کد خبر: ۵۹۰۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۹

گقت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه عراق با عادل الجبیر/دیدار نخست‌وزیر عراق با اردوغان

وزیر امور خارجه عراق با وزیر مشاور عربستان در امور خارجه درباره ثبات و امنیت منطقه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمد علی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق طی تماس تلفنی با عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه درباره ثبات و امنیت منطقه به تبادل نظر پرداخته است.

در این بیانیه همچنین آمده است: محمدعلی الحکیم و عادل الجبیر پیرامون روابط دوجانبه و تحولات خاورمیانه و بین‌المللی گفت‌وگو و بر لزوم حفظ امنیت و ثبات منطقه تأکید کردند.

در این تماس تلفنی، درباره «اقدام خرابکارانه علیه دو نفت‌کش عربستان سعودی در سواحل امارات» نیز گفت‌وگو شده است.

افزایش تنش بین ایران و آمریکا از دیگر محورهای این تماس تلفنی بوده است. دولت عراق اعلام کرده است که این کشور بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد بود. بغداد می کوشد روابط خود با کشورهای دیگر منطقه خلیج ازجمله عربستان را بهبود بخشد.

دیدار نخست‌وزیر عراق با اردوغان

همچنین رئیس‌جمهوری ترکیه از نخست‌وزیر عراق در کاخ بش‌تپه آنکارا به‌ صورت رسمی استقبال کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی مراسمی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق را که جهت دیدار با مقامات ترکیه‌ای وارد آنکارا شده است، در کاخ بش‌تپه مورد استقبال رسمی قرار داد.

پس از اجرای سرود ملی دو کشور، نخست‌وزیر عراق از جایگاه تشریفات سان دید. سپس هیأت‌های طرفین به یکدیگر معرفی شدند.

دیدار دوجانبه عبدالمهدی و اردوغان پس از گرفتن عکس یادگاری بدون حضور خبرنگاران آغاز شد. آنها پس از این دیدار نشست خبری مشترک برگزار کردند.

اردوغان پس از دیدار با عبدالمهدی خطاب به خبرنگاران گفت: در این دیدار بر اهمیت بهره‌برداری مجدد خط لوله انتقال نفت کرکوک-جیحان که توسط داعش تخریب شد، در آینده نزدیک تأکید کردیم.

اردوغان در ادامه همچنین اظهار کرد: بر اولویت بازسازی و توسعه مناطقی که توسط داعش آسیب دیده است و تأسیس یک گذرگاه تجاری به جنوب عراق تأکید کردیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: بر ضرورت همکاری نظامی و اعتماد میان ترکیه و عراق تأکید شد.

همچنین نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست خبری تأکید کرد: با هرگونه استفاده از خاک کشورمان با هدف ایجاد مشکل امنیتی برای ترکیه مخالف هستیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین