کد خبر: ۵۷۵۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶

"فاتح"، پیشرفته‌ترین زیردریایی بومی ایران به نیروی دریایی پیوست+فیلم و عکس

پیشرفته ترین زیر دریایی جمهوری اسلامی ایران با نام «فاتح» عصر یکشنبه با حضور رییس جمهوری رونمایی و به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) پیوست شد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین بهره برداری از این زیردریایی گفت: زیر دریایی فاتح به طور کامل بومی بوده که ساخت و طراحی صفر تا صد آن به دست دانشمندان و متخصصان متعهد و توانمند سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع انجام شده است.

امیر سرتیپ امیر حاتمی افزود: فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین ایران دارای ویژگی های برجسته و منحصربه فرد و از فناوری های روز دنیا برخوردار بوده است که پس از موفقیت در انجام آزمایش های نهایی، به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.


وی بیان کرد: این زیردریایی از سامانه های سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطح به سطح، هدایت اژدر، جنگ های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که به نوبه خود موجب افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: وزارت دفاع با محوریت سازمان صنایع دریایی آمادگی دارد در راستای انجام ماموریت های خطیر نیروهای مقتدر دریایی جمهوری اسلامی اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی نسبت به طراحی، ساخت و تامین تجهیزات و تسلیحات پیشرفته دریایی، انواع شناورهای تندرو، سطحی، زیر سطحی و اثر سطحی با جدیدترین فناوری های روز جهان اقدام کند.

امیر سرتیپ حاتمی یادآور شد: ساخت این زیر دریایی پیشرفته به دست متخصصان صنعت دفاعی حاکی از بلوغ و تعمیق روحیه خود باوری، خود اتکایی و مدیریت جهادی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دفاعی کشور است.

وی افزود: بر این باوریم که صنعت دفاعی از مولفه های اصلی استقلال کشور و ضامن امنیت و ثبات آن و عقبه راهبردی نیروهای مسلح است.

وزیر دفاع ادامه داد: خداوند متعال را شاکریم که نیروهای مسلح کشورمان امروز با داشتن نیروهای مومن، انقلابی و مجاهد تحت فرماندهی مقام معظم رهبری و حمایت های راهگشای دولت خدمتگزار با تجهیزات به روز و هوشمند، متناسب با تهدیدها به خوبی می توانند از حدود و مرزهای جمهوری اسلامی ایران و ارزش های والای انقلاب که ثمره خون پاک هزاران شهید سبک بال است، دفاع کنند.

رییس جمهوری و هیات همراه امروز یکشنبه از طریق فرودگاه بندرلنگه وارد هرمزگان شد و در جمع مردم غرب استان در بندر لنگه سخنرانی کرد.

زیرسطحی 527 تنی فاتح نخستین زیردریایی نیمه سنگین ساخت جمهوری اسلامی ایران است.

این زیردریایی که از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر (زیردریایی پیشین ایران) است، توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه ژرفای قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است.

فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این لحاظ نیز بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر دارد. 

سرعت سطحی فاتح 11 نات (20٫35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات (25٫9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد. 

فاتح دارای چهار مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلی‌متری است و توانایی حمل هشت مین دریایی و 2 اژدر رزرو را دارد. 

بر اساس اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقش اصلی زیردریایی فاتح مقابله با یگان های شناور سطحی و زیر سطحی با استفاده از اژدر و موشک است. این زیردریایی می تواند به صورت انفرادی و یا گروهی(به همراه سایر زیردریایی ها، یگان های شناور و تجهیزات ساحلی) عمل کند. 

ماموریت مهم دیگر این زیر دریایی قابلیت مین ریزی در دریا است و چناچه تهاجم آبی خاکی به سواحل کشور متصور باشد، از این کلاس زیردریایی در فاصله مناسب از ساحل به عنوان یگان جلودار، با هدف مقابله با یگان های آبی خاکی حامل نفر و تجهیزات دشمن استفاده می شود. 
از دیگر ماموریت های حائز اهمیت زیردریایی فاتح در زمان صلح، عملیات تجسس و جمع آوری اطلاعات است. 

این زیردریایی دارای قابلیت ممتاز در اجرای عملیات چریکی بوده و قادر است در بنادر و نقاط محدود سواحل وارد شده و به انتقال نیروی مخصوص بپردازد. 

زیردریایی فاتح به لحاظ ابعاد بدنه و پروانه، هوشمندی دستگاه ها و سامانه ها، مناسب اجرای ماموریت های محوله است. 

زیر سطحی فاتح ابر سامانه ای با بیش از 412 هزار قطعه و نتیجه تلاش 4 میلیون و 202هزار نفر ساعت متخصصان توانمند داخلی است که در صنایع دریایی وزارت دفاع با همکاری نیروی دریایی ارتش و مبتکران دانشگاه ها و مراکز علمی کشور طراحی و آماده شده است. 

زیردریایی فاتح با بهره مندی از 76 عنوان فناوری روز دنیا از سامانه های پیشرفته سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که به نوبه خود موجبات افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را فراهم می کند. 

این زیردریایی توانایی حمل انواع موشک ها، حمل اژدر و مین و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن‌ ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد. 

در سفر استانی رییس جمهوری 40 طرح اقتصادی با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال در هرمزگان به بهره برداری می رسد.

شرکت در نشست شورای اداری هرمزگان از دیگر برنامه های سفر رییس جمهوری به این استان است.

روز دوم سفر رییس جمهوری به هرمزگان نیز با بهره برداری از طرح های نیروی دریایی و به آب اندازی زیر دریایی آغاز می شود.

همچنین بهره برداری از طرح های ویدئو کنفرانسی جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی روز دوشنبه با حضور رییس جمهوری انجام می شود.

رییس دفتر رییس جمهوری، وزرای نفت، اطلاعات، جهاد کشاورزی، نیرو، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رییس جمهوری را در این سفر دو روزه همراهی می کنند 

رییس جمهوری و هیات همراه امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه ) 28 و 29 بهمن جاری مهمان مردم هرمزگان هستند.


منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین