کد خبر: ۵۷۵۷۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

پس‌ لرزه‌های نشست ورشو برای لهستان از نگاه بعیدی‌نژاد

در پی اظهارات نتانیاهو و دیگر مقامات صهیونیستی در ورشو در رابطه با دست داشتن لهستانی‌ها با آلمانی‌ها در نسل کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم، نشست سران "گروه ویزگراد" که قرار بود در اسراییل تشکیل شود با مخالفت لهستان لغو شد.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در لندن در واکنش به اختلاف نظرهای پیش آمده میان مقامات لهستانی و صهیونیستی با عنوان "پس لرزه‌های نشست ورشو" در صفحه توییتر خود نوشت: با مخالفت لهستان، برگزاری نشست سران کشورهای اروپای مرکزی موسوم به «گروه ویزگراد» که قرار بود در اسرائیل تشکیل شود لغو شد.

پس‌ لرزه‌های نشست ورشو برای لهستان از نگاه بعیدی‌نژاد

وی گفت: برگزاری این نشست در این مرحله حساس، اهمیت زیادی برای تل آویو داشت و لغو آن ضربه سنگینی به موقعیت سیاسی نتانیاهو وارد می‌آورد.

نتانیاهو که برای شرکت در نشست ورشو به لهستان رفته بود، اظهار کرد که در جریان نسل‌کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم (هولوکاست) "لهستانی‌ها با آلمانی‌ها همکاری کردند.

این سخنان خشم عمومی در لهستان و افزایش تنش میان دو طرف را منجر شد.

بعد از آن، لهستان سفیر اسرائیل را احضار کرد و به او اطلاع داد که موراویتسکی در نشست گروه ویزگراد در اسرائیل شرکت نخواهد کرد.

رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه میزبان این گروه است که با حضور کشورهای از جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و لهستان تشکیل می‌شود.

سخنگوی دولت لهستان گفته است که نخست‌وزیر این کشور در تماسی تلفنی به نتانیاهو خبر داده است که وزیر خارجه لهستان نماینده این کشور در ویزگراد خواهد بود.

اسرائیل برای تقویت مناسبات خود با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به ویژه اروپای مرکزی و شرقی تصمیم گرفته بود که میزبان نشست ویزگراد در بیت‌المقدس باشد.

این شاید اولین پس لرزه کنفرانس ورشو برای لهستان باشد و این‌که تصور نمی‌کرد "چاقو، دسته خود را به این سرعت ببرد".

در حالی که آمریکا و اسراییل با همراهی برخی کشورهای عرب منطقه تلاش داشتند کنفرانس ورشو را به تریبونی برای حمله علیه ایران تبدیل کنند اما نه تنها با مخالفت کشورهای اروپایی و عدم حمایت سطح بالای دیگر کشورهای دعوت شده رو به رو شدند بلکه لهستان به عنوان میزبان این کنفرانس که با انتقاد شدید ایران و کشورهای اروپایی مواجه شده بود خود قربانی شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین