کد خبر: ۵۷۸۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹

ترمز ناگهانی طلا و دلار

بازارهای مالی شهر در دومین روز معاملاتی هفته با دادوستدهای مثبت در بازار بورس همراه شدند، معاملات دو بازار موازی سکه و ارز نیز با اصلاح قیمتی به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
بازارهای مالی شهر در دومین روز معاملاتی هفته با دادوستدهای مثبت در بازار بورس همراه شدند، معاملات دو بازار موازی سکه و ارز نیز با اصلاح قیمتی به پایان رسید.

در این میان مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به تأمین بودن میوه و گوشت شب عید، تعارض منافع در حق بیمه قراردادها نتیجه انحصار تأمین اجتماعی، درخواست هزار پرواز فوق‌العاده نوروزی، ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه تا ۴ ماه دیگر، راه‌اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران، تأمین بودن منابع لازم برای خرید تضمینی گندم، تصویب اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای توسط دولت، بررسی صحت انحصار در مجوز کارگزاری‌ها، توسعه کارآفرینی لازمه حکمرانی خوب اقتصادی، تکذیب اعداد و ارقام افزایش مزد کارگران، اعلام اسامی منتخبان نهمین دوره اتاق‌های بازرگانی، آمادگی برای ثبت یک‌روزه شرکت‌ها در اداره ثبت و معاملات کم حجم در بازار بورس اختصاص داشت.

برآیند مثبت دادوستدهای بورس

بازار بورس در نتیجه دادوستدهایی که در دومین روز معاملاتی هفته به ثبت رسید با 73 واحد رشد همراه شد و در نهایت نماگر این بازار بر سکوی 164 هزار و 443 واحد تکیه زد.

در ثبت این تغییرات نقش نمادهایی نظیر فملی، دعبید و وتجارت در جهت رشد این شاخص و نمادهای دیگری نظیر فولاد، کچاد و تاپیکو در جهت افت این نماگر پررنگ‌تر از سایر نمادها بود.

حجم معاملات این بازار نیز اندکی نسبت به روز گذشته رشد کرد و تا پایان دادوستدهای این روز بیش از 2 میلیارد و 840 میلیون سهم و ورقه بهادار در دست فعالان بازار به گردش درآمد.

ارزش این میزان معاملات ثبت شده نیز بالغ بر 6 هزار و 571 میلیارد ریال برآورد شد که به ترتیب سه نماد فملی، دعبید و وتجارت با بیشترین تأثیر مثبت در تغییرات ارزش بازار این روز شناخته شدند.

در این روز همچنین چهار نماد وتجارت، خپارس، وبصادر و خساپا از دو گروه بانکی و خودرویی به عنوان پرحجم‌ترین نمادهای این روز شناخته شدند.

خودرویی‌ها بار دیگر دادوستدهای خود را در درصدهای منفی به ثبت رساندند و با افت ارزش سهام خود روبرو شدند. در این میان می‌توان به نمادهای خپارس، خودرو، خساپا و خزامیا اشاره کرد. این در حالی بود که نوسانات این گروه در بخش قطعه ساز در سطح متعادل‌تری قرار گرفت.

نیمی از نمادهای بانکی با جو مثبت بازار هم‌راستا شدند و کم‌وبیش در محدوده بالای صفر قیمتی نوسان کردند. نمادهای وتجارت، دی و وپست نمونه‌ای از این نمادها بودند. در مقابل نمادهای قرمز پوش وبملت، وپاسار و وسینا مشاهده شدند که بخشی از ارزش سهام خود را از دست دادند.

معاملات گروه فلزات نیز نسبت به روز کاری قبل به شکل مثبت‌تری ظاهر شد و تنها نیمی از نمادها به رنگ قرمز درآمدند. در این میان می‌توان به نمادهای فولاد، فاسمین و فباهنر اشاره کرد که با افت ارزش روبرو شدند. در مقابل نمادهای فملی، فایرا و کاوه قرار گرفتند که در درصدهای مثبت جای گرفتند و سبزپوش شدند.

بازار بار دیگر به سمت نمادهای دارویی رفت و افزایش تقاضا در برخی نمادها نظیر دزهراوی، دکوثر و دعبید به تشکیل صف خرید در این نمادها منجر شد. نمادهای دفارا، دبالک و دتولید نیز در معاملت پایانی خود تحرکات مثبت‌تری را نشان دادند.

در گروه کانه‌های فلزی نیز اکثر نمادها در محدوده صفر قیمتی و در درصدهای منفی نوسان کردند که در این میان می‌توان به نمادهای کچاد، کمنگنز و کروی اشاره کرد.

اکثر نمادهای گروه شیمیایی با رشد ارزش سهام خود همراه شدند و در درصدهای مثبت معامله شدند، پترول، شیراز، وپترو وشپترو نمونه‌ای از این نمادها بودند.

برآیند معاملات در نمادهای فعال بازار فرابورس به افت 17 واحدی نماگر این بازار منجر شد و در انتهای این شاخص بر سکوی 2 هزار و 82 واحد تکیه زد. مارون، میدکو و ذوب بیشترین نقش را در افت این شاخص داشتند.

حجم دادوستدهای این بازار در پایان این روز کاری به 763 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید که ارزش این میزان سهام منتقل شده 6 هزار و 196 میلیارد ریال برآورد شد.

اصلاح قیمتی دلار

قیمت ارز بار دیگر در بازار صرافی‌های شهر افت کرد و رشد عرضه در این روز از رشد تقاضا پیشی گرفت. بر همین اساس ارزش هر دلار آمریکا در پایان دادوستدهای این روز بار دیگر به سمت 13 هزار تومان حرکت کرد و در آخرین دادوستدها با 450 تومان کاهش بر فراز عدد 13 هزار تومانی تکیه زد.

ارزش هر یورو نیز در دومین روز کاری هفته و در شرایطی که بازارهای جهانی در استراحت پایان هفته به سر می‌بردند، به عدد 15 هزار و 500 تومان رسید.

پوند انگلیس نیز عدد 18 هزار تومان را لمس کرد و حواله درهم نیز در قیمت 3 هزار و 660 تومان دادوستد شد.

طلا ترمز کشید

در معاملات امروز بازار طلا، موج ریزشی دلار با شدت بیشتری خود را نمایان ساخت و اغلب بازارهای فیزیکی و مجازی طلا درگیر ریزش شدید قیمت ها شدند. به طوری که در بازار بورس، کلیه صندوق های وابسته به طلا، 5 درصد افت را تجربه کردند.

در بازار حقیقی نیز، سکه تمام بهار آزادی در پایان این روز کاری بر سکوی 4 میلیون و 450 هزار تومان قرار گرفت و نسبت به روز کاری قبل 121 هزار تومان تغییر کرد. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب در قیمت‌های 2 میلیون 485 هزار تومان و یک میلیون و 604 قرار گرفتند و ارزش هرگرم طلای 18 عیار در نتیجه دادوستدهای این روز به 411 هزار تومان رسید.

منبع: خبرگزاری فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین