کد خبر: ۵۷۸۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

وضعیت نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ در اردوگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان/ سناریوهای احتمالی برای سقوط ترامپ

اگر در طرح سوال از نزدیکان رئیس‌جمهوری فعلی، اظهارات و اسنادی دال بر فساد در روابط مالی و ارتباط کمپین انتخاباتی وی با روسیه به اثبات برسد، بدون تردید آینده و حیات سیاسی رئیس جمهور ایالات متحده به خطر خواهد افتاد.
آفتاب‌‌نیوز :
«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که در آمریکا و خصوصاً بعد از دهه ۷۰ میلادی یک سنت سیاسی پایه‌گذاری شد مبنی بر آنکه اگر یک نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، در دور بعدی انتخابات که چهار پس از آن برگزار می‌شود شرکت نمی‌کند. به عنوان مثال «میت رامنی» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲  از جناح جمهوری‌خواهان نامزد شد و شکست خورد و بر اساس سنت مذکور در انتخابات سال ۲۰۱۶ نامزد نشد؛ اما می‌تواند در سال ۲۰۲۰ نامزد انتخابات شود. با این پیش فرض اگر در شرایط کنونی به وضعیت اردوگاه دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نگاه کنیم به خوبی می‌فهمیم که تا به امروز «دونالد ترامپ» نامزد بلامنازع محافظه‌کاران است. 

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند که احتمال کنار گذاشته شدن وی طی ماه‌های آینده وجود دارد اما واقعیت این است که این تحلیل تا حد زیادی نادرست است؛ شواهد و قرائن موجود در جناح محافظه‌کاران نشان می‌دهد که ترامپ فعلاً بدون رقیب است مگر آنکه برخی از منتقدان درون حزبی وی احساس کنند که او بر خلاف مصالح عالی جمهوری‌خواهان گام بر می‌دارد و نهایتاً او را از دایره قدرت خارج کنند. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است موجب کنار گذاشتن ترامپ از نامزدی حزب جمهوری‌خواه شود، به نتیجه رسیدن پرونده‌هایی است که علیه وی  مفتوح شده است. به گونه‌ای که بازرس مولر نتایج بررسی پرونده‌ دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را جمع‌آوری کرده و آرام آرام آنها را ارائه خواهد کرد. از این منظر اگر خلاف مسائل مذکور اتفاق بیافتد، احتمال دارد شخص دیگری را جایگزین ترامپ کنند. اما وضعیت در اردوگاه دموکرات‌ها به صورت دیگری در حال رقم خوردن است؛ چراکه هیلاری کلینتون بر اساس همان سنت و عرف سیاسی که در ابتدا به آن اشاره کردم از حضور در انتخابات ۲۰۲۰ خودداری کرد و بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در مورد دموکرات‌ها به بن‌بست رسید.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با اشاره به نامزد شدن «برنی سندرز» برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ گفت: رهبری جناح دموکرات‌ها طی سال‌های اخیر و در وضعیت کنونی تحت سیطره خانواده‌های کلینتون و اوباما بوده است و اشخاصی مانند برنی سندرز و اطرافیان وی به دلیل دیدگاه‌های سوسیالیستی به عنوان اقلیت حزب دموکرات به حساب می‌آمدند. طبیعی است که عدم نامزد شدن هیلاری کلینتون فضا را برای رشد اشخاصی مانند برنی سندرز، کامالا هاریس، سناتور الیزابت وارن، سناتور کریستین جیلیبرند، ماریان ویلیامسون و تولسی گابارد باز می‌کند که به این طیف «جریان ترقی‌خواه» حزب دموکرات گفته می‌شود. در این راستا اگر «جو بایدن» از سوی لیبرال‌ها وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شود بدون شک جریان ترقی خواه فضای مرکزی حزب را از دست می‌دهند اما اگر او وارد گردونه انتخابات نشود بدون تردید برنی سندرز مورد حمایت هسته مرکزی و مهره‌های اصلی حزب دموکرات قرار می‌گیرد. این در حالیست که اخیراً اعلام شده طی روزهای آینده حدود ۴۰ تن از نزدیکان ترامپ مانند پسرها و داماد ترامپ برای پاسخ به برخی از پرسش‌ها فرا خوانده می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در طرح سوال از اشخاصی مانند جرد کوشنر (داماد ترامپ) و پسرهای ترامپ اظهارات و اسنادی دال بر فساد در روابط مالی ترامپ و ارتباط کمپین انتخاباتی وی با روسیه به اثبات برسد، بدون تردید آینده و حیات سیاسی رئیس جمهور ایالات متحده به خطر خواهد افتاد. در این مسیر عده‌ای از دموکرات‌ها به صورت علنی از استیضاح ترامپ سخن می‌گویند اما اشخاصی مانند نانسی پلوسی و چهره‌های شماره یک حزب دموکرات به این صراحت از استیضاح سخن نمی‌گویند اما در پشت صحنه به دنبال چنین اقدامی هستند. آنچه مسلم است، این خواهد بود که سال ۲۰۱۹ سال بسیار سختی برای ترامپ خواهد بود. در این راستا باید منتظر بود تا نتیجه تحقیقات بازپرس مولر اعلام شود اما باید به یاد داشته باشیم که دموکرات‌ها از هر ابزاری برای هدف قرار دادن ترامپ استفاده خواهند کرد و او به همین دلیل از واژه آزار سیاسی علیه دموکرات‌ها استفاده می‌کند.      

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین