کد خبر: ۵۸۵۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

رویترز: به این دلایل، احتمالا تحریم نفتی ایران شکست می خورد

به دنبال تصمیم واشنگتن برای عدم تمدید معافیت‌ها، رویترز در گزارشی نوشت، در صورت عدم همراهی خریداران بزرگ نفتی ایران مانند چین و هند، طرح فشار حداکثری ترامپ بر ایران با شکست همراه خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
رویترز در ادامه می‌نویسد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در طرح فشار حداکثری بر ایران تمام کارت‌های بازی خود را نشان داده است اما در طرف مقابل هنوز برخی بازیگران مانند چین و هند وجود دارند که برگ‌های بازی خود را رو نکرده‌اند.

به گفته رویترز، طرح فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تنها زمانی کارساز و مفید خواهد بود که دیگر بازیگران این صحنه با واشنگتن هم نظر باشند و تصمیم به پیروی از دستورات آمریکا بگیرند در غیر اینصورت بدون شک این طرح هرگز پیش نخواهد رفت.

چین
بر اساس گزارش مرکز ردیابی خطوط کشتیرانی، شرکت‌های چینی در ماه آوریل سال جاری نیمی از کل صادرات نفت خام ایران معادل 750 هزار بشکه نفت خام در روز وارد کرده است.
این به معنای آن است که چین در ماه آوریل نسبت به ماه‌های دیگر خرید نفتی خود از ایران را افزایش داده است، شرکت‌های چینی در ماه فوریه 500 هزار بشکه و در ماه مارس 600 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کردند.
به گفته کارشناسان، افزایش خرید نفت ایران توسط چین به دو معنا است، اول آنکه شرکت‌های چینی در حال ذخیره و انبار نفت خام ایران بعد از متوقف شدن واردات در ماه می هستند و دوم آنکه چین با این اقدام خود خواهان نشان دادن عدم تمایل پکن به پیروی از دستورات آمریکا علیه ایران هستند.
از طرف دیگر نباید این نکته فراموش کرد که تبعیت چین از تصمیم آمریکا برای به صفر رساندن خرید نفت ایران می‌تواند تأثیر بسزایی بر روند مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن داشته باشد.

هند
هند دومین خریدار بزرگ نفتی ایران است و این کشور در ماه آوریل سال جاری به میزان 290 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است.
هند نیز مانند چین نقش بسیار مهمی در پیشبرد طرح فشار حداکثری ترامپ بر ایران دارد، در حقیقت باید پذیرفت که در صورت عدم پیروی دهلی نو از طرح آمریکا، تصمیم ترامپ به‌آسانی جلو نخواهد رفت.
دولت هند اخیراً با آمریکا بر سر حذف امتیاز تجاری وارد جنگ تعرفه‌ای شده اگرچه دهلی نو تا کنون نخواسته در برابر اقدامات واشنگتن دست به عمل متقابل زند.

عربستان
در کنار چین و هند دیگر بازیگران صحنه بازار جهانی نفت مانند عربستان، امارات و کویت حضور دارند که با تبعیت و مخالفت خود با طرح ترامپ علیه ایران می‌توانند ورق برد بازی را تغییر دهند.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا برای عدم تمدید معافیت تحریم‌های نفتی ایران آمده است که عربستان و امارات دو کشور نفتی خلیج فارس جبران کاستی حذف نفت ایران در صحنه بازار جهانی نفت را جبران خواهند کرد.
پیش از این رویترز در مقاله‌ای تحلیلی نوشت که احتمال کاهش فشار و تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قوت گرفته است.
رویترز در ادامه می‌نویسد: در صورت تصمیم کاخ سفید برای تحریم بیشتر نفت ایران و ونزوئلا، بدون شک صحنه گردان بازار جهانی نفت، عربستان سعودی خواهد بود و همه چیز به تصمیم آخر این کشور برای افزایش تولید نفت خام و کنترل قیمت جهانی نفت بستگی دارد.

در صورت ضمانت عربستان برای افزایش تولید و جبران کمبود نفت ایران و ونزوئلا در بازار جهانی، احتمال موافقت آمریکا برای تمدید معافیت تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا افزایش می‌یابد.
در همین زمینه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا در مورد گرفتن ضمانت از ریاض در دوران تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران و ونزوئلا آغاز شده است.
رویترز در این زمینه می‌گوید؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به‌تازگی در مورد این موضوع و حفظ فشارها بر ایران با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تماس تلفنی داشته است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
خروس محله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
1
0
آنچه در عرصه جهانی برای کشورها مهم بوده و اولویت دارد منافع ملی و امنیت ملی است. چین، هند، روسیه و هر کشور دیگری بی جهت منافع ملی خودش را فدای ایران نخواهد کرد. اگر چین روزانه یک میلیون بشکه هم نفت برده باشد در راستای منافع ملی خودش است. ما نباشیم از کشور دیگری نفت میخرد. چرا باید فکر کنیم که همه وامدار ما هستند و باید منافع ما را تامین کنند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین