کد خبر: ۵۷۳۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹

رحیمی جهان‌آبادی: باید نیازهای نسل جدیدی را در حوزه آزادی‌های فردی شناسایی و بازخوانی کنیم

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: باید نیازهای نسل جدید را در حوزه آزادی‌های فردی، فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و روابط اجتماعی شناسایی و بر پایه نیازهای نسل امروز تعریف خود را بازخوانی کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
جلیل رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما یک تجربه تقریباً استثنایی در خاورمیانه بود که حکومتی بر پایه رأی مردم شکل بگیرد و بدون اتکای به قدرت‌های بزرگ بخواهد امور خود را اداره کند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک پیام از انقلاب اسلامی را بیان کنیم، استقلال سیاسی بوده است، عنوان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی وجود دارد، حفظ این استقلال است. ما باید تلاش کنیم تا در ابعاد سیاسی، اقتصادی امنیتی، نظامی و فرهنگی این استقلال را که مهم‌ترین دستاورد ما بوده، از دست ندهیم که لازمه‌اش این است که بتوانیم بر اساس داشته‌های خود امور را اداره کنیم.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: زمانی که حکومتی تشکیل می‌شود، مردم توقع دارند که این حکومت امنیت، حفاظت از آزادی‌ها و مالکیت آنها را تأمین کند و کارایی برای حل امور روزمره آن‌ها را داشته باشد. این نیازها موجب می‌شود که مردم حکومتی را بپذیرند یا نپذیرند. انقلاب اسلامی ظرف این ۴۰ سال در عرصه امنیت یکی از موفق‌ترین نظام‌های خاورمیانه بوده است، ما در امنیت فرامرزی و درون کشور مشکلی نداریم و احساس امنیت در کل جامعه وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخش دوم بحث کارایی حکومت است که باید در آن قسمت آسیب‌های خود را شناسایی کنیم. قدرت مدیریت موجود در جامعه ما در بین نخبگان، مسئولان و مراکز علمی‌-‌تحقیقاتی با شرایطی که ما امروز در جامعه داریم، همخوانی ندارد. ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم و مدیریت بهتری در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و عرصه‌های دیگر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر حفاظت از مالکیت مردم، امنیت فکری و آزادی‌های مشروع مردم است، تصریح کرد: ما در جامعه احتیاج داریم که این نیازها را مورد واکاوی و بازخوانی قرار دهیم. نسلی که انقلاب کرد، نسل ۴۰ سال قبل بود اما نسلی که امروز زندگی می‌کنند، همه نسل انقلاب نبوده و نسل جدیدی هستند. باید نیازهای نسل جدید را در حوزه آزادی‌های فردی، فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و روابط اجتماعی شناسایی و بر پایه نیازهای نسل امروز تعریف خود را بازخوانی کنیم.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: حکومت‌داری یکی از آسیب‌های ما در دهه پنجم خواهد بود که می‌خواهیم بر اساس پاسخی که سال ۵۷ گرفتیم، امور مردم را در سال ۹۷ اداره کنیم، این امکان‌پذیر نیست زیرا این نسل، نسل سال ۵۷ نبوده و این نیاز و خواسته سال ۵۷ نیست.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این سه پایه قدرت یعنی امنیت، حفظ آزادی‌های مشروع و مالکیت و کارآمدی حکومت در اداره امور روزمره را سه پایه قدرت نظام خود تصور کنیم، عمده‌ترین آسیب‌ها در دو حوزه پیش روی ما است یعنی جامعه چه نیازهایی دارد و چه کارآمدی برای پاسخ به این نیازها داریم. اگر بتوانیم این مسائل را در دهه آینده مدیریت کنیم، می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات فایق آییم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه استقلال سیاسی به اهداف و آرمانی که انقلاب ۵۷ داشت، رسیدیم، عنوان کرد: در اجازه دادن به توده‌های مردم برای شریک شدن در قدرت به مرحله شایسته‌ای رسیدیم. مشکلاتی داریم اما رسیدیم. ساختار و بدنه حکومت ما زمینه‌ای برای رشد و ارتقای توده‌های مردم و شریک شدن در این ساختار قدرت را فراهم کرده است.

رحیمی جهان‌آبادی اضافه کرد: در بخشی آسیب وجود دارد و آن بحث حل مشکلات روزمره و معیشتی مردم است. مردم حاضر نیستند بپذیرند کشوری که نفت، گاز، منابع طبیعی و ۸۰ میلیون جمعیت خوش فکر و خلاق دارد، نتواند امور اقتصادی خود را اداره کند. ما نتوانستیم مسائل معیشتی و اقتصاد را مدیریت کنیم. ناکامی ما در این ۴۰ سال در مسائل اقتصادی بوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی خدمات بزرگی نیز انجام داده است. ما سال ۵۷ که انقلاب کردیم، ویترین و نمای زیبایی از ایران در جهان وجود داشت اما افرادی که از اروپا به ایران می‌آمدند و این تصویر را مخابره می‌کردند، با تعدادی نزدیک به ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از اطرافیان پهلوی سر و کار داشتند، جشن ۲۵۰۰ ساله که برگزار می‌شد، پشت همان دیوارهای تخت جمشید، بچه‌های استان فارس نان خوردن نداشتند، روستاها جاده خاکی داشتند و خانه بهداشت و مدرسه نوساز نداشتند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی علیرغم جنگ هشت ساله تحمیلی و خسارت بیش از هزار میلیارد دلار ناشی از آن، باز هم خدمات را بر اساس باور خود انجام داد، عنوان کرد: انقلاب باور داشت که مردم روستاها و مناطق فقیرنشین باید به سطحی از زندگی متعادل برسند، اکنون در بسیاری از شهرستان‌ها و روستاها جاده آسفالت، خانه بهداشت، برق و مدرسه دارند. درست است که ۴۰ سال گذشته و ایرادی نیز می‌گیرند که اگر شاه هم بود، طی ۴۰ سال به این نقطه رسیده بود.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: شاه باوری داشت که انقلاب ما ندارد. باور او این بود که طبقه‌ای در جامعه هستند که به لحاظ درک، فهم و ارتباطات بین المللی توانایی دارند که تصمیم‎گیری کنند و نیازی نیست که با توده‌ها مشورت نمایند اما ما امروز تصمیم می‌گیریم و ۶ ماه بعد به این نتیجه می‌رسیم که اشتباه بوده و آن را تغییر می‌دهیم اما مهم است که این تصمیم را خودمان و توده‌های مردم می‌گیریم. هیچ کشوری در جهان در چنین جایگاه قدرتی نیست که به ما توصیه کند این کار را انجام دهیم یا ندهیم اما شاه بزرگ‌ترین تصمیماتی که می‌خواست بگیرد، محیط‌های خارجی بر آن اثر داشتند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه را که شاه فراموش کرد، این بود که هیچ حکومتی با سلطه و حمایت خارجی پایدار نمی‌ماند، انقلاب اسلامی نیز تا زمانی که این باور را فراموش نکند، بیمه است. انقلاب باید متکی به توده‌ها و مردم خود باشد. اگر مردم ما بیان می‌کنند که یاران‌ها بد است باید کارشناسی کرده و حذف کنند.

وی ادامه داد: حکومت‌های مردمی، حکومت‌های سختی بوده که سخت، بد و با چالش اداره می‌شوند اما اگر مردم احساس کنند آنچه را که می‌گویند تصمیم خود آن‌ها بوده، هزینه‌اش را پرداخت می‌کنند. بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در این ۴۰ سال استقلال سیاسی بوده و ضعفی که ما مدیران داشتیم و نتوانستیم خوب اداره کنیم، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به اینکه در هر کشوری با هر ویژگی اعتراضات وجود دارد، مگر کشورهای دیکتاتوری که کسی جرأت صحبت کردن ندارد، تصریح کرد: هر کشوری که آزادی‌های سیاسی در آن وجود دارد، مردم اعتراض می‌کنند. اعتراضاتی که ما در کشور داریم، خطری برای نظام ایجاد نمی‌کند اما ما باید حرف مردم را بشنویم و بدانیم که حرف و خواسته مردم چیست زیرا مردم تا زمانی که احساس مشکل نکنند، به خیابان نمی‌آیند و زمانی که به خیابان آمدند، حاکمیت باید بداند که قبل از آن حتماً کم کاری کرده و حرف مردم را گوش نکرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عمده مشکلات معیشتی است که می‌توانیم بر این مشکلات فایق آییم اما فشارها نیز بسیار زیاد است. مردم باید صادقانه بشنوند که اداره کردن کشور یک بحث ماجرا بوده و اینکه مجموعه‌ای از کشورهای قدرتمند علیه ما دست به دست هم دهند و بخواهند ما را به عنوان یک کشور مستقل سیاسی زمین‌گیر کنند، بحث دیگری است.

وی بیان کرد: بخش عمده مشکلی که با ما دارند این بوده زیرا تصور می‌کنند اگر ایران به عنوان یک حاکمیت مستقل سیاسی امور خود را خوب اداره کند، بسیاری از کشورها از خود سوال می‌کنند که دلیل حضور آمریکایی‌ها در بحرین، افغانستان، آذربایجان و عراق چیست که این چرا می‌تواند برای آمریکایی‌ها میلیاردها میلیارد دلار خسارت به بار آورد. یک چرایی که ایرانی‌ها مطرح کردند این بود که چرا شاه باید از آمریکا دستور بگیرد و ۴۰ سال است که میلیاردها دلار به اقتصاد آمریکا ضربه وارد کرده است.

رحیمی جهان‌آبادی اضافه کرد: آن‌ها از این الگو می‌ترسند که عراقی‌ها، افغانستانی‌ها، بحرینی‌ها و کویتی‌ها این چرا را یاد بگیرند که چرا آمریکا باید امور ما را اداره کند، آن‌ها بیان می‌کنند که این الگوی ایرانی نباید سر بلند کند، موفق باشد، موشک و تانک بسازد و اداره خود را به دست بگیرد، باید به دست و پای آمریکا بیفتد و ضعیف شود تا دیگران بدانند که بدون آمریکا اداره کردن امور امکان‌پذیر نیست. می‌توان در این چالش‌ها و تنش‌های اجتماعی با صداقت با مردم صحبت و برنامه‌ریزی کرد و بر آن‌ها فایق آمد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین