجام آن بی میل نباشند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین