کد خبر: ۵۷۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۱

تکذیب فرار مقتدا صدر به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیاستمداران طرفدار مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه گزارش‌های مبنی بر فرار وی به ایران را نادرست خوانده و می‌گویند وی همچنان در عراق به سر می‌برد. این در حالی است که عملیات مشترک نیروهای عراقی – آمریکایی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به بغداد طی روزهای گذشته شدت بیشتری گرفته و برخی نزدیکان مقتدی‌صدر از تصمیم احتمالی آمریکا برای دستگیری وی ابراز نگرانی‌کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس یک عضو کابینه عراق که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه گفت: «مقتدی صدر همچنیان در نجف بوده و شامگاه سه‌شنبه با نمایندگان چند وزارتخانه دیدار و مذاکره کرده است».

«نصار الربیعی» رئیس فراکسیون «صدری‌ها» در پارلمان عراق به خبرنگاران گفت که مقتدی برنامه‌ای برای سفر به ایران یا هیچ کشور دیگری نداشته و همچنان در عراق است. صالح العکیلی سخنگوی فراکسیون نیز در این باره گفت: «آمریکایی‌ها با انتشار این خبر نادرست می‌خواهند یک جنگ روانی علیه سید مقتدی به راه اندازند تا وی را وادار به حضور در میان مردم کرده و از محل اقامتش مطلع شوند، آنها باید بدانند که مقتدی صدر یک رهبر شجاع است که میدان را برای انها خالی نمی‌کند».

رئیس دفتر نمایندگی مقتدی صدر در نجف نیز مدعی شد که «سید مقتدی» تصمیم گرفته تا پایان ماه محرم در انظار عمومی ظاهر نشود. با این‌حال یک مقام امنیتی عراق گفت که انتشار این خبر (فرار مقتدی به ایران) می‌تواند زمینه‌سازی برای اقدام به دستگیری وی باشد. این مقام همچنین گفت که مقتدی صدر خود از این موضوع آگاهی داشته و هر شب محل اقامتش را تغییر می‌دهد.

jخبر فرار مقتدی صدر به ایران تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که یک فرمانده ارتش امریکا در عراق مدعی شد مقتدی‌صدر محل اقامت خود در بغداد را به مقصد ایران ترک کرده و تصور می‌رود که اکنون در تهران باشد. به گفته این فرمانده آمریکایی شبکه شبه نظامیان وابسته به مقتدی‌صدر (موسوم به جیش‌المهدی) طی روزهای اخیر به شدت آسیب دیده و میزان نفوذ سیاستمداران طرفدار وی نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
این مقام ارتش آمریکا البته تصریح کرد که احتمال نمی‌رود وی تصمیمی برای اقامت دائمی به ایران داشته باشد.

مقامات ارتش آمریکا و سیاستمداران احزاب سنی طی ماههای گذشته بارها شبه‌نظامیان وابسته به مقتدی صدر را به درست داشتن در خشونت‌های فرقه‌ای عراق متهم کرده‌اند. گمانه‌زنی‌ها در خصوص ترک عراق از سوی مقتدی صدر پس از آن تشدید شد که وی برخلاف اعلام قبلی از حضور در مراسم یادبود حادثه تروریستی سامرا خودداری کرده و سخنرانی خود در این مراسم را لغو کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین