کد خبر: ۵۷۴۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰

عوامل موثر بر بیماری ALS/بیماری‌های شایع مغز

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به عوامل موثر در ابتلا به بیماری ALS گفت: این بیماری از ضعف حرکتی از ناحیه دست یا پا آغاز شده و پیش‌رونده است که با تحلیل سلول‌های حرکتی در مغز و نخاع موجب مشکلات حرکتی شدیدمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 فاتحی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران اظهار داشت: سکته مغزی، ام‌اس، اختلال حرکتی، بیماریهای عصبی عضلانی یا نوروموسکولار،‌ صرع، اختلال حافظه یا دمانس، سردرد و بیماری‌های خواب از جمله محورهای این کنگره به شمار می‌رود.

وی افزود: روز نخست این کنگره اختصاص به مسائل آموزشی داشته و در روزهای پس از آن آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی در حوزه بیماری‌های مغز و اعصاب توسط اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

دبیر بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران ادامه داد: کارگاه‌های عملی در حاشیه این گنگره در حوزه‌های مختلف همچون گرفتن نوار عصب و عضله و تزریق بوتاکس برای بیماران دچار سکته مغزی و اختلالات حرکتی برگزار می‌شود و پنلی با حضور صاحبنظران در مورد بیماری‌های خاص در حوزه نورولوژی خواهیم داشت.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به ارسال بیش از 200 مقاله به دبیرخانه این کنگره گفت:‌ پس از داوری منتخب این مقاله ها برخی به صورت سخنرانی و برخی به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی گفت: متخصصین مغز و اعصاب، متخصصین طب فیزیکی، جراح مغز و اعصاب، اعصاب اطفال، روانپزشکان، پزشکان عمومی، متخصصین کودکان و سایر رشته های وابسته از جمله گروه‌های هدف در این کنگره خواهند بود و می‌توانند از دستاوردهای این کنگره بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سردرد، سکته مغزی، ام‌اس و پارکینسون از جمله مشکلات شایع بوده که در حوزه مغز و اعصاب بیماران به پزشکان مراجعه می‌کنند، گفت: یکی از بیماری‌هایی که امروزه بسیار مطرح شده بیماری ALS است که افراد مشهور زیادی در دنیا همچون استفان هاوکینگ به آن گرفتار شده اند. حتی ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروفی در دنیا نیز گرفتار این مشکل شده‌اند.

دبیر بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران گفت:‌ این بیماری از ضعف حرکتی از ناحیه دست یا پا یا عضلات بلع و گفتاری آغاز شده و پیش‌رونده است که با تحلیل سلول‌های حرکتی در مغز و نخاع، عضلات نیز تحلیل رفته و معمولاً این بیماری سبب از دست دادن جان بیمار می‌شود.

فاتحی گفت: هر چند که علت دقیق بیماری مشخص نیست ولی امروزه برخی تحقیقات نشان می‌دهد استعمال دخانیات، زندگی در محیط‌های صنعتی، و مسمومیت با فلزات سنگین می‌تواند سبب ابتلا به این بیماری شود و در مواردی ممکن است علل ژنتیکی عامل بیماری باشد. این بیماری گاهی در تشخیص افتراقی سایر بیماری‌ها مانند تنگی کانال نخاعی یا دیسک‌های گردنی قرار می گیرد و در مواردی افتراق این بیماری‌ها از یکدیگر مشکل می باشد چرا که ممکن است هر دو بیماری یعنی ALS و تنگی کانال نخاع همزمان وجود داشته باشند.

وی  خاطرنشان کرد: این بیماری یک بیماری هزینه بر می باشد و فرد نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، این در حالی بوده که ALS جزء بیماری‌های خاص نیست و بیمه‌ها حمایت چندانی از مبتلایان نمی‌کنند ولی خوشبختانه اکنون انجمنی در جهت حمایت از این بیماران در حال تشکیل است.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین