کد خبر: ۵۷۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۲
فشار اقتصادی و تحریم به جای جنگ

برنز: باید از درگیری با ایران اجتناب شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این که حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران همچنان امکان‌پذیر است گفت: با این حال از نظر ما افزایش فشارهای چند جانبه از جمله تصویب قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ضروری است. وی وجود هرگونه طرح آمریکایی‌ برای حمله به ایران را رد کرد و گفت: ما معتقدیم باید از روش‌های دیگر مثل افزایش تحریم‌ها علیه ایران استفاده شود. 

نیکلاس برنز که در موسسه بروکینگ در واشنگتن سخن می‌گفت اظهار داشت: ما در تلاش برای شروع جنگ با ایران نیستیم. وی افزود: رها کردن گزینه دیپلماسی در این شرایط اشتباه است، ضمن آنکه هیچ جدول زمانی در مورد اینکه تلاش‌های دیپلماتیک تا چه زمانی باید دنبال شود وجود ندارد. بنا به گفته برنز اجتناب‌ناپذیر بودن جنگ مطرح نیست و ما باید از درگیری‌ با ایران اجتناب کرده و تلاش کنیم از سایر اقدامات مثل فشار اقتصادی و تحریم‌های شورای امنیت برای حل این بحران استفاده کنیم. 

معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما اکنون در مسیر دیپلماسی قرار داریم و دلیلی ندارد که صبر خود را از دست بدهیم بلکه لازم است صبورانه و ماهرانه عمل کرده و با تمرکز بر سطح بین‌الملل تلاش کنیم علامت‌های روشنی را برای دولت ایران بفرستیم. 

وی افزود: به همین خاطر گمان نمی‌کنم جنگ با ایران اجتناب ناپذیر باشد.

برنز در مورد پایان مهلت ایران و ارائه گزارش محمد البرادعی مبنی بر عدم پیروی ایران از قطعنامه 1737 شورای امنیت گفت: گمان می‌کنم در این صورت شورای امنیت قطعنامه دیگری را به تصویب برساند که فشار بر ایران را افزایش دهد. 

به اعتقاد برنز تحریم‌های مالی بین‌المللی عامل مهمی در متقاعد کردن ایران به تعلیق غنی‌سازی است. وی با اشاره به موفقیت وزارت خزانه‌داری آمریکا در به راه اندازی تیم اطلاعات مالی گفت: این گروه توانسته‌اند بسیاری از بانک‌های بزرگ را متقاعد کنند که روابط مالی خود با تهران را متوقف کنند. برنز افزود: از این‌رو شما شاهد آشفتگی در جوامع مالی بین‌المللی در مورد تجارت با ایران هستید و آمریکا تلاش می‌کند این روند را تقویت کند. 

اخیرا نیز گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا از دولت جرج بوش خواسته‌اند بر اجرای قانون تحریم‌های جاری علیه شرکت‌هایی که به انجام معاملاتی بیشتر از بیست میلیون دلار با ایران مبادرت می‌ورزند تاکید بیشتری کند. بنا به گفته کارشناسان اکنون بیش از بیست شرکت بزرگ نظیر توتال و رویال داچ شل قوانین آمریکا در این زمینه را نقض کرده‌اند اما با تنبیهات پیش بینی شده مواجه نشده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین