کد خبر: ۵۸۵۳۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

تشریح برنامه‌های معاونت ریاست‌جمهوری برای زنان سیل‌زده/ همکاری با وزارت کار در خصوص اشتغال زنان سرپرست خانوار

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده برنامه‌های این معاونت برای زنان سیل‌زده را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتکار (معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده) درباره برنامه‌های معاونت زنان درباره زنان و خانواده‌ها در مناطق سیل‌زده گفت: از همان روز‌های اول نسبت به بررسی وضعیت زنان در مرحله اول امداد و توجه خاص به مسائل زنان و مشکلاتی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند از طریق مدیران کل امور بانوان در این استان‌ها در جریان مشکلات قرار گرفتیم و سعی کردیم سازمان‌های مردم را نهاد را در این زمینه بسیج کنیم تا در مرحله اول امدادی کمک کنند.

وی با بیان اینکه مرحله اول امدادی در استان گلستان با مشارکت گسترده مردم انجام شده است، گفت: در لرستان نیز مرحله اول امدادرسانی سپری شده است، اما در خوزستان همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم و به امدادرسانی به روستاها و افرادی که در محاصره سیل هستند، همچنان نیاز است.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در مرحله بعد از امدادرسانی خدماتی در مرحله اسکان و بازگشت به شرایط عادی باید به افراد ارائه شود، ادامه داد: در این مرحله بحث مدیریت شرایط روانی مهمترین موضوع است و افراد و خانواده‌ها در شرایط سختی قرار دارند و باید بتوانند از نظر روانی نشاط لازم را داشته باشند، البته این موضوع خوشبختانه بسیار مورد توجه فرمانداران قرار دارد و تلاش می‌کنند ابزار نشاط را برای کودکان فراهم کنند و فعالیت‌هایی را برای کودکان اگرچه در کمپ‌ها حضور دارند نیز برگزار کرده‌اند.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی نیز خدماتی را در خصوص مشاوره و موضوعات روانی به زنان و مردان آسیب دیده از سیل ارائه می‌کند. همچنین خدمات خاص مادر و کودک در این مناطق به مادرانی که باردار هستند نیز ارائه می‌شود تا این مادران بتوانند در این ایام بحرانی زایمان‌‌های ایمن داشته باشند. در این مدت نیز ۴۶ زایمان در روستاها و مناطق آسیب‌دیده از سیل در پلدختر توسط نیروهای امدادی انجام شده است. ما نیز در خصوص ارائه خدمات درمانی نشست‌‌های تخصصی هم در خرم‌آباد و هم در گرگان با مسئولان مربوطه برگزار کرده‌ایم و در جریان اقدامات آنها قرار گرفته‌ایم و پیگیر نیازها و کمبودهایی که ممکن است وجود داشته باشد، هستیم، اما در مجموع ارزیابی ما این است که خدمات درمانی تاکنون به خوبی افراد آسیب‌دیده از سیل به ویژه زنان و کودکان به خوبی ارائه شده و مشکلی خاصی وجود نداشته است.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه شهر آق‌قلا از شرایط بحرانی خارج شده است، اما روستاهای اطراف همچنان با مشکلاتی مواجه هستند، تصریح کرد: در این مرحله ما طرح ارتقای تاب‌آوری را در نقاط مختلف آسیب‌دیده از سیل با قوت بیشتری برگزار می‌کنیم. این طرح در شهرهای آق‌قلا و گمیشان، پلدختر و خوزستان در نقاطی که از سیل آسیب‌دیده‌اند، اجرا خواهد شد. البته این طرح در زمانی اجرایی می‌شود که این مناطق از حالت اضطرار و بحران خارج شده باشند تا تسهیل‌گران بتوانند با جوامع محلی نشست‌هایی را برگزار کنند.

ابتکار با اشاره به طرح گفتگوی ملی خانواده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات این است که طرح گفتگوی ملی خانواده را در این مناطق نیز اجرا کنیم در این رابطه آموزش‌هایی را به تسهیلگران در سال گذشته ارائه داده‌ایم این افراد در استان‌ها حضور دارند و قصد ما این است که در مرحله دوم یعنی بعد از گذراندن شرایط اضطرار و بحران در نقاط آسیب‌دیده از سیل از این طرح نیز بیشتر استفاده کنیم. همچنین نشست‌هایی را در استان‌های لرستان و گلستان با تشکل‌ها برگزار کردیم و از نزدیک در جریان روند امدادرسانی و اجرای طرح‌های ارتقای تاب‌آوری و گفتگو ملی خانواده در این مناطق قرار گرفتیم.

وی با اشاره به سفرش به مناطق سیل‌زده در استان گلستان تصریح کرد: در گرگان نشست‌هایی را در خصوص توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد برای مواجه با این شرایط برگزار کردیم و قرار است یک نشست منطقه‌ای در استان خراسان رضوی به عنوان استان معین برای استان گلستان برگزار کنیم. این نشست در حقیقت گردهمایی منطقه‌ای تشکل‌های مردمی غیردولتی خواهد بود و یکی از موضوعاتی که در این نشست بر آن تمرکز خواهند داشت بحث اقدام مشترک برای مساعدت به استان گلستان خواهد بود. معتقدم هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد و شبکه‌ای عمل کردن آنها در چنین حوادثی بسیار اهمیت دارد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به موضوع کارآفرینی و اشتغال در این استان‌ها خاطرنشان کرد: در آق‌قلا با زنانی دیدار داشتیم که آنها کارآفرین و تولید کننده بودند در سیل اخیر در این منطقه برخی از این زنان به شدت آسیب دیده بودند و کارگاه‌هایشان کاملا از بین رفته است و با مشکلات بسیاری مواجه هستند و ما باید تلاش کنیم تا این زنان کارآفرین به شرایط عادی بازگردند. در زمینه کارآفرینی به طور خاص تمرکز خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم مسائل زنان کارآفرین و نیازهای مربوط به اشتغال زنان سرپرست خانوار را در این مناطق برطرف کنیم.

ابتکار تاکید کرد: در زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار اقدام مشترکی را با وزارت کار انجام می‌دهیم و اعتبار آن نیز تامین شده و مقرر شده است در این سه استان که از سیل آسیب دیده‌اند، روی این طرح‌ها بیشتر تمرکز کنیم. بنابراین در مرحله گذار از بحران و اضطرار و برای بازگشت به زندگی عادی مردم در این مناطق طرح‌ها و برنامه‌هایی را داریم که با کمک سازمان‌های مردم نهاد و استانداری‌ها اجرا خواهد شد.

وی درباره استان خوزستان نیز گفت: ما گزارش‌هایی از این مناطق نیز دریافت کرده‌ایم، اما از آنجا که هنوز این مناطق به مرحله ثبات نرسیده‌اند ما هنوز نتوانستیم برنامه‌های‌مان را در این مناطق در خصوص تاب‌آوری، گفتگوی ملی خانواده و همچنین طرح اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار انجام دهیم.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین