کد خبر: ۵۸۶۹۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
اساتيد دانشگاه درواکنش به اظهارات توکلی؛

سياسی کردن مسائل اقتصادی درست نيست

استاد دانشگاه تهران بيان کرد: متاسفانه جريان هايي درحال تشويش اذهان مردم و برهم ريختگي اقتصادي آن هم درشرايطي که درجنگ اقتصادي به سرمي بريم، هستند. همچنين با توجه به اينکه نظام اقتصادي ما تا حد زيادي بانک محور است بنابراين چنين اظهارنظرهاي غيرکارشناسي و به دور ازمنطق هاي اقتصادي است و صرفا خلط مسائل اقتصادي با جهت گيري هاي سياسي جناحي است.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد توکلی عضومجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين پرسش که در بانک مرکزی چه مي‌گذرد؟ معتقد است؛ بانک مرکزي در آخرين اقدام که انجام داده است تمام دارايي باقي مانده تعاوني منحله ثامن الحجج را که طبق قانون متعلق به بانک مرکزي بود را براي نجات سپرده‌گذاران اين موسسه به يک بانک خصوصي واگذار کرده است.

اين درحالي است که طي بررسي هاي صورت گرفته هيچ گونه اموال و دارايي تا کنون به اين بانک خصوصي واگذار نشده است و اين ادعا در حالي از سوي احمد توکلي مطرح مي شود که اگر بانک مرکزي تنها براساس خط اعتباري سپرده اي با عامليت يک بانک خصوصي سپرده هاي صدها هزار نفر ازسپرده گذاران ثامن الحجج را پرداخت نمي کرد، جو نامناسب اقتصادي و سياسي بدي بر کشور حکمرفا مي شد؛ همچنين باعث مي شد که مردم اعتمادشان را به نظام مالي کشور ازدست بدهند.

در اين ميان کارشناسان و منابع مطلع بانک مرکزي در توضيح جزئيات اقدامات اين نهاد درباره موسسه ثامن الحجج معتقدند: ميزان سپرده نزد اين موسسه مالي و اعتباري 12هزارميلياردتومان و دربهترين و خوش بينانه ترين برآوردها ميزان دارايي اين موسسه کمتر از شش هزارميلياردتومان بود. اين درحالي است که تاکنون حدود 99/9 درصد سپرده گذاران بدون هيچ تبعيضي سپرده هاي خود را از اين بانک خصوصي دريافت کرده اند.

در همين ارتباط قاسم انصاري رناني استاد دانشگاه علامه طباطبايي درمورد صحبت هاي  اخيراحمد توکلي درباره بانک مرکزي و يک بانک خصوصي گفت: برخلاف اظهارات توکلي که سروسامان دادن به يک موسسه تعاوني را توسط بانک مرکزي اقدامي خيانت آميز دانسته اما بايد گفت که اگر بانک مرکزي با واگذاري عامليت يک بانک خصوصي اين کار را نمي کرد جو نامناسب سياسي در کشور حاکم مي شد و مرتبا از داخل کشور فيلم هايي براي آنسوي مرزها گرفته مي شد و اين يعني دامن زدن به فضاي ناايمني سياسي در کشور. همچنين باعث مي شد که مردم اعتمادشان را به نظام مالي کشور ازدست بدهند.

رناني افزود: درست است که مردم نبايد به موسسات مالي و اعتباري و به سوداي سود بيشتر سپرده هاي خود  را درمعرض ريسک قرار مي دادند اما بانک مرکزي و يک بانک خصوصي قدرتمند به عنوان حافظ پول مردم توانستند از سرمايه هاي مردم حفاظت کنند و بسياري از سپرده هاي مردم را به آنها برگرداند که گفته شده است بيش از 99/9 درصد از سپرده گذاران ثامن الحجج تاکنون به پول خود رسيده اند.

اين اقتصاددان معتقد است: رشد قارچ گونه موسسات مالي در سال هاي گذشته باعث متضرر شدن بسياري از مردم شد اما بانک مرکزي و يک بانک خصوصي باعث شدند تا جلوي بسياري از تجمعات مردم و نارضايتي سپرده گذاران حل شود و اعتماد به نظام بانکي تا حد زيادي ترميم شود.

از سويي ديگر ابراهيم رزاقي استاد دانشگاه تهران درمورد اظهارات احمد توکلي درباره گفت: بانک مرکزي براي کمک به وضعيت اقتصادي نابه سامان سال گذشته و به منظور کمک به سپرده گذاران زيان ديده از تعاوني ثامن الحجج اقدام خوبي انجام داد و بسياري از مردم زيان ديده را به حق و حقوقشان رساند و باعث شد تا نظام مالي و بانکي کشور به ثبات برسد با آنکه بارها به مردم هشدار داده شده بود که اين قبيل تعاوني ها که سود غيرمجاز دارند قابل اعتماد نيستند اما با اين حال نسبت به رفع زيان مردم تلاش کرد و به واسطه يک بانک خصوصي خوش نام مردم را به تمام حق و حقوقشان رساند.

او با بيان بيان اين که نبايد با اظهارات اين چنيني آب به آسياب دشمن ريخت افزود: درزيان ديدن سپرده گذاران ثامن الحجج تاحد زيادي نيز خود مردم مقصر بودند؛ چرا که آنها با علم به ريسک پذيربودن فعاليت آنها و خارج از عرف سود دادن آنها اقدام به سپرده گذاري کردند اما بانک مرکزي براي سروسامان دادن به وضعيت اقتصادي مردم و بازگشت سرمايه اجتماعي مردم به نظام بانکي توسط يک بانک خصوصي توانست بيش از 99/9 درصد سپرده هاي مردم را از تاکنون پرداخت کندومردم را به حق و حقوقشان برساند.

استاد دانشگاه تهران بيان کرد: متاسفانه جريان هايي درحال تشويش اذهان مردم و برهم ريختگي اقتصادي آن هم درشرايطي که درجنگ اقتصادي به سرمي بريم، هستند. همچنين با توجه به اينکه نظام اقتصادي ما تا حد زيادي بانک محور است بنابراين چنين اظهارنظرهاي غيرکارشناسي و به دور ازمنطق هاي اقتصادي است و صرفا خلط مسائل اقتصادي با جهت گيري هاي سياسي جناحي است.

منبع: خبرگزاری آریا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین