کد خبر: ۵۷۴۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

ظریف: راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود نه دیگران/ استقبال لبنان از سرمایه‌گذاری ایران در مناقصه احداث نیروگاه برق

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود نه دیگران، گفت: بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان سوری در کوتاهترین مدت، یکی از روش‌های مهم تضمین امنیت و آرامش در سوریه است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در بیروت به سر می‌برد امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیروت عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در سالروز انقلاب اسلامی ایران که ما را به مردم خودمان متکی کرد از کشور لبنان که یک دموکراسی در این منطقه است و متکی به مردم لبنان توانسته افتخار آفریند، بازدید می‌کنم.

وی از مهمان‌نوازی دولت و مردم لبنان و جبران باسیل سپاسگزاری کرد و گفت: من به دولت و مردم و رهبران لبنانی تشکیل دولت مبتنی بر آرای مردم در لبنان را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این دولت باعث رشد و شکوفایی بیشتر مردم لبنان شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در کنار مردم لبنان بوده و همواره در کنار مردم لبنان خواهد بود و ما آمادگی داریم در همه حوزه‌هایی که دوستان لبنانی آمادگی برای همکاری را دارند دست همکاری را به سوی لبنان دراز کنیم.

ظریف تصریح کرد که همکاری ایران و لبنان علیه هیچکس نیست و به نفع همه است، به ویژه به نفع مردم ایران و لبنان.

وی با بیان اینکه حوزه‌های مختلفی برای همکاری دو کشور در حوزه‌ اقتصادی و سایر حوزه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی ایران آمادگی دارند که در کنار بخش خصوصی و دولتی لبنان به همکاری بپردازند.

ظریف همچنین از موضع قوی دولت لبنان علیه اجلاس ورشو سپاسگزاری کرد و گفت: مشکل منطقه و جهان ما مشکل تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است. نباید اجازه دهیم دیگران با ایجاد خطرات تصنعی، خطر واقعی را از منطقه ما به فراموشی بسپارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همانطور که آقای جبران باسیل مطرح کرد گفت‌وگوی بسیار خوبی درباره سوریه و تلاش‌های ایران برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی در سوریه داشتیم، منجمله تلاش‌های ایران در چارچوب آستانه و اجلاس آتی سوچی (سران ایران، روسیه و ترکیه) و تلاش برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه.

وی درباره راه‌حل بحران سوریه نیز تصریح کرد: معتقدیم راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود و نه توسط دیگران.هر طرحی باید متضمن تمامیت ارضی سوریه باشد و خروج همه نیروهای خارجی که بدون اجازه دولت سوریه در آنجا هستند.

ظریف با اشاره به اظهارات وزیر خارجه لبنان نیز عنوان کرد: بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان سوری در کمترین و کوتاهترین مدت، یکی از روش‌های مهم تضمین امنیت و آرامش در سوریه است.

وی گفت که ایران در زمینه موضوع آوارگان سوری در لبنان و بازگشت آنان به کشورشان کاملا از ما حمایت نمود.

باسیل در این نشست خبری مطرح کرد: باید روند ترساندن آوارگان سوری از بازگشت به کشورشان متوقف شود که در این زمینه ما همراه با طرف ایرانی اعتقاد داریم که حل نهایی مشکل آوارگان سوری با بازگشت آنان به کشورشان تحقق خواهد یافت.

وی خاطر نشان نمود که بحران سوریه نه از سوی طرفهای خارجی بلکه باید توسط مردم سوریه حل شود.

باسیل سپس در بخش دیگری از سخنانش یادآوری نمود که دولت جدید لبنان دارای سیاستهای خارجی مستقلی می باشد.

وی افزود که بخش خصوصی ایران می تواند در مناقصه احداث نیروگاه برق در صورت مطرح شدن آن در لبنان مشارکت نماید.

منبع: العالم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین