کد خبر: ۵۷۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳

اردوغان ضمن اعلام عملیات نظامی مشترک با تهران و مسکو، پاسخ ضرب الاجل آمریکا را هم داد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پاسخ ضرب الاجل آمریکا درباره خرید اس 400 را داد و در عین حال اعلام کرد که ترکیه به همراه روسیه و ایران عملیات نظامی مشترک خواهند داشت.وی همچنین عراق و لبنان را به مذاکرات سوچی دعوت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که قرار بود ترکیه در ۱۵ فوریه به طور غیر رسمی پاسخ دهد که آیا سیستم پاتریوت از آمریکا می‌خرد یا خیر؟ بر اساس این گزارش این خبرگزاری انگلیسی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک روز پس از پایان ضرب الاجل واشنگتن به آنکارا برای خرید سیستم پاتریوت، گفت‌: ما توافق S-۴۰۰ را با روسیه به امضا رسانده‌ایم و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد. این توافق انجام شده است.

وی به هنگام بازگشت از سوچی در جمع خبرنگاران در ادامه گفت‌: ترکیه همچنین از خرید سیستم پاتریوت از آمریکا، تا زمانی که این توافق در راستای منافع ترکیه باشد استقبال می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش، افزود: هنوز مسائل مختلف در این باره در حال گفت‌وگو قرار دارد.

اردوغان اضافه کرد: دولت آمریکا نسبت به انتقال سریع این سیستم نگاه مثبتی دارد، اما هیچ صحبتی درباره تولید مشترک نمی‌کند. ما بر اساس وعده داده شده، روی انتقال S-۴۰۰ در ماه ژوئیه کار می‌کنیم.

به گزارش آناتولی، پیشتر ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: خرید احتمالی پاتریوت هیچ تأثیری بر توافق مسکو-آنکارا درباره خرید اس ۴۰۰ نمی‌گذارد.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که ترکیه از اکراه و بی میلی آمریکا برای تأمین وام مورد نیاز برای خرید سیستم پاتریوت و هم چنین تولید مشترک این سیستم‌ها ناراضی است.

وی ادامه داد: تولید مشترک، تأمین وام مورد نیاز و انتقال سریع این سیستم شاخص‌هایی هستند که در اولویت قرار دارند. آمریکایی‌ها تنها با انتقال سریع این سیستم موافق هستند و هیچ وعده‌ای مبنی بر تأمین وام و تولید مشترک این سیستم‌ها نمی‌دهند.

همچنین رجب طیب اردوغان از احتمال عملیات مشترک نظامی ایران، روسیه و ترکیه علیه شبه‌نظامیان در ادلب سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی به خبرنگاران که روزنامه حریت منتشر کرد، عنوان داشت: عملیات مشترک ممکن است هر زمانی با توجه به تحولات صورت گیرد. هیچ مانعی بر سر راه آن وجود ندارد.

اردوغان افزود: اقدامات کنونی برای راحتی، خوشحالی و سعادت ساکنان ادلب است. آنچه که برای ما ضروری است امنیت مردم ادلب است.

وی هم‌چنین اظهار کرد نیروهای نظامی ترکیه و روسیه به همکاری خود برای اجرای تفاهم صورت گرفته در تاریخ ۱۷ سپتامبر درباره شرایط ادلب و در کنار آن مبارزه با تروریسم در منطقه ادامه می‌دهند.

روز پنجشنبه رئیسان جمهوری ترکیه، روسیه و ایران چهارمین نشست سه‌جانبه خود را درباره شرایط سوریه در سوچی روسیه برگزار کردند. به گفته اردوغان گفت‌وگوهای آنها بر موضوع ادلب تمرکز داشت.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد: عراق و لبنان به همراه روسیه، ترکیه و ایران می‌توانند در مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد: مذاکرات آستانه به عنوان یک روند تکمیلی مذاکرات ژنو ادامه دارد. ما مذاکرات آستانه را به عنوان روند جایگزین مذاکرات ژنو نمی‌بینیم اما باید اعتراف کنیم مذاکرات ژنو شکست خورده است.

وی ادامه داد: من در نشست سه جانبه اعلام کردم که ما می‌توانیم عراق و لبنان را نیز وارد مذاکرات کنیم زیرا این دو کشور مرزهای مشترکی با سوریه داشته و روابطشان با سوریه در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

چند روز گذشته آخرین دور مذاکرات آستانه با حضور رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در سوچی برگزار شد.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین