آفتابنیوز : دیروز با حضور رئیسجمهور و شهردار و رئیس شورای شهر تهران سه ایستگاه مترو و بهرهبرداری از ۱۲۵۰ هکتار جنگلکاری و ۳۲۴ واحد مسکونی افتتاح شد. آنچه در این مراسم بیان شد ترکیبی از امید به بهبود و ترمیم اشتباهات گذشته است و البته سوالاتی درباره چرایی صدور مجوزهایی در گذشته که امروز وضعیت کشور را به مخاطره انداخته است.
یکی از این سوالات را دیروز رئیسجمهور مطرح کرد. حسن روحانی در خصوص برخی تخلفات در دوره پیشین شهرداری تهران گفت: بنده موردی را با آقای شهردار نسبت به چند واحد مسکونی که در اطراف تهران وسط رودخانه ساخته شده مطرح کردم که واقعا آدم تعجب میکند چه کسی مجوز این ساختوساز را داده؛ با چه مقدار پول این مجوز صادر شده است. هرچند اگر دستگاه فاسد پول گرفته باشد خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده که بحث معاوضه جان مردم با پول کثیف است. رئیسجمهور گفت: آنچه در تهران ساخته میشود برای کل کشور سودمند است؛ چرا که تهران پایتخت این کشور است و حومه بزرگی دارد و نیز بسیاری از مردم کشور برای انجام اموری در طول سال قطعا به این شهر سفر میکنند، پس عواید ساخت هر چیزی در تهران شامل کل کشور میشود. رئیسجمهور هشدارهایی هم داد و گفت: امیدوار هستیم شهرداری تهران و همه شهرداریهای کشور سال ۹۸ را سال آزادسازی طبیعت بنامند. این وظیفه بزرگ برای همه ماست مخصوصا با این هشدار که سیل فروردین به ما داد. طبیعت با صدای رسا فریاد زد که به من ظلم نکنید. ما وقتی به لایروبی رودخانهها نمیرسیم، پل را میخواهیم ارزان تمام کنیم چرا که با یک نظر کوتاهمدت ممکن است دهانه پل عریض توجیه نداشته باشد. وی همچنین گفت: سرمایهگذاریهایی در مترو انجام شده که بیشتر کمی بوده و کیفی نیست و برخی اقدامات همزمان انجام نمیشود. البته حالا اینکه اساسا این ناهمزمانی درست است یا خیر، وارد آن نمیشویم چرا که برخی دستگاهها این چنین پروژههای خود را تحمیل میکنند. یعنی بخشی از یک پروژه را میسازند و دولت مجبور میشود برای ادامه آن همراهی کند. وی با اشاره به سیل اخیر در کشور افزود: اگر سدهای خوزستان نبودند که برای وجود آنها نیز مرهون تلاشها و اقدامات مرحوم آیتا... هاشمی هستیم که به امر توسعه کشور بعد از جنگ و به ویژه سدسازی توجه زیادی داشت، آن وقت وضعیت خوزستان امروز چگونه بود؟
دلیل قاچاق بنزین
رئیسجمهور فرصت را مناسب دانست تا به روشنگری هم بپردازد و به نوعی پاسخ آنچه را بدهد که برخی سعی میکنند به عنوان اتهام به دولت مطرح کنند. روحانی گفت: چند وقت پیش گفتند که پایین بودن قیمت بنزین سبب قاچاق آن میشود و عدهای پاسخ دادند علت قاچاق بالا رفتن قیمت ارز بوده است در حالی که زمانی که دلار ارزانتر بود هم قاچاق انجام میشد. مثلا اگر شرایط ما در حال حاضر عادی بود و تحریم نبودیم به طور طبیعی قیمت دلار به جای ۸۰۰۰ تومان باید حدود ۶۰۰۰ تومان میبود اما با چنین قیمتی باز هم قاچاق انجام میشود. پس ما میتوانیم برای جلوگیری از قاچاق بنزین و کاهش مصرف انرژی، آن را صادر کنیم تا سود آن شامل همه مردم شود. وی با تاکید بر اینکه توسعه مترو میتواند هم در کاهش مصرف انرژی و هم رفاه و سلامت محیط زیست سودمند باشد، اظهار کرد: متأسفانه راجع به انقلاب و اقدامات انجام شده در طول آن ظلمهای بزرگی انجام میشود و حرفهای ناروایی بر زبانها رانده میشود. مثلا همین موضوع جنگلکاری اگر انقلاب نمیشد آیا به همین شکل صورت میگرفت؟
روایتی از سنگاندازیها
از سوی دیگر مترو یکی از اقدامات موثر در جهت تسهیل رفت و آمد، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و... است اما راهاندازی آن با فراز و نشیبهایی همراه بود که دیروز روحانی اظهار کرد: طرح مترو در آغاز انقلاب از جمله مباحثی بود که شاید مردم باور نکنند در مورد انجام شدن یا انجام نشدنش اختلافاتی وجود داشت به این شکل که عدهای میگفتند این طرح از پیش از انقلاب مطرح شده و چون مربوط به شهر تهران است و همه کشور را دربرنمیگیرد نباید از بودجه عمومی برای انجام آن استفاده کرد. عدهای دیگر هم میگفتند این طرح لوکس است و ما باید به جای آن برای مردم وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس را فراهم کنیم. بخش دیگری میگفتند اجرای این طرح ما را به سمت وابستگی میبرد روحانی با تاکید بر اینکه افرادی این مسائل را مطرح میکردند که معروف به روشنفکری و تحصیلکردگی بودند، اظهار کرد: این افراد خود را روشنفکر و تحصیلکرده میدانستند و این طور نبود که بگوییم از این مسائل اطلاعی نداشتند و حتی مرحوم هاشمی رفسنجانی که بسیار علاقهمند بود این پروژه انجام شود نتوانست در مجلس اول این طرح را به نتیجه برساند. رئیسجمهور با بیان اینکه با آغاز فعالیت مجلس دوم و در اوایل آن در سال ۶۳ نمایندگان شهر تهران با طرح ساخت مترو موافقت کردند، اظهار کرد: سرمایهگذاری عظیم در زمینه مترو انجام شده است که البته بیشتر کمی است و باید کیفی شود. مثلا ما در نقاط بسیاری تونل زدهایم و شاید در برخی نقاط ریلگذاری هم انجام شده اما مابقی امور به طور همزمان رخ نداده است؛ حال اینکه این اتفاق درست است یا نه بحث دیگری است چون معمولا دستگاههای اجرایی همین طور کاری را تحمیل میکنند. به شکلی که اگر انجامش ندهیم یک جور حرف و حدیث به دنبال دارد و نیز باعث تلف شدن سرمایههای اولیه در آن طرح میشود و اگر بخواهیم انجامش دهیم چون معمولا بودجهای نیست با سختی مواجه است.
میگفتند مترو لوکس است
رئیس شورای شهر یعنی محسن هاشمی هم به پشت تریبون رفت. بسیاری میدانند که او تبحر و شناخت زیادی از مترو دارد و سالها وقت خود را صرف تقویت خطوط مترو کرد. او هم دیروز گلایههایی داشت که در حضور رئیسجمهور مطرح کرد. محسن هاشمی با بیان اینکه روحانی یکی از بانیان مترو تهران است که در کنار آیتا... هاشمی در مقابل دلواپسان آن زمان که میگفتند مترو لوکس است و نباید ساخته شود فائق آمدند، گفت: مترو یکی از نمادهای توسعه پایدار کشور است و حالا همه کلانشهرها صاحب مترو هستند که این مساله موجب کاهش مصرف سوخت، عدالت اجتماعی، کاهش آلودگی هوا و غیره شده است. وی افزود: جناب آقای روحانی خود بهعنوان فردی که از ابتدای انقلاب در مناصب کلیدی و حساس و همراه با آیتا... هاشمی رفسنجانی حضور داشتهاند، بیش از هر فرد دیگری شاهد این مخالفتها و کارشکنیها در توسعه کشور بوده و هستند و امروز نیز انتظار ما و شهروندان تهرانی از ایشان و دولت تدبیر و امید آن است که مساله تجهیز متروی تهران بهعنوان یکی از اولویتهای دولت قرار گیرد. هاشمی اضافه کرد: اگرچه امروز دیگر کسی مترو را پروژهای لوکس نمیداند و عدالت محور بودن و نقش برجسته مترو در اقتصاد مقاومتی و غیره غیرقابل انکار است، اما مخالفتها وکارشکنیها در فرایند توسعه کشور همچنان ادامه دارد و مخالفان، توسعه کشور و ایجاد زیرساختها را اقدامی غیرضروری میدانند و ترجیح میدهند منابع کشور صرف فعالیتهای روزمره، نمایشی، تبلیغاتی و مناسبتی شود. هاشمی افزود: جا دارد یادی کنیم از آیتا... هاشمی رفسنجانی که تداوم فعالیت متروی تهران یکی از دستاوردهای پافشاری و تلاش خستگی ناپذیر ایشان در توسعه کشور است که در اوج دفاع مقدس و سالهای سخت کشور توانست بر مقاومت و مخالفت دلواپسان وقت که مترو را پروژهای لوکس و غیرضروری میدانستند، غلبه کند و این پروژه را به نتیجه برساند. او ادامه داد: در همین مساله سیل که در سال جدید اکثر استانهای کشور را درگیر خود کرده است، اگر اقدامات زیربنایی و گسترده دوران سازندگی در سدسازی و مهار سیلابها و روان آبها نبود، قطعا آسیبهای وارده بهمراتب سنگینتر و گستردهتر بود و اگر آن روند ادامه یافته بود و همزمان با استهلاک و رسوب گرفتگی مخازن سدها و رودخانهها ومسیلها، نوسازی، بهسازی و تداوم توسعه صورت میگرفت، امروز شاهد آسیبهای کمتری بودیم. این موضوع نشان میدهد توسعه و توجه به زیرساختها، یک موضوع ایدهآلگرایانه و غیرضروری نیست، بلکه نیاز نخست کشور است و اگر ما امروز به توسعه همت نگماریم، فردا با بحران مواجه میشویم. کشور نیاز به یک توسعه متوازن، پایدار و همه جانبه در ابعاد مختلف دارد و طبیعی است که لازمه چنین فرایند بزرگی، ایجاد بسترهای متناسب در حوزههای مختلف کشور است، طبیعتا در روابط خارجی توسعه با تنشزدایی همگونی دارد. تنشزدایی، نیازمند امنیت سرمایهگذاری، ثبات و آرامش است نه هیجان، التهاب و تهدید و باید با مقرراتزدایی، تسهیل و تقویت همراه باشد نه سختگیری، مچگیری و اعمال قدرت. رئیس شورای شهر تهران از رئیسجمهور خواست که جلسه ویژهای برای حل مشکلات مترو ترتیب دهد.
کاهش آلودگی هوا در تهران
شهردار تهران هم در این مراسم با بیان اینکه در نظرسنجیهای صورت گرفته مردم تهران آلودگی هوا و ترافیک را دو معضل جدی عنوان کردهاند، گفت: بهرغم اینکه در تهران مشکلات زیادی داشتیم، اما سعی کردیم که حل این دو مطالبه مردمی را در دستور کار قرار دهیم. پیروز حناچی با بیان اینکه توسعه مترو در تهران نیازمند تغییر نگاه است، اظهار کرد: علیرغم تمامی تلاشهایی که انجام دادهایم میتوانم این را بگویم که نتوانستیم سهم خودروهای شخصی را کاهش دهیم. وی با اشاره به اینکه ما تلاش میکنیم که میزان تاثیرگذاری مترو را از 15 به 50 درصد برسانیم، گفت: در حال حاضر 300 کیلومتر زیرساخت مترو داریم که تلاش میشود در راستای افزایش بهرهوری آن اقدام کنیم. شهردار تهران گفت: شاهد کاهش 20 درصدی آلودگی هوا در تهران هستیم.
منبع: آرمان