کد خبر: ۵۸۹۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

با رانندگان اتوبوس که قوانین را رعایت نمی‌کنند، چه کنیم؟

حق هر مسافری است که از یک سفر ایمن و راحت در طول سفر برخوردار باشد. عدم رعایت قوانین توسط راننده و رفتار نامناسب او با مسافران سبب ایجاد ترس و استرس در آنان خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سفر با اتوبوس علی‌رغم مزایایی که دارد می‌تواند نگرانی‌ها و مشکلاتی را نیز برای مسافران به وجود بیاورد. آمار بالای تصادفات جاده‌ای، اغلب افراد را در هنگام انتخاب اتوبوس به‌عنوان وسیله سفرشان نگران می‌کند. به همین جهت ایمنی سفر و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط راننده اتوبوس، از اهمیت بالایی در سفرهای جاده‌ای برخوردار است.

با رانندگان اتوبوس که قوانین را رعایت نمی‌کنند، چه کنیم؟

اننده اتوبوس مسئولیت امنیت جانی مسافران را بر عهده دارد و مسافران نیز موظفند که در صورت مشاهده عدم رعایت قوانین از سوی راننده به او تذکر داده یا پلیس راهنمایی و رانندگی را از تخلفات او آگاه سازند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از تهیه بلیط اتوبوس، با مطالعه این مقاله، با حقوق خود به عنوان مسافر آگاه شده و بدانید که با راننده متخلف باید چه کنیم.

رانندگان اتوبوس‌های مسافربری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

انندگان اتوبوس‌های مسافربری باید مهارت زیادی در رانندگی داشته و گواهینامه پایه یک مخصوص اتوبوس داشته باشند. آن‌ها باید از کلیه قوانین راهنمایی و رانندگی آگاهی داشته، نشانه‌ها و دستورالعمل‌های رانندگی در جاده را شناخته و به آن‌ها عمل کنند. یک راننده حرفه‌ای باید قادر باشد با حفظ آرامش و بردباری، مسافران را در مواقع اضطراری راهنمایی کند.

یک راننده خوب علاوه بر حفظ نکات ایمنی و امنیت جان مسافران، باید دارای مهارت ارتباطی خوبی بوده و رفتاری مناسب با مسافران داشته باشد و از سوی دیگر در صورت دریافت انتقاد از سوی آنان، با صبر و حفظ خونسردی، سعی در برطرف کردن مشکل و جلب رضایت‌شان کند. دانش جغرافیایی کافی نیز از دیگر ویژگی‌های رانندگان اتوبوس‌های مسافربری است. طبیعی است که رانندگان مسیرهای بین‌المللی باید با قوانین راهنمایی و رانندگی سایر کشورها آشنا بوده و آشنایی نسبی با زبان انگلیسی داشته باشند.

وظایف یک راننده اتوبوس چیست؟

راننده اتوبوس موظف است از سالم بودن، ایمنی و تمیز بودن اتوبوس اطمینان حاصل کرده و بدون بررسی وضعیت سلامت فنی خودرو اقدام به مسافرگیری نکند. مهم‌ترین وظیفه یک راننده حرفه‌ای و متعهد، رعایت کلیه قوانین راهنمایی و رانندگی در طول مسیر است. او باید از سرعت و سبقت‌های غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و هر عمل دیگری که سبب حواس‌پرتی شده و جان مسافران را به خطر می‌اندازد خودداری کند. همچنین از آنجا که خواب‌آلودگی راننده یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای است استراحت کافی راننده قبل از اقدام به رانندگی در جاده الزامی است.

با رانندگان اتوبوس که قوانین را رعایت نمی‌کنند، چه کنیم؟

از دیگر وظایف یک راننده اتوبوس یا شاگرد او این است که در سفرهای خارجی به بررسی پاسپورت‌های مسافران و بلیط اتوبوس آن‌ها پرداخته و علاوه بر آن در خصوص مسیرها و زمان‌بندی‌ها اطلاعات کافی به آنان ارائه دهد. پس از هر بار توقف بین‌راهی و پیاده شدن مسافران، راننده باید از سوار شدن دوباره تک‌تک آنان اطمینان یافته و مسافری را در مسیر جا نگذارد. همچنین باید از بسته بودن کمربند ایمنی تمام مسافران مطمئن شود.

به‌عنوان مسافر باید حواس‌مان به چه نکاتی باشد؟

باید بدانیم که به‌عنوان یک مسافر، خود ما هم در حفظ امنیت خود و سایرین مسئول هستیم. در طول سفر با اتوبوس باید تمام نکات ایمنی را در نظر داشته و رفتار راننده و همچنین سایر مسافران را در رعایت قوانین و مقررات زیر نظر داشته باشیم. باید حواس‌مان باشد که راننده تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کند. از جمله اینکه سرعت مجاز داشته باشد و از سبقت‌های غیرضروری و غیرمجاز خودداری کند.

پیش از آغاز سفر باید از سلامتی کمربند ایمنی صندلی خود اطمینان یافته و دقت کنیم که آن را بسته باشیم؛ اگر در بین مسیر سوار اتوبوس می‌شویم باید مطمئن باشیم که صندلی خالی در اتوبوس وجود دارد و از نشستن در سالن یا صندلی کمک‌راننده خودداری کنیم. همچنین باید حواس‌مان باشد که از صحبت کردن غیرضروری با راننده در حال رانندگی که می‌تواند سبب حواس‌پرتی او شود خودداری کنیم.

در صورت برخورد با تخلفات رانندگی چه کنیم؟

خوشبختانه پلیس راه این امکان را فراهم کرده است که مسافران خودروهای ناوگان عمومی به‌ویژه اتوبوس‌های بین‌شهری بتوانند تخلفات یا حسن انجام کار راننده را با ارسال شماره پلاک اتوبوس به سامانه پیامکی 110120 به پلیس گزارش کنند. تصویر پلاک اتوبوس در داخل خودرو برای مسافران نصب شده است. همچنین روی بلیط اتوبوس نیز به روش استفاده از این سامانه اشاره شده است.

شما می‌توانید استفاده راننده در حال رانندگی از تلفن همراه را با ارسال کد 1، عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی را با ارسال کد 2 و خستگی و خواب‌آلودگی راننده را با ارسال کد 3 به شماره 110120 گزارش کنید. همچنین می‌توانید رانندگی خطرناک را با کد 4، مشکلات فنی اتوبوس را با کد 5، عدم توقف برای نماز را با کد 6 و تقدیر از راننده را به علت رعایت قوانین و حسن رفتار با مسافران با کد 7 به سامانه پیامکی 110120 گزارش کنید.

با رانندگان اتوبوس که قوانین را رعایت نمی‌کنند، چه کنیم؟

حق هر مسافری است که از یک سفر ایمن و راحت در طول سفر برخوردار باشد. عدم رعایت قوانین توسط راننده و رفتار نامناسب او با مسافران سبب ایجاد ترس و استرس در آنان خواهد شد. بنابراین بهتر است پیش از تهیه بلیط اتوبوس از حق و حقوق خود به‌عنوان مسافر آگاه باشید و بدانید که در صورت مشاهده مشکلات و تخلفات رانندگی در جاده چه واکنشی باید داشته باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین