کد خبر: ۵۸۷۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

قربانیان تحریم‌ها چه کسانی هستند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: کمترین عارضه منفی شدن رشد اقتصادی افزایش بیکاری است و به این دلیل باید گفت یکی از اولین گروه‌هایی که از تحریم‌ها زیان می‌بینند، کارگران هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
هادی حق‌شناس در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه تولید ما همواره با تنگنا‌های مختلف در بخش‌های بانکی، تامین منابع، تامین اجتماعی و قوانین کار مواجه بوده است، اظهار کرد: امروز تحریم‌ها نیز به این مشکلات اضافه و تبدیل به مانعی برای تامین بخشی از مواد اولیه شده است.

او ادامه داد: این مشکل را به عینه در حوزه خودروسازی دیدیم. بخشی از افزایش قیمت خودرو به ارز و نوسانات آن ارتباط دارد، اما بخشی از آن هم مربوط به تحریم‌های ظالمانه‌ و غیرقانونی آمریکا است.

حق‌شناس گفت: در شرایط تحریم طبیعی است که تولید بخشی از کالاهایی که نیازبه مواد اولیه وارداتی دارند دچار مشکل می‌شود. با وجود این، حجم اقتصاد ایران 440 میلیارد دلار است و فقط بخشی از آن به واردات و صادرات وابسته است. اگر مشکلات داخلی اقتصاد ایران که عمدتا به بخش‌های بانکی و تامین اجتماعی برمی‌گردد، حل شود، رفع بخشی از مشکلات کنونی امکان‌پذیر است.

او تصریح کرد: هزینه تولید در ایران غیرطبیعی است. راهکار گذشتن ما از سد تحریم در دو نکته خلاصه می‌شود؛ توجه به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید می‌تواند بخشی از موانع را رفع کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخشی از کارگاه‌های تولیدی به ویژه آنهایی که در شهرک‌های صنعتی استقرار یافته‌اند، وابسته به مواد اولیه یا کالا‌های واسطه‌ای هستند، عنوان کرد: تحریم می‌تواند به کاهش تولید و حتی تعطیلی کارگاه‌ها منجر شود.

به گفته او، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته 3- اعلام شد و برآورد می‌شود امسال نیز این رشد منفی تکرار شود. کمترین عارضه منفی شدن رشد اقتصادی افزایش بیکاری است و به این دلیل باید گفت یکی از اولین گروه‌هایی که از تحریم‌ها زیان می‌بینند، کارگران هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین