کد خبر: ۵۸۹۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸

ماجرای ممانعت آمریکا از ورود کمک‌های بشردوستانه برای سیل‌زدگان، چه بود؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از جامعه جهانی خواست که مقامات آمریکایی را به دلیل اقدامات غیر قانونی در مسیر همکاری‌های بین‌المللی در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به سیل زدگان ایرانی پاسخگو کند.
آفتاب‌‌نیوز :
اسماعیل نجار در ششمین اجلاس مجمع جهانی کاهش خطرپذیری سوانح که در ژنو در حال برگزاری است، گفت: مایلم از تلاش‌های دفتر سازمان ملل متحد برای کاهش خطر بلایا و دولت سوئیس برای برگزاری این اجلاس قدردانی کنم و در همین راستا نیز اقدامات صورت گرفته از سوی ایران به عنوان کشوری که همواره در معرض بلایای طبیعی بوده است را تشریح می‌کند.

وی با بیان اینکه در ایران به منظور مقابله با بلایای طبیعی اقدامات مختلفی انجام گرفته گفت: تهیه طرح جامع کاهش مخاطرات، ارتقای سطح مدیریت بحران به شورای عالی به ریاست رئیس جمهور بازسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های عمومی از جمله مدارس، مراکز آموزشی و درمانی و همچنین خانه‌های روستایی، تهیه بسته‌های بیمه‌ای در حوزه کشاورزی و باغداری، ایجاد واحدهای مدیریت کاهش ریسک در دستگاه‌های مختلف، بالا بردن آگاهی عمومی و توسعه منابع انسانی برای ارتقای آمادگی و گنجاندن مفاهیم مدیریت بحران در کتب درسی، به روز کردن شبکه‌های لرزه نگاری، شناسایی مخاطرات طبیعی پایتخت و ایجاد سامانه هشدار سریع در تهران و نیز اختصاص پنج درصد از بودجه عمومی سالانه کشور به مدیریت کاهش خطرپذیری بلایا با تمرکز بر پیشگیری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای فروگذار نکرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های اکو متعهد شده تا در چهارچوب کاهش بلایا و اجرای چهارچوب "سندای"، اقدامات خود را پیش ببرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنانش به سیل فروردین ماه ایران اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته ۳۱ استان ایران با معضل سیل و آبگرفتگی روبرو شد که در برخی از استان‌ها این حجم غیر قابل پیش بینی و بسیار بالا بود به طوریکه بیش از ۲۳۶ شهر و ۴۳۰۴ روستا را تحت تأثیر خود قرار داد.

نجار با بیان اینکه در پی این سیل ۷۱ هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده یا دچار خسارات شدید شد گفت: ایران با استفاده از ظرفیت‌های ملی و محلی خود و مشارکت دستگاه‌هایی چون هلال احمر، نهادهای دولتی، ارتش، سپاه پاسداران و همچنین مردم اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داد بطوریکه در زمانی کوتاه بیش از ۲۵۰ هزار نفر را از مناطق تحت تأثیر سیل تخلیه کرده و در محل‌های اسکان اضطراری اسکان داد که این یک اقدام بی نظیر محسوب می‌شود.

نجار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قدردان ابراز همدردی‌ها و کمک‌های ارائه شده از سوی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است، گفت: اما متأسفانه سیاست ارعاب و قلدر مابانه کشور آمریکا حتی عرصه بشردوستانه را نیز در امان نگذاشته و بسیار متاسفیم که تحریم‌ها و اقدامات قهر آمیز یک جانبه آمریکا که عملی غیر انسانی است مانع از انتقال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به مردان، زنان و کودکان سیل زده ایرانی شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور این اقدام آمریکا را ناروا و به منزله لطمه شدید به همبستگی انسانی توصیف کرد و گفت: از همه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگرهای موضوعی مربوطه می‌خواهم که این تحول و بدعت نامیمون آمریکا را جدی گرفته و مقامات آمریکایی را به دلیل اقدامات غیر قانونی در مسیر همکاری‌های بین‌المللی برای کاهش آلام انسانی پاسخگو کند.

نجار افزود: سوال مهمی که در اذهان ایجاد می‌شود این است که آیا تمدن انسانی امروز به مرحله‌ای رسیده که عده‌ای در کشوری مانند آمریکا همبستگی انسانی و همکاری برای کاهش درد و همنوعان خود را جرم انگاری می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به منظور اجرای برنامه‌ها و تدابیر پیشگیری از خطرات و بلایا همچنین از پشتیبانی مجمع جهانی کاهش خطرپذیری سوانح از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین