کد خبر: ۵۹۰۹۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

ورزشکاران هنگام افطار نان سبوس دار نخورند

یک متخصص تغذیه ورزشی معتقد است: مصرف نان‌های سبوس‌دار به دلیل این که نفاخ دار هستند و جذب کربوهیدرات را به تعویق می‌اندازند، برای یک ورزشکار حرفه‌ای که بعد از افظار قرار است در یک مسابقه سنگین شرکت کند، مناسب نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر شهرام فرج‌زاده اظهار کرد: هر چند ورزش حرفه‌ای مغایرتی با روزه‌داری ندارد و بسیاری از فوتبالیست‌های کشورهای مسلمان که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند روزه نیز می‌گیرند، اما آن چه که اهمیت دارد این است که ماه مبارک رمضان در چه فصلی از سال باشد، اگر پاییز یا زمستان باشد از نظر زمانبندی برای جذب کربوهیدرات و مایعات کمترین اثر را بر روی عملکرد ورزشکار دارد، اما اگر در تابستان یا اواخر فصل بهار باشد قطعاً عملکرد ورزشکار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: اگرچه عنوان می‌شود بهترین زمان برای انجام مسابقه در این ماه ۲ ساعت پس از افطار است اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اگر قرار است ورزشکار در یک مسابقه حساس و سنگین شرکت کند بعد از مسابقه زمان کافی برای ریکاوری نخواهد داشت. اگر قرار است در این ایام فوتبالیستی در مسابقه‌ای شرکت کند که مسابقه ساعت ۱۲ شب به اتمام برسد و بعد از این ساعت ریکاوری انجام دهد بهتر است مسابقه به زمان دیگری موکول شود یا هر ۱۰ روز یک بار برگزار شود تا ورزشکار از نظر عملکردی دچار مشکل نشود.

این متخصص تغذیه ورزشی خاطرنشان کرد: یک بازیکن فوتبال، والیبال یا بسکتبال مرد حداقل باید ۴۰۰ گرم قند در عضلات خود داشته باشد تا بتواند در یک مسابقه حداقل ۵۸ دقیقه فعالیت خوب و بهینه داشته باشد، در غیر این صورت در ۲۵ دقیقه شروع بازی ذخایر قندی وی به اتمام می‌رسد و در ۶۰ دقیقه دچار افت بدنی شدید می‌شود. بنابراین اگر فاصله کمی بین زمان افطار و شروع مسابقات باشد، ورزشکار زمان کافی برای جذب کربوهیدرات نخواهد شد و این مساله سبب افت عملکرد او می‌شود.

فرج‌زاده با بیان این که ورزشکاران حرفه‌ای هنگام افطار نان‌های سبوس‌دار، حبوبات و سالاد مصرف نکنند، گفت: نان سبوس‌دار همچون سنگک و نیز سالاد و حبوبات چون نفاخ هستند برای ورزشکاری که قرار است بعد از افطار در مسابقه حساسی شرکت کند، مناسب نیست و جذب کربوهیدرات را به تعویق می‌اندازند. اما نان سفید، برنج به مقدار کم، فیله مرغ، ماست‌های میوه‌ای، سوپ‌هایی که از سبزیجات کمتری استفاده شده باشد، گزینه‌های خوبی برای جذب سریع کربوهیدرات در ورزشکاران هستند. البته نان سنگک همان طور که وعده مناسبی برای زمان افطار نیست اما برای سحر که زمان بیشتری برای جذب کربوهیدرات دارند، وعده مناسبی است.

وی اضافه کرد: ورزشکاری که برای حضور در مسابقه‌ای دچار استرس است جذب کربوهیدرات در چنین افرادی به سختی انجام می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود این گونه افراد وعده افطار خود را با غذای سبک آغاز کند و تا شروع مسابقه از وعده‌های کوچک استفاده کند. ضمن این که مایعاتی همچون آب سیب به جای آب هندوانه مصرف کند. زیرا آب هندوانه نفاخ است و جذب آن در بدن سخت‌تر از نوشیدنی‌های ورزشی و آب میوه‌هایی مثل آب سیب خواهد بود.
این متخصص تغذیه ورزشی از دوغ و نوشیدنی‌های کفیر به عنوان مناسب‌ترین مایعات بعد از مسابقه و هنگام ریکاوری عنوان کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین