کد خبر: ۵۸۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۵
تحلیلی از آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای

تحریم ایران در انتظار کنفرانس بغداد

آفتاب‌‌نیوز : دکتر «حسین سلیمی» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ارزیابی آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای به خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: معتقدم که قطعنامه جدید علیه ایران صادر خواهد شد اما اینکه مفاد این قطعنامه چیست و مهلت جدیدی به ایران داده می‌شود و فشارهایی که به ایران وارد می‌شود عمیق است یا نه، مشخص نیست. 

سلیمی با اشاره به فعالیت دیپلماتیک جدیدی که از سوی کشورهای غربی و همچنین کشورهای منطقه مانند عربستان و ایران آغاز شده، تصریح کرد: نتیجه این فرآیند دیپلماتیک جدید در مورد چگونگی صدور قطعنامه علیه ایران موثر است. 

به اعتقاد وی، با توجه به اینکه ایران اخیرا مواضع منطقه‌ای خود را تعدیل کرده و برای حل و فصل بحران فلسطین و لبنان و شرکت در کنفرانس امنیتی بغداد اعلام آمادگی کرده است، کشورهای 1+5 منتظر نتایج این دیپلماسی دو جانبه هستند. 

وی تاکید کرد: هم اکنون هم در گفتارها و رفتارهای مقامات ایران و هم مقامات آمریکا و اروپا تمایل برای تغییر فضای موجود احساس می‌شود بنابراین باید دید کنفرانس بغداد و دیپلماسی جدید چه نتایجی خواهد داشت زیرا این نتایج در چگونگی صدور قطعنامه علیه ایران موثر خواهد بود. 

سلیمی تصریح کرد: اگر در کنفرانس امنیتی بغداد توافقی میان ایران و آمریکا در مورد عراق حاصل شود، این احتمال وجود دارد که فضای حاکم بر شورای امنیت تعدیل شود، اما اگر چنین توافقی حاصل نشود و کشورهای 1+5 احساس کنند که این فعالیت‌های دیپلماتیک برای دفع وقت است، یقینا تحریم‌ها و فشارها را علیه ایران تشدید خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین