کد خبر: ۵۸۳۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

مصباحی‌مقدم:قیمت ارز وقتی بالا رفت که امریکا از برجام خارج شد/پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص،بلاتکلیف است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهمترین مساله کشور ما که دیگر به عنوان مساله ملی درآمده اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت معیشت عامه مردم است. سال آینده باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که مردم نسبت به معیشت خود در آرامش فکری قرار بگیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم  در بیان ارزیابی خود از مهمترین مسائل موجود کشور در سال گذشته گفت: طی چندماه گذشته آنچه در مورد مسائل داخلی رخ داد بروز شوک ارزی بود که از فروردین ماه به اقتصاد کشور و به مردم وارد شد. دولت و بانک مرکزی هم تا خواستند موضوع را جمع کند این شوک بالا گرفت و متاسفانه آثار مخربی بر جای گذاشت. اما رئیس جدید بانک مرکزی روشی را به کار گرفت که توانست به طور نسبی قمیت ارز را کنترل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: به دنبال افزایش قیمت ارز غالب مردم در شرایطی سخت قرار گرفتند که نارضایتی جدی از عملکرد اقتصادی کشور هم پدید آمد اما حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حکایت از این داشت که مردم به یک بلوغ سیاسی رسیده‌اند و مشکلاتی که دارند را از سرنوشت نظام جدا می‌کنند.

او با بیان اینکه بالا رفتن قیمت ارز همزمان با خروج امریکا از برجام شکل گرفت، گفت: تشدید تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت هم اثرات زیادی روی اوضاع اقتصادی کشور گذاشت. اروپا هم تعهداتی در برجام داده بود و ادعا می‌کردند به این تعهدات پایبند خواهند بود اما این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که ۱۴ بار اعلام کرد ایران در چهارچوب برجام عمل کرده است نه اروپا.

مصباحی‌مقدم افزود: اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، آن‌ها وعده داده‌ بودند بانک سرمایه‌گذاری اروپا طرف تجارت ایران خواهد بود، در ادامه عقب‌نشینی کردند و گفتند ارتباط مالی ایران را با بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی برقرار می‌کنیم و بازهم عقب‌نشینی کردند و SPV را مطرح کردند، اخیرا از همه این‌ها عقب‌نشینی کردند و در نهایت گفتند ما اینستکس را راه‌اندازی کردیم و ۹ ماه گذشت تا راه‌اندازی کردند و هنوز از عملیاتی شدن آن خبری نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بیانیه‌ اخیر اروپا اظهار کرد: این‌ها در بیانیه خود از ایران مطالبه می‌کنند که شما به پالرمو و سی اف تی بپیوندید و دو کنوانسیون را هم تصویب کنید و علاوه بر آن اضافه کرده‌اند که حضور خود را در منطقه کاهش دهید و برد موشک‌های خود را محدود کنید و حال آنکه خودشان به ۱۲ بند از تعهداتی که در برجام دادند هنوز عمل نکرده‌اند. به عنوان مثال یکی از این بندها ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که اگر این کار اتفاق می‌افتاد ما چیزی به اسم تحریم‌های ثانوی آمریکا را نداشتیم اما حقیقت این است که آن‌ها دارند ما را بازی می‌دهند و کارکردشان همان کارکردی است که ترامپ در تشدید تحریم‌ها اعمال کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: آنچه را که تحت عنوان بیانیه مطرح کردند موجب نگرانی سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران ما شده است، همچنان که می‌بینید دو لایحه کنوانسیون‌های پالرمو و  سی اف تی به مجمع تشخیص می‌آید و بلاتکلیف سال پایان می‌یابد. چرا؟ به دلیل اینکه می‌گویند فقط ما باید به مطالبات آن‌ها پاسخ دهیم و دیگران نباید پایبند به تعهدات خود باشند.

وی گفت: طبعا از اروپا می‌خواهیم که به تعهدات خود در برجام عمل کند تا ما اطمینان خاطر پیدا کنیم که با پیوستن‌مان به این دو کنوانسیون آسیب جدیدی نخواهیم دید.

رئیس موسس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان اقتصادی تصریح کرد: مهمترین مساله کشور ما که دیگر به عنوان مساله ملی درآمده اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت معیشت عامه مردم است. سال جدید باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مردم نسبت به معیشت خود در آرامش فکری قرار بگیرند. دولتمردان اگر بخواهند نیازهای مردم را برای سال ۹۸ تامین کنند، باید از دستوراتی که مقام معظم رهبری بیان می‌کنند تبعیت کنند که یکی از این دستورات نگاه به داخل است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه اقتصاد و ملت خودمان را نباید نسبت به مناسبات بین‌المللی شرطی کنیم، گفت: احیانا ما می‌توانیم کار خود را با چین و روسیه و هند و ژاپن و کره ادامه دهیم و این‌ها مناسبات خود را نسبت به آنچه اروپا دغدغه آن را دارد، مقید نکرده‌اند. از این جهت رئیس‌جمهور و دولتمردان ما باید به طور جدی ذهن و فکر مردم را از مسائل مربوط بین ایران و اروپا خارج کنند اگر این اتفاق بیافتد خیلی آرامش فکری برای عامه مردم پدید می‌آید.
ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین