آفتابنیوز : روایت ما و گرانی این روزها روایت جدیدی نیست و هر صبح شاهد کمبود یا افزایش قیمت یک کالا هستیم و همه آحاد جامعه از فروشندگان کالا تا بخش خدمات زنجیروار قیمتها را افزایش داده و بر موج گرانیها سوار شده اند.
پس از افزایش قیمت ارز، طی یکسال اخیر شاهد افزایش مکرر و زنجیروار بسیاری از کالاها و خدمات در جامعه بودیم که یکی از این خدمات حمل و نقل درون شهری یا همان تاکسیرانی است.
در پی این اتفاقات طی چند ماه اخیر شاهد این هستیم که برخی از تاکسیها در کرمانشاه اقدام به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت کرایه خود کردهاند و این موضوع باعث اعتراض شهروندان کرمانشاهی شده است.
این افزایش قیمت در حالی است که هر ساله سازمان تاکسیرانی تعرفههایی را تنظیم و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر به رانندگان اعلام میکند، اما هنوز یک سال از اعلام تعرفه قبلی نگذشته است و تعرفه جدیدی اعلام نشده و به نوعی رانندگان خودسرانه و بدون اعلام و اطلاع سازمان تاکسیرانی دست به این اقدام زدهاند.
جدای از اینکه رانندگان تاکسی نیز با توجه به افزایش قیمتهای صورت گرفته در بحث کالا و خدمات، کرایههای کنونی را عادلانه و متناسب با هزینههای خود نمیدانند، اما این افزایش بدون اطلاع و هماهنگی نوعی قانون شکنی است و ممکن است زنجیر وار به سایر بخشهای جامعه هم سرایت کند.
هیچ افزایش نرخی برای کرایه تاکسی در کرمانشاه اعلام نشده است
سجاد سلیمانی، مدیرعامل تاکسیرانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسیها در شهر کرمانشاه اظهار داشت: تاکنون هیچ افزایش نرخی برای کرایه تاکسی در کرمانشاه اعلام نشده است.
وی تاکید کرد: تا زمانی که تعرفه جدید و افزایش نرخی از سوی سازمان تاکسیرانی اعلام نشود گرفتن هرگونه وجه اضافه از مسافر توسط رانندگان تاکسی متخلف محسوب میشود.
مدیرعامل تاکسیرانی کرمانشاه تصریح کرد: نرخهای پیشنهادی ما آماده است و به محض که مصوبه شورا را در این زمینه بگیریم نرخهای جدید را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
هرگونه افزایش کرایه تاکسی تا زمان اعلام تعرفه جدید تخلف است
وی تاکید کرد: تا زمانی که ما نرخهای جدید را اعلام و اطلاع رسانی کنیم هرگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی تخلف محسوب میشود
سلیمانی افزود: نرخهای جدید هم اکنون در دست بررسی و کارشناسی است و در اولین فرصت برای تصویب به شورای اسلامی ارسال خواهد شد و پس از اخذ مصوبه شورا به مرحله اجرا در میآید.
وی شماره تلفنهای ۳۸۲۱۱۹۴۸ و ۳۸۲۴۶۵۶۵ مربوط به واحد شکایات و بازرسی سازمان تاکسیرانی را نیز به عنوان پل ارتباطی مردم با این سازمان اعلام کرد تا به این وسیله نسبت به اعلام شکایت خود اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه افزود گشت
های تاکسیرانی نیز در سطح شهر حضور دارند و مردم میتوانند شکایات خود را نیز به صورت شفاهی و کتبی به این گشتها اعلام کنند و در صورت احراز تخلف حتماً با متخلفین برخورد خواهد شد.
افزایش کرایه تاکسی پس از ارسال به شورا و بررسی در کمیسیون تخصصی مصوب خواهد شد
سید احسان احسانی عضو شورای شهر کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: معمولاً افزایش نرخ کرایه تاکسیها از طرف سازمان تاکسیرانی شهرداری به شورا اعلام میشود.
وی افزود: پس از اعلام شهرداری، شورا نیز این موضوع را در کمیسیون تخصصی خود مطرح میکند و پس از انجام اقدامات کارشناسی در کمیسیون تخصصی مربوطه، در جلسه رسمی مصوب خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه ادامه داد: تا به این لحظه هیچ نامهای مبنی بر افزایش تعرفه کرایه تاکسی به شورای شهر ارسال نشده است.
افزایش کرایه تاکسی هر ساله در ماههای خرداد و تیر مصوب و اعلام میشود
وی یادآور شد: هر ساله طی ماههای خرداد و تیر این اتفاق صورت میگیرد و تا کنون هیچ سالی نبوده که از اول فروردین تعرفه کرایه تاکسی افزایش پیدا کرده باشد و در سنوات قبل نیز افزایش کرایه تاکسی در ماههای خرداد و تیر مصوب و به سازمان تاکسیرانی ابلاغ شده و هنوز یک سال از مدت تعرفههای قبلی نگذشته است.
احسانی در پاسخ به اینکه در تصویب افزایش قیمت تعرفه کرایه تاکسی به چه مؤلفه و نکاتی توجه میشود؟ گفت: با توجه به مباحث تورم و افزایش قیمتها در بازار باید کرایه تاکسیها نیز متناسب با این وضعیت افزایش یابد که به طرفین اعم از مردم و رانندگان تاکسی فشاری وارد نشود.
وی افزود: علاوه بر رعایت این تناسب در مواردی چون تورم در بحث تعیین قیمتها، باید تمام آیتمها از جمله بار ترافیکی و مسیرهای تازه ایجاد شده نیز مورد توجه قرار گیرد که قیمت نهایی یک قیمت منطقی باشد.
هر ساله بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش در نرخ کرایه تاکسی داریم
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هر ساله معمولاً چند درصد افزایش قیمت در نرخ کرایه تاکسیها داریم؟ گفت: هر سال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت در نرخ کرایه تاکسیها داشتیم و این افزایشها بستگی به مسیر نیز دارد.
احسانی در پاسخ به اینکه نظارت بر اجرای این مصوبه بر عهده چه کسی است؟ گفت: نظارت بر این مصوبه در وهله اول بر عهده سازمان تاکسیرانی و سپس در صورت نیاز شورای شهر نیز نظارت خواهد کرد.
عضو شورای شهر کرمانشاه تصریح کرد: شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری و سازمانهای ذیربط آن نظارت دارد و در این مورد نیز بر عملکرد تاکسیرانی در این زمینه نظارت خواهد کرد.
وی در پایان از رانندگان تاکسی در کرمانشاه درخواست کرد در انتظار تصویب تعرفه جدید از سوی شورا باشند تا چون سنوات قبل پس از یک سال تعرفههای جدید اعلام و اجرا شود و اگر رانندگان تاکسی مدت یکی دو ماه باقیمانده را تحمل کنند قطعاً شورا با یک نظر کارشناسی و منطقی تعرفه سال ۹۸ را اعلام خواهد کرد.
با توجه به اینکه هنوز افزایش تعرفهای از سوی سازمان تاکسی رانی اعلام و اطلاع رسانی نشده است، افزایش خودسرانه کرایهها از سوی رانندگان نوعی تخلف است، لذا میطلبد در وهله اول مسئولان مربوطه نظارت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند و در مرحله بعد شهروندان نیز خود به عنوان ناظر عمل کرده و از طریق شمارههای اعلام شده، موارد تخلف را به سازمان تاکسی رانی اطلاع دهند.
مهر