کد خبر: ۵۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۷

تاکید صدر بر حضور ایران در کنفرانس بغداد

آفتاب‌‌نیوز : برگزاری کنفرانس بغداد و حضور آمریکا و ایران در آن با تفاسیر مختلفی روبه‌رو شده است. برخی تحلیل‌گران مسائل سیاسی حضور ایران در این کنفرانس را ضروری نمی‌دانند و آن را دامی برای ایران تلقی می‌کنند. 

از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران بر این باورند چون این کنفرانس با مسائل امنیتی عراق و ایران ارتباط دارد، ایران نمی‌تواند نسبت به اتفاقاتی که در عراق می‌گذرد بی‌تفاوت باشد چرا که مسائل امنیتی همسایگان با همدیگر ارتباط دارد. 

دکتر «محمد صدر» معاون عربی ـ آفریقایی وزیر سابق امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب از جمله موافقان حضور ایران در کنفرانس بغداد است. وی گفت: در سیاست‌ خارجی اصل بر حضور است نه عدم حضور. ما با ملت عراق منابع مشترکی داریم و نمی‌توانیم در این کنفرانس حضور نداشته باشیم. 

وی افزود: بدون حضور ایران در این کنفرانس احتمال دارد تصمیماتی اتخاذ شود که هم منافع ایران و هم عراق زیر سوال برود، بنابراین حضور ایران در این کنفرانس ضروری است چرا که این موضوع با مسائل امنیتی عراق و ایران ارتباط دارد. 

مشاور رئیس جمهور در دولت خاتمی تاکید کرد: نکته مهم دیگر منافع ملت عراق است که ایران همواره منافع ملت عراق را را دنبال کرده و یکی از دلایل مخالفت ایران با رژیم صدام هم همین مساله بود زیرا صدام منافع اکثریت ملت عراق را تامین نمی‌کرد. 

وی بر این اساس توضیح داد: با توجه به این مساله، حضور ایران در این کنفرانس ضروری است و هیات ایرانی باید به صورت فعال برخورد کند و سعی کند در جهت منافع ملت عراق و کل منطقه اقدام لازم را به عمل آورد. 

صدر در پایان خاطر نشان کرد: همه کشورهای منطقه دارای منافع مشترک هستند و باید با هم تصمیمی که منافع همه کشورها را تامین کند اتخاذ کنند، بنابراین در حالی که همه همسایگان حضور دارند دلیلی برای عدم حضور ایران وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین