کد خبر: ۵۸۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
عضو شورای عالی بورس:

سال رونق تولید، زمان اعتماد به بازار سرمایه و حذف فساد است

عضو شورای عالی بورس گفت: در سال رونق تولید نباید زمینه رانت و فساد را برای سودجویان فراهم کنیم که یکی از اصلی ترین اقدامات برای تحقق این هدف، سپردن کشف قیمت کالاها به نظام عرضه و تقاضا و بازار سرمایه به جای تعیین دستوری قیمت ها است.
آفتاب‌‌نیوز :
سعید اسلامی بیدگلی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «رونق تولید» اظهار داشت: کشف قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی باید بر اساس نظام عرضه و تقاضا باشد.

وی افزود: پس از بارها آزمون و خطا در قیمت گذاری دستوری کالاها که با هدف حمایت از مصرف کنندگان و مردم صورت می گیرد اما نتیجه عکس می دهد، زمان آن رسیده است تا تصمیم گیران با اعتماد کامل به ساز و کار بازار، کشف قیمت کالاها را بدون دخالت در روند بازار به بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه بسپارند.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این ایده، با شفاف سازی فرآیند کشف قیمت کالاها، جریان اطلاعات در سطح جامعه و تحلیگران افزایش می یابد.

اسلامی بیدگلی، استفاده از سازوکار بورس در عرضه محصولات و نیز به کارگیری ابزارهای مالی بازار سرمایه را ضروری دانست و گفت: براساس تجربیات دنیا و مولفه های اقتصادی باید تعیین قیمت کالاها به خود بازار سپرده شود که شفاف ترین بستر برای پیاده سازی نظام بازار، بورس کالا است. 

وی با تاکید بر عرضه کامل محصولات به خصوص کالاهای اصلی در بورس، افزود: هرچقدر سازوکارهای تعیین قیمت محصولات به بازار سرمایه سپرده شود، شفافیت در فرآیند کشف قیمت محصولات افزایش پیدا کرده و رانت و فساد در اقتصاد کشور در سراشیبی قرار می گیرد.

اسلامی بیدگلی در ادامه به ابزارهای مالی موجود در بورس اشاره کرد و گفت: امروز در بازارهای ما، ابزارهای مدیریت ریسک کمرنگ هستند بنابراین راه اندازی ابزارهای جدید مانند قرارداد آتی و «آپشن» (اختیار معامله) در بورس به کارایی بازارها و کشف قیمت بهتر کمک می کند که باید همه در فراگیر شدن این ابزارها و معرفی مزایای آن از جمله پوشش ریسک تلاش کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ابزارهای مدیریت ریسک در بورس راه اندازی شده که امیدواریم با استفاده بیشتر فعالان صنایع از این ابزارها، شاهد کاراتر شدن بازارهای کالایی باشیم.


 کنار گذاشتن دلالان و واسطه ها از مزایای عرضه محصولات در بورس است که باعث می شود سود اصلی عاید تولیدکنندگان شود.

با هدف شفاف کردن معاملات مواد و کالاهای پایه از جمله فراورده های نفتی، محصولات پتروشیمی، فلزی، معدنی و کشاورزی و همچنین بسترسازی برای صادرات منسجم آنها، روند ورود این محصولات به بورس و راه اندازی ابزارهای جدید مالی رو به افزایش است.

ارزش کل معاملات کالایی در بورس در دوره 11 ماهه ابتدایی سال 97 یک هزار و 567 هزار میلیارد ریال بوده است که رکورد جدیدی در ارزش معاملات بورس به شمار می‌رود. ارزش کل معاملات نسبت به دوره مشابه در سال 96 حدود 60 درصد افزایش داشته است.

رهبر معظم انقلاب همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی در ایران، سال 1398 را «رونق تولید» نامگذاری کردند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین