کد خبر: ۵۸۹۱۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸

تاجرنیا: روحانی هرگز نمی‌خواست روابط اقتصادی و سیاسی ایران به اینجا برسد/ مسایلی خواسته یا ناخواسته به دولت تحمیل شد

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: بخش مهمی از مواضع رییس جمهوری ایران در مقابل و متناسب با اقدامات آمریکا بود، ایران یک سال تحمل و خویشتنداری کرد و چاره ای جز کاهش مشروط تعهدات برجامی نداشت.
آفتاب‌‌نیوز :
علی تاجرنیا با بیان اینکه رییس جمهوری در اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران، همه راه های حفظ برجام را در نظر گرفت، افزود: به بن بست رسیدن برجام قابل پیش بینی بود به این دلیل که در ارتباط با مسایل مربوط به برجام و منافع ملی نگاهی یک دست نداشتیم، از آن سو برخلاف اوباما، ترامپ رییس جمهوری است که ادعا می کند منافع ملی آمریکا در اولویت برنامه هایش قرار دارد.

وی افزود: به طور طبیعی وقتی که در داخل کشور گروه هایی مداوم بر طبل مخالفت با برجام و روابط بین خارجی می کوبیدند و به طور مداوم مانع انجام دیپلماسی دستگاه وزارت خارجه می شدند پیش بینی اعمال تحریم و محدودیت های بیشتر از طرف آمریکا را می کردیم.

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که نقش اروپایی ها در کاهش تنش و حفظ برجام را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: اروپایی ها برای ماندن در برجام علیرغم اینکه تمایل داشتند در مقابل آمریکا استقلال بیشتری داشته باشند، اما سایه اقتصاد آمریکا به حدی بر اقتصاد اروپا سایه انداخته که عملا این استقلال عمل از اروپایی ها سلب شده است.

تاجرنیا ادامه داد: این باعث شد ما در سال گذشته با تحریم های سریالی ایالات متحده آمریکا مواجه شویم، موضوعی که در سال 98 هم ادامه ادامه پیدا کرد و موجب تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور شد. این در حالی بود که اروپایی ها تلاش می کردند در قالب توافق برجام با ایران همکاری های خود را ادامه دهند ولی موانعی از جمله مقاومت تندروهای داخلی در برابر تصویب لوایح چهارگانه و بیم جریمه شرکت ها و بانک های اروپایی از جریمه آمریکا، مانع عملی شدن روابط مالی و اقتصادی اروپا نسبت به ایران شد.

وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که رییس جمهوری ایران هرگز نمی خواست روابط اقتصادی و سیاسی ایران به اینجا برسد بلکه شرایط و مسایلی خواسته یا ناخواسته به دولت روحانی تحمیل شد. فشار مخالفان داخلی، تعدد نهادهای موازی، نیات شوم برخی کشورهای منطقه و اقدامات ترامپ از جمله عوامل و دلایلی هستند که باعث شد برجام به هدف و مقصد تعیین شده نرسد. آنهایی که از ابتدا با برجام مخالف بودند همه ابزارهای خود را برای عدم موفقیت آن به کار بستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی و با وجود زیاده خواهی های آمریکا و برخی از هم پیمانانش، جمهوری اسلامی ایران ناگزیر است برای حفظ منافع و عزت ملی تصمیمات و واکنش های مناسب و متناسب انجام دهد، بنابراین مواضع رییس جمهور و شورای عالی امنیت ملی در این راستا بود و اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران از طرف رییس جمهوری در شرایط کنونی با توجه به نوع برخورد، اقدام و تصمیم آمریکا اجتناب ناپذیر بود.

تاجرنیا عنوان کرد: دفاع از حیثیت، هویت و استقلال کشور وظیفه ذاتی رییس جمهور است. البته همانگونه که ذکر کردم می توانستیم پیش از این با دیپلماسی معطوف به منافع ملی مانع از برخی محدویت ها و تحریم شویم، که فکر می کنم عدم یک دستی و هماهنگی برخی از نهادهای حاکمیتی با سیاست های دولت از مهمترین عوامل خلق این اوضاع باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ادامه داد: رییس جمهوری و دولتش تاوان اراده کسانی را می دهند که عامل، مشوق و مخالف به مقصد رسیدن برجام بودند. ترامپ و نتانیاهو از طرفی و مخالفان برجام در داخل این قرار داد را ننگین می دانند و خواسته یا ناخواسته تندروهای داخلی و دشمنان خارجی در خصوص برجام و سیاست تنش زدای دولت روحانی در ائتلافی نانوشته هستند، آنها در این هدف مشترک و منافع متفاوت دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از حرکت ناو هواپیمابر «یو اس اس آبراهام لینکلن» و بمب افکن های آمریکایی به منطقه چیست؟ پاسخ داد: در شرایط بین المللی و خود کشور آمریکا اجازه تقابل نظامی با ایران را به رییس جمهور آمریکا نمی دهد. ضمن اینکه آمریکا منافعی در اطراف ایران دارد که ریسک و خطر برخورد نظامی با ایران را نمی کند. آمریکا آمادگی ورود به یک جنگ را ندارد، آنچه در حال رخ دادن است با هدف فشار بیشتر بر ایران است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: ما به جای اینکه در زمان درست معاهداتی چون FATF را به سرانجام برسانیم وقت کشی کردیم، از طرفی اکنون اعلام می کنیم آماده مذاکره هستیم در حالی که این موضع درست را قبل از خروج ترامپ از برجام باید اعلام می کردیم. ما تا کنون فقط هزینه پرداخت کرده ایم و فایده ای به دست نیاوردیم و دولت روحانی در این میان قربانی منافع نا حق گروه هایی در داخل شد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
0
0
بسیار معقول و درست بود . بویژه کش دادن نا موجه تصویب FATF وتلاش دلواپسان بیشتر از روی ندانم کاری در اغلب مسائل مبتلا به میهن !!!! .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین