کد خبر: ۵۸۸۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

انتقاد شدید ایران از تحریم های آمریکا علیه کوبا

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کوبا از دولت و ملت کوبا در برابر موج جدید تحریم‌ها حمایت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه کوبا به ویژه برداشتن تعلیق بخش ۳ قانون تحریمی هلمز - برتون را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت: واشنگتن با این اقدام بار دیگر نشان داد برای فشار به کشورهای مستقل از هر ابزار غیرمشروعی استفاده می‌کند و به رغم مخالفت سالانه اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل متحد با محاصره اقتصادی کوبا، هیچ حد و مرزی در اعمال تحریم‌های ضدانسانی جدید علیه این کشور و نقض مکرر تعهدات خود ندارد. 

موسوی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام حمایت از دولت و ملت جمهوری کوبا در برابر موج جدید تحریم‌ها و تهدیدات آمریکا، کشورهای مسئول را به اتخاذ اقدامات موثر در برابر نقض مکرر حقوق بین‌الملل از سوی واشنگتن فرا می‌خواند.

اواسط ماه آوریل «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کاخ سفید تعلیق اجرای قانون موسوم به «هلمز برتون» که اجازه اقامه دعوی قضایی به دلیل مصادره اموال شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی از کوبا را مجاز می‌کند، پس از  دوم می تمدید نخواهد کرد.

این قانون در سال 1996 و با هدف تشدید تحریم‌های کوبا از سوی آمریکا تصویب شده بود. این قانون در زمان زمامداری بیل کلینتون و به‌رغم مخالفت او به تصویب رسیده بود. اما از آن زمان به بعد همه رؤسای جمهور آمریکا اجرای آن را تعلیق کردند.

این قانون می‌تواند منجر به مجازات شرکت‌های خارجی فعال در کوبا شود. به نحوی که هر شرکتی که با کوبا همکاری اقتصادی کند، می‌تواند در چارچوب این قانون مشمول مجازات‌های آمریکا قرار گیرد.

لغو تعلیق اجرای این قانون شرایط را برای اقامه دعوی شرکت‌ها به منظور دریافت دارایی‌های مصادره شده خود از کوبا فراهم می‌کند.

پیش از این نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعمال محدودیت‌های یکجانبه علیه کوبا را در تناقض با قوانین بین‌المللی خوانده و گفته بود اتحادیه اروپا نسبت به این محدودیت‌ها موضع‌گیری خواهد کرد.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین