کد خبر: ۵۸۸۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵

یک مقام اتحادیه اروپا: تا زمان پایبندی ایران، به توافق هسته‌ای پایبندیم

یک مقام اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه اطلاعیه‌های جدید ایران به منزله نقض یا خروج از توافق هسته‌ای نیست، گفت: بازرسی‌ها و نه بیانیه‌ها تعیین کننده گام بعدی درخصوص ایران هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش شبکه دویچه وله، اتحادیه اروپا علی‌رغم مواجهه با تهدیداتی از سوی ایران و آمریکا تلاش دارد خونسردی خود را حفظ کند و وقتی پای توافق هسته‌ای با ایران به میان می‌آید، مدعی میانه‌روی است. بسیاری در اتحادیه اروپا هنوز بر این باورند که زمان کافی برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد.

واشنگتن در ادامه تلاش‌هایش برای نابود کردن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شرکت‌های اروپایی را تهدید کرده که اگر با ایران، آن گونه که طبق این توافق اجازه دارند، تجارت کنند با اقدامات تنبیهی آمریکا مواجه خواهند شد. ایران نیز به اروپا ۶۰ فرصت داده تا توافق را نجات دهند در غیر این‌صورت، تهران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: انتظار هیچ گونه اقدام بروکراتیک و فوق‌العاده بر اساس این تهدیدات را از اتحادیه اروپا نداشته باشید. ما هیچ اولتیماتومی را نمی‌پذیریم. اطلاعیه‌های جدید ایران (درباره برجام) نقض یا خروج از برنامه جامع اقدام مشترک نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که ایران به تعهداتش در توافق عمل کند ما نیز به تعهداتمان پایبند خواهیم بود.

کاخ سفید چهارشنبه شب در اقدامی دیگر علیه ایران، صادرات فلزات این کشور شامل آهن، آلومینیوم، مس و استیل را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اعلام دستور تحریم فلزات کشورمان، به اشخاص حقیقی و همه کشورها هشدار داده است که هر گونه معامله با ایران در بخش فلزات و یا اجازه دادن به ورود محصولات این بخش به بندرهای این کشورها برای آن‌ها پیامدهای وخیمی از جمله مصادره اموال و قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا به دنبال خواهد داشت و ناقضان این تحریم از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

ترامپ در بیانیه‌ای که هم‌زمان با صدور این دستور از سوی کاخ سفید منتشر شد با بیان این که تهران تا زمانی که رفتارش را به طور اساسی تغییر ندهد، با اقدامات بیشتر مواجه خواهد شد، گفت: از زمان خروج‌مان از توافق هسته‌ای - که دیگر نمی‌توان آن را به حالت قبل بازگرداند – آمریکا ۱۲ شرط را تعیین کرده که پایه یک توافق جامع با ایران هستند. امیدوارم که روزی با رهبران ایران برای رسیدن به توافق و مهم‌تر از آن، برای برداشتن گامی در جهت رساندن این کشور به آینده‌ای که سزاوارش است، دیدار کنم.

به گزارش ایسنا، این دستور جدید ترامپ هم‌زمان با کاهش تعهدات برجامی ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام صادر شده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح چهارشنبه گفت که اگر دیگر طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند ایران به غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر باز خواهد گشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه "ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم" گفت: امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

روحانی ادامه داد: به سران ۵ کشور اعلام کردیم که مواد غنی شده و آب سنگین خود را دیگر نمی‌فروشیم تاکنون هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید اضافه آن را می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم و هر وقت آب سنگین از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم. از امروز این فروش‌ها انجام نمی‌شود.

وی همچنین صبر ایران در طول این یک سال را صبری استراتژیک توصیف کرد و گفت: ما یک سال حوصله و صبر کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم، اما از امروز فروش مواد غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

این تصمیم ایران با واکنش بسیاری به‌ویژه طرف‌های دیگر برجام روبرو شد.

فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه پس از انتشار بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم حفظ برجام، گفت که هرگاه ایران به تعهدات پیش بینی شده در توافق هسته‌ای پایبند نماند، کشورهای اروپایی باید به گزینه تجدید تحریم‌ها علیه ایران توجه مجدد کنند.

وزیر دفاع فرانسه همچنین گفت که در حال حاضر اروپا اقدام به تحریم ایران نکرده است و علت آن را باید در پایبندی ایران به تعهدات و الزامات پیش بینی شده در توافق هسته‌ای یافت. اما اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، بدیهی است که گزینه تجدید تحریم‌های ایران مجدداً مطرح خواهد شد.

وزارت امورخارجه چین نیز روز چهارشنبه از تمام کشورهای ذی‌نفع در توافق هسته‌ای خواست به این معاهده بین‌المللی پایبند بمانند.

جمهوری اسلامی ایران پایبندی به همه تعهدات پیش بینی شده در توافق هسته‌ای را منوط به پایبندی سایر کشورها به الزامات و تعهدات آن توافق کرده است. از این رو، چین از همه کشورها خواست تا با اجرای سهم خود مانع از شکست توافق هسته‌ای با ایران شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواستار خویشتن‌داری، آمادگی برای شرکت در گفت‌وگو و همچنین تلاش برای تنش‌زدایی در ارتباط با توافق هسته‌ای شد.

چین در عین حال تاکید کرده است که این کشور به‌شدت مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است.

همچنین روسیه معتقد است که پا پس کشیدن ایران از برخی از تعهدات برجامی‌اش برخاسته از فشارهای خارجی و سیاست‌های تحریک‌آمیز آمریکا بوده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلفنی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها درباره پیامدهای ناشی از اقدامات نسنجیده علیه ایران هشدار داده است.

پسکوف تاکید کرد که منظور از اقدامات ناسنجیده، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است و کنون ما شاهد وقوع آن پیامدها هستیم.

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز از همه کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران درخواست کرده است که به تعهدات خود پایبند بمانند.

لاوروف به‌طور مشخص رفتار آمریکا را منشأ وضعیت کنونی دانست. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در مسکو امضاءکنندگان برجام را به پایبندی به آن فراخواند. به باور او "تنها گام عملی لازم برای حل مشکل" این است که طرف‌های باقی‌مانده در برجام (۴+۱) به تعهدات خود عمل کنند.

وزیر خارجه روسیه معتقد است که طرف‌های اروپایی برجام کوشیده‌اند تا "نگاه‌ها" را از ناتوانی خود در عمل به مفاد آن "منحرف کنند." او در این کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد: ما همچون گذشته از آنها می‌خواهیم که بر اجرای آن‌چه در برجام تعیین شده و به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، متمرکز شوند.

دولت آلمان هم ایران را به پایبندی به برجام فرا خواند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت این کشور روز چهارشنبه گفت: ما از ایران هم انتظار اجرای کامل [برجام] داریم. به گفته او، آلمان و دیگر طرف‌های ایران در برجام به حفظ آن علاقه‌مند هستند. وی تصریح کرد ما به عنوان کشوری اروپایی، به عنوان آلمان سهم خود را ادا خواهیم کرد.

یورگن هاردت، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون پارلمان احزاب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی آلمان این اقدام ایران را اقدامی پردامنه و پیامد دار برای وضعیت امنیتی کل منطقه خاورمیانه دانست.

او تاکید کرد که آلمان و کشورهای اروپایی باید همه تلاش خود را برای نجات توافق هسته‌ای به کار گیرند. هاردت همچنین از آمریکا درخواست کرده است تا در سیاست خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران تجدید نظر کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین