کد خبر: ۵۸۳۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶

ادامه ماجراجویی سیل در مازندران/4 ساختمان در زیرآب غرق شد

بحران سیل در مازندران تمامی ندارد طی دوهفته اخیر این بار دوم است که سیل به شهرهای استان آسیب می زند و این بار چند شهر دیگر درگیر این سیل ماجراجو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی رازجویان معاون امور عمرانی استانداری مازندران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت عملیات های صورت گرفته مناطق سیل زده مازندران در شب گذشته، اظهار کرد: از عصر دیروز بارش در منطقه سوادکوه منجر به افزایش حجم آب و طغیان رودخانه تلار شد.

وی با بیان این‌که در شهر زیرآب مجبور به تخلیه ساختمان‌ها در دو خیابان شدیم، تصریح کرد: طغیان رودخانه منجر به فروریختن 4 واحد مسکونی شد که از این میزان دو ساختمان دو طبقه، یک ساختمان سه طبقه و یک ساختمان بلوکی بود.

معاون امور عمرانی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: در شیرگاه علیرغم هشدارهای داده شده  مبنی بر عدم استقرار در مسیر رودخانه، 4 نفر از شهروندان گرفتار سیلاب شدند که از سوی نیروهای هلال احمر 2 نفر در ساعات اولیه نجات پیدا می کنند و دو نفر دیگر نیز در ساعت 2 بامداد از طریق سیم بوکسل و قایق بادی توانستند نجات یابند.

رازجویان با اشاره به این‌که در حال حاضر حجم آب رودخانه در پل سفید و زیرآب تا حدودی کاهش پیدا کرده اما آنچه اهمیت دارد ورود این حجم آب به شهرستان سیمرغ، بهنمیر و بابلسر است، تصریح کرد: از ساعت ۸ شب گذشته سه دستگاه بیل و تعدادی ماشین کمپرسی جهت تخلیه آورده‌های سیل روی پل گرجی خیل سیمرغ قرار گرفته است.

معاون امور عمرانی استانداری مازندران تاکید کرد: آمادگی هر گونه اقدام جدی‌تر در خصوص رفع نگرانی مردم داریم تا از آبگرفتگی منازل جلوگیری شود، به طوری‌که در صورت آبگرفتگی دیگر در شهرستان سیمرغ، تمهیدات لازم از سوی فرمانداری و ستاد بحران شهرستان اجرایی می‌شود.

4 ساختمان در زیرآب غرق شد

احسان رضایی عضو شورای شهر زیرآب در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به این‌که این چهار ساختمان در شب گذشته در اثر وقوع حادثه سیل ریزش کرد، گفت: سیل پس از عبور از آسفالت حریم رودخانه به پارکینگ‌های خانه‌ها وارد شد و با سست کردن پایه ساختمان‌های چند طبقه موجب فروریختن و غرق شدن آنها شد.

عبور و مرور در حاشیه مسیر رودخانه در زیرآب مختل شده است

وی با بیان این‌که در حال حاضر عبور و مرور در مسیر حاشیه رودخانه مختل شده است، اظهار کرد: دیواره رودخانه در مسیر بسیار زیادی تخریب شده و آب وارد کوچه‌های اطراف حریم آن شده است و در بعضی مناطق سیل به حدی بود که جاده آسفالت حریم رودخانه را نیز دچار رانش کرد.

عضو شورای شهر زیرآب با اشاره به این‌که با ورود سیل به حاشیه رودخانه و کوچه‌ها، تیرهای برق از جا کنده شد، تصریح کرد: تمام ساکنان ساختمان‌های حاشیه رودخانه در شب گذشته، ساختمان‌های خود را تخلیه کردند و امکان اسکان برای آنها در مساجد فراهم شد.

خسارت سیل 98 بیشتر از 4 سال گذشته

رضایی با بیان این‌که در سال ۹۴ حادثه سیل مشابه این امر به وقوع پیوست اما این سیل از شدت بیشتری برخوردار بود، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که میزان آسیب زیاد است هنوز برآورد دقیقی از خسارت وارد شده در شهر زیرآب صورت نگرفت.

مسیر ریلی زیرآب مسدود شد

یوسف‌ گران‌پاشا مدیرکل راه آهن شمال نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا از آسیب به خطوط ریلی در مسیر زیرآب خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر مسیر راه آهن زیرآب مسدود است.

وی با اشاره به این‌که تا ساعت ۷ صبح امروز۱۳ فروردین تردد جریان داشت اما به علت تغییر ناگهانی جهت آب ۳۰۰ متر از خطوط ریلی راه آهن در منطقه زیراب به زیر آب رفت، تصریح کرد: از گرگان تا پل سفید، تردد ریلی برقرار است و از تهران تا پل سفید نیز امکان استفاده از خطوط ریلی وجود دارد اما از زیرآب تا پل سفید خطوط ریلی دچار آسیب و رانش زیرریل شده و امکان تردد از در این مسیر وجود ندارد.

مدیرکل راه آهن شمال با بیان این‌که میزان خسارت در این بخش زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: از ۷صبح امروز پس از بازبینی هیچ ترددی در این مسیر انجام نشده است.

تخریب پل کلیک و قطعی راه ارتباطی ۸ روستا در بخش بلده شهرستان نور

امین رنجکش بخشدار بلده نور نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با بیان این‌که بارش شدید باران در بخش بلده باعث تخریب پل ارتباطی کلیک و هم‌چنین رانش زمین شده است، اظهار کرد: رانش زمین و تخریب پل کلیک باعث قطع شدن راه ارتباطی ۸ روستا شده است.

وی با اشاره به این‌که آب شرب چندین روستا به دلیل تخریب پل قطع شده است، خاطرنشان کرد: از صبح امروز بازسازی پل کلیک آغاز شده است‌ و در حال اتصال مجدد آب روستاها هستیم.

آب گرفتکی سطح روستا و اراضی کشاورزی زرین کلا در بخش مرکزی شهرستان نور

شهریار ذوالفقاری بخشدار مرکزی نور نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به بارش شدید باران شب گذشته در بخش مرکزی این شهرستان، اظهار کرد: بارش شدید باران باعث آبگرفتگی سطح روستا، اراضی کشاورزی و چندین منزل مسکونی شده است.

وی افزود: شب گذشته با کمک شورای شهر رویان، دهیار، اعضای شورای و اهالی روستای زرین کلا از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح توانستیم آب را مهار کنیم و در حال حاضر مشکل برطرف شد.

بخشدار مرکزی نور ادامه داد: امروز برای گرفتن آمار منازل مسکونی که دچار آب گرفتگی شدند اقدام می شود.

ریزش سنگ و رانش زمین در لاویج و واز بخش چمستان

حسین هزار جریبی بخشدار چمستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل بارش شدید و طغیان رودخانه در چند روز و شب گذشته، دیواره رودخانه الشرود بخش چمستان تخریب شده‌است.

وی افزود: محور لاویج  با ریزش سنگ و رانش زمین همراه بوده و در این راستا از همشهریان تقاضا می‌شود از سفرهای غیرضروری در این دو محور به ‌دلیل خطرناک بودن وضعیت محور اجتناب کنند.

تخلیه روستا و اسکان 25خانوار بابلی

قربانعلی ولی‌زاده‌بورا، فرماندار ویژه و رئیس ستاد بحران شهرستان بابل نیز در مورد وضعیت بابل گفت: تا صبح امروز خوشبختانه هیچ گزارش خاصی در رابطه با سیل شب گذشته اعلام نشده اما با این حال به بخشداران تاکید شد از مناطق خود بازدیدی داشته باشند.

وی با اشاره به تخلیه اضطراری منازل روستای برج خیل لنگور به دلیل احتمال رفتن به زیر آب، افزود: در این راستا اسکان ۲۵ خانوار روستای برج‌خیل لنگور انجام شد.

فرماندار ویژه بابل در مورد میزان خسارات وارد شده به این شهرستان، تصریح کرد: در حال حاضر در حال بررسی میزان خسارات احتمالی در شهرستان توسط بخشداران هستیم.

ولی زاده در توصیه به مسافران و گردشگران روز طبیعت گفت: توصیه می‌شود از اتراق در اماکن پرخطر، حاشیه رودخانه ها و  مسیل‌ها به دلیل سیلاب شب گذشته و احتمال رانش به شدت خود داری کنند.

فیروزکوه تنها راه مواصلاتی قابل تردد

محسن هاشمی مسئول مرکز مدیریت راه‌های مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا از باز بودن  محورفیروزکوه به عنوان تنها محور مواصلاتی در این استان خبر داد.

وی با بیان این‌که محور هراز و کندوان به دلیل ریزش‌های شدید و رانش مسدود است، تصریح کرد: مسیر سنگده - پل سفید، دیباج به گلوگاه و وازک- بلده نیز مسدود است.

مسئول مرکز مدیریت راه‌های مازندران با اشاره به این‌که باز شدن راه مواصلاتی با نظر پلیس راه انجام می شود، گفت: در ورودی شهرهای زیرآب و پل سفید ترافیک به صورت سنگین در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: رانش زمین در جاده چالوس نیز موجب از بین رفتن جاده و تخریب دیوار در محدوده درده در محور کندوان شده است.

نجات 4 تن از میان سیلاب در سوادکوه شمالی

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا از نجات دو فرد گرفتار شده در سیلاب سوادکوه شمالی دیشب خبر داد و گفت: نجات این افراد توسط تیم های تخصصی سیلاب و کوهستان هلال احمر مازندران در شب گذشته انجام شد.

وی افزود: نجاتگران جمعیت هلال احمر مازندران در قالب چهار تیم عملیاتی سیلاب و کوهستان پس از تلاش بی وقفه 8 ساعته توانستند دو فرد گیرافتاده برروی تخته سنگی که در محاصره شدید سیلاب قرار گرفته بود را نجات دهند.

رئیس جمعیت هلال احمر مازندران، تصریح کرد: این عملیات سنگین و پراسترس از ساعت 8 شب گذشته آغاز شد و با انجام روش‌های مختلف نجات و ازخودگذشتگی نجاتگران هلال احمر مازندران سرانجام در ساعت 4 صبح توانستند، نعمت اله برزگر 35 ساله و محمدرضا اسماعیلی 40 ساله را درسلامت کامل نجات و به آغوش خانواده های آنان بازگردانند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین