کد خبر: ۵۸۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱

حزب اردوغان علیه نتیجه انتخابات در استانبول شکایت کرد

دویچه وله نوشت: حزب حاکم عدالت و توسعه در پی شکست در انتخابات محلی در استانبول، پیش از به پایان رسیدن مهلت قانونی تعیین‌شده، به نتیجه انتخابات اعتراض کرد. این حزب علاوه بر استانبول، در آنکارا و ازمیر نیز بازنده انتخابات اعلام شده بود.
آفتاب‌‌نیوز :
حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، شکایت خود را در رابطه با نتایج انتخابات شوراها در استانبول پیش از پایان مهلت قانونی تعیین‌شده تسلیم مراجع انتخاباتی این کشور کرد.

بایرام شن‌اوجاک، رئیس حزب عدالت و توسعه در استانبول، روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین (دوم آوریل) در جمع خبرنگاران گفت که این حزب در رابطه با هر ۳۹ ناحیه استانبول که در آنها به گفته او "تقلب‌ها و تخلفات متعددی" روی داده، به کمیسیون انتخابات شکایت برده است.

در پی رقابت تنگاتنگ بن‌علی ییلدیریم نامزد حزب عدالت و توسعه، با اکرم امام‌اوغلو نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول، ییلدیریم شامگاه یکشنبه خود را پیروز انتخابات در این کلان‌شهر خواند. پیش از ظهر روز دوشنبه اما رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب مخالفان اردوغان، با ۲۵ هزار رأی از رقیب خود پیشی گرفته است. سپس ییلدیریم در عین اذعان به پیشی گرفتن رقیب، خاطرنشان کرد که بررسی و شمارش آرا هنوز به پایان نرسیده است.

احزاب مختلف تا بعدازظهر امروز سه‌شنبه مهلت داشتند تا اعتراض خود به نتایج انتخابات را به کمیسیون مزبور ارائه کنند. به گزارش رسانه‌ها، حزب حاکم می‌خواسته در آنکارا، پایتخت ترکیه نیز پس از پیروزی آشکار اپوزیسیون، اعتراض خود را تسلیم مراجع انتخاباتی کند. حزب عدالت و توسعه خواستار بررسی مجدد آن دسته از برگه‌های انتخاباتی است که بی‌اعتبار عنوان شده‌اند. این برگه‌ها در استانبول حدود ۲۹۰ هزار برآورد شده‌اند.

در انتخابات محلی شهرداری‌ها و شوراها در ترکیه که روز یکشنبه گذشته برگزار شد، "ائتلاف جمهور" متشکل از دو حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی (MHP) با کسب بیش از ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید. در مقابل اما "ائتلاف ملت" متشکل از حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب نیک (IYI) بیش از ۳۷ درصد آرا رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داد.

گرچه بر اساس نتایج انتخابات اخیر حزب اسلامی محافظه‌کار اردوغان کماکان قوی‌ترین حزب ترکیه است، اما از دست دادن شهرهای بزرگ ضربه‌ای جدی برای این حزب محسوب می‌شود.

با وجود این "پیروزی" پیش‌تر نیز اعلام شده بود که حزب حاکم ترکیه در انتخابات شوراهای این کشور در رقابتی نزدیک با حزب جمهوری‌خواه خلق، مهم‌ترین حزب مخالف دولت، در برخی از شهرهای مهم از جمله در آنکارا پایتخت این کشور و نیز در ازمیر شکست خورده و همچنین نامزد مخالفان در استانبول از نامزد حزب حاکم جلو افتاده است.

پیش از اعلام رسمی خبر اعتراض حزب عدالت و توسعه به نتایج انتخابات در استانبول، روزنامه "حریت" نیز در شماره امروز خود نوشته بود، حزب حاکم ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان به نتایج انتخابات محلی در هر ۳۹ ناحیه استانبول اعتراض خواهد کرد.

رقابت میان حزب اردوغان و حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول بسیار تنگاتنگ بود و این حزب مخالف دولت توانست در این شهر با اختلاف اندک حدود دو دهم درصدی از حزب حاکم پیشی بگیرد. این در حالی بود که روز گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر عدم پذیرش شکست در استانبول از سوی حزب عدالت و توسعه و احتمال شکایت این حزب به مراجع انتخاباتی منتشر شده بود.

با تأیید نتایج انتخابات، حزب عدالت و توسعه بر مسیر از دست دادن کنترل خود بر دو کلان‌شهر آنکارا و استانبول قرار می‌گیرد؛ امری که از جمله برنامه‌های اردوغان برای مقابله با رکود را پیچیده‌تر خواهد کرد.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین