کد خبر: ۵۸۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۰
بروجردی خبر داد:

پیام آلمانی‌ها به ایران درباره کنفرانس بغداد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور آمریکایی در اجلاس عراق را زیر سوال دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به اهداف آمریکا در اجلاس عراق با تردید نگاه می‌کند. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، بروجردی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که «آیا امکان دارد در حاشیه اجلاس عراق مذاکره مستقیم بین هیأت نمایندگی ایران و آمریکا انجام شود؟» اظهار داشت: ‌اجلاس عراق را با توجه به مجموعه عملکرد آمریکایی‌ها در عراق با تردید و بدبینی نگاه می‌کنیم،‌ پیش از این هیأت رسمی ایران که به دعوت رسمی رئیس جمهوری عراق به این کشور اعزام شده بودند از سوی آمریکایی‌ها دستگیر شدند. 

بروجردی تصریح کرد: این بدگمانی وجود دارد که آمریکایی‌ها خواستار برقراری آرامش در عراق نیستند. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: درباره برنامه‌های حاشیه‌ای این اجلاس باید قبل از اعزام هیأت ایرانی، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. 

وی در ادامه در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و مذاکراتش با مقامات آلمانی در سفر اخیر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی به برلین گفت: تلاش گسترده‌ای برای تهیه قطعنامه بعدی شورای امنیت صورت گرفته و محور مذاکرات هیأت پارلمانی ایران با وزیر امور خارجه آلمان این بود که آلمان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از شدت قطعنامه کاسته شود. 

بروجردی راه‌ برون‌رفت از تنگای فعلی را مذاکره دانست و گفت: وزارت امور خارجه نیز در آینده‌ای نزدیک در بیانیه‌ای بر این مسأله تأکید خواهد کرد. به گفته او، آلمان معتقد است که تلاش‌های دیپلماتیک باید ادامه یابد و قطعنامه مشکلی را حل نخواهد کرد. 

وی گفت: با توجه به حضور محوری ایران در اجلاس بغداد طرف آلمانی تأکید داشت با توجه به حضور آمریکا در این اجلاس فرصتی فراهم می‌شود که میان ایران و آمریکا نوعی تفاهم و مذاکره صورت گیرد. 

بروجردی با اشاره به اعتقاد اروپا مبنی بر اینکه «اجلاس عراق می‌تواند در پرونده هسته‌ای ایران تأثیرگذار باشد» گفت: جمهوری اسلامی ایران از حق تعریف شده خود در ان.پی.تی به عنوان تصمیم شورای عالی امنیت ملی کوتاه نخواهد آمد. 

بروجردی تأکید کرد: افزایش فشارها در قالب قطعنامه با محوریت آمریکا تأثیری در اراده ایران برای بهره‌مندی از حق هسته‌ای خود براساس معاهدات بین‌المللی نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین