کد خبر: ۵۸۹۷۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

معاون رئیس جمهور: تکنولوژی با پول قابل خریداری نیست/پژوهش با بودجه دولت محصول ندارد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تکنولوژی با پول خریداری نیست و پژوهشی که با پول دولت انجام شود، محصول نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سورنا ستاری عصر امروز در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد اظهار داشت: آنچه ما به عنوان اقتصاد دانش بنیان در مورد آن صحبت می‌کنیم، هیچ چیزی نیست جز یک محیط کسب و کار و جدید و لازمه آن این است که فعالان اقتصادی خواستار ایجاد چنین محیطی باشند.

وی افزود: ما کشوری هستیم که تاریخ تجارت، علم، فناوری و … داریم که بسیاری از اینها از بین رفته به ویژه ارزش و جایگاه کارآفرینی و اگر به دنبال احیای این موضوع هستیم باید بدانیم که با پول دولت نمی‌توانیم ارزش اقتصادی ایجاد کنیم.

ستاری با بیان اینکه در تاریخ این کشور هرگز به اندازه امروز در زمینه آموزش هزینه نکرده‌ایم، افزود: این سوال مطرح است که با این هزینه‌ها دیگر ابن سینا و خوارزمی و … نداریم و علت آن این است که ما باید محیط را فراهم کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: تکنولوژی با پول خریداری نیست و پژوهشی که با پول دولت انجام شود، محصول نخواهد داشت و برای پژوهش صحیح و تکنولوژی کارآمد نیاز به بومی سازی داریم.

وی با اشاره به اینکه استانی نظیر یزد ظرفیت‌های قوی برای توسعه علم و دانش بنیان شدن صنعت دارد، افزود: اتکای ما باید به نفت و بودجه دولتی از بین برود و باید با دانش، ارزش افزوده ایجاد کنیم.

ستاری با اشاره به قیمت هر بشکه نفت خام عنوان کرد: اگر فرض کنیم فردی یک شیشه عطر از خارج از کشور ۱۰۰ دلار خریداری کند، به این معناست که چند هزار لیتر نفت خام از کشور خارج کرده است.

وی تصریح کرد: فکرهای ما نفتی است حتی اگر کسی از دولت درخواست شغل دارد، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، پرداخت وام است چون نه تنها فکر ما بلکه برنامه ما هم نفتی است در حالی که در بازار اینگونه نیست و یک بازاری هرگز چنین عملکردی ندارد و واقعیت این است که این سیستمی که در بازار وجود دارد، سیستم پیشرفت و شرکتی است.

ستاری خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین خیانت‌هایی که به فرزندان خود می‌کنیم این است که فرزندان خود را به استخدام جایی درآوریم چون با استخدام خلاقیت و نوآوری فرزندان خود را از بین برده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: شیوه‌های اشتغالزایی ما امروز به گونه‌ای است که فقط به درد قاب می‌خورد و ما اکنون در شرایطی هستیم که فعلاً فقط می‌توانیم زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: صندوق پژوهش و فناوری در یزد باید توسط خود استان حمایت شود و ما نیز حمایت می‌کنیم و از شرکت‌های دانش بنیان نیز حمایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم اگر مشکلی در مسیر آنها وجود دارد، آن را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در محیط کسب و کار جدید ۱۴۰ نوع خدمت جدید ارائه می‌کنیم که از معافیت سربازی تا بسیاری از مزایای دیگر را شامل می‌شود، افزود: معافیت از سربازی نشان از فکر و اندیشه والای رهبر معظم انقلاب در مورد کارآفرینی دارد زیرا شرایطی فراهم کردند که سربازی یک جوان در شرکت خودش سپری شود.

ستاری در مورد کسب و کارهای سنتی نیز عنوان کرد: نسل جوان دارد وارد محیط کارآفرینی می‌شود و کسب و کارهای سنتی نمی‌توانند با جوانان مقابله کنند و راه ماندن سنتی‌ها این است که برای کار آنها، ایده‌ها، شرکت‌ها و استارتاپ های آنها سرمایه گذاری کنید.

وی همچنین تاکید کرد: ما با پول مردم در دانشگاه‌های دولتی درس خواندیم که مشکل مردم را برطرف کنیم، مردم پول و مالیات ندادند که ما درس بخوانیم که مشکل کانادا و آمریکا حل شود، ما باید مقاله بنویسیم که مشکل استان، مشکل کشور و مشکل مردم حل شود و دانشگاه باید بداند که بخش قابل توجهی از بودجه خود را باید از محل فروش فناوری و ارتباط با صنعت به دست آورد.

ستاری تصریح کرد: دانشگاهی که به بودجه دولتی و شهریه وابسته باشد، سقف پرشش محدود است و دانشگاه‌های بزرگ دنیا بیش از ۱۴ درصد از محل شهریه نیست بنابراین بخش خصوصی باید در دانشگاه سرمایه گذاری کند و استارتاپ ها را در دانشگاه‌ها راه اندازی کند، دانشگاهی که نتواند کوچه پشتی خود را درست کند، نمی‌تواند کشور را درست کند.

مهر 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
0
0
سلام
در این موضوع که در کشورهای توسعه یافته بخشی قابل توجهی از بودجه پژوهشی در مراکز علمی توسط شرکتها و صنایع تامین می شود شکی نیست. اما نگاهی به آمار و ارقام مربوط به بودجه های و مراکز تحقیقاتی در همان کشورها و همچنین منابع اصلی بودجه ای نهادها و صندوق های مالی حمایت کننده از پژوهش روشن می سازد حتی در این کشورها همچنان دولت تامین کننده اصلی منابع مالی در این حوزه است. دلیل اصلی عدم تاثیرگذاری نتایج پژوهش بر حل مشکلات جامعه، به نظر اینجانب آنست که نگاه مدیران اصلی کشور، از جمله همین عزیز گرامی، به مقولات مهم و اساسی نگاهی کاریکاتوری بوده و به دلیل عدم درک درست از ملزومات مورد نیاز برای راه اندازی چنین فرایندی باعث شده است این بزرگواران به غیر از شعاردهی و نق زدن کاری انجام ندهند. مدیریت حوزه پژوهش و توسعه فناوری و همچنین بودجه صرف شده برای پژوهش در کشور را با مدیریت حوزه پژوهش و توسعه فناوری و بودجه پژوهش در کشورهای توسعه یافته مقایسه بفرمایید. اینکه توقع داشته باشیم خروجی این مدیریت و بودجه مانند آن مدیریت و بودجه باشد، خیلی منطقی نیست. اتفاقا با توجه به سبک و سطح مدیریت کشور به ویژه در حوزه علم و فناوری وهمچنین بودجه صرف شده، به نظرم دستاوردهای به دست در کشور علیرغم ناچیز بودن، بسیار زیاد نیز هست. دلیل اصلی این امر هم همت برخی از پژوهشگران و از خودگذشتگی آنان برای کار سخت در چنین محیطی بوده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین