تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

لایه اوزون: دانشمندان می‌گویند چین منبع انتشار سی‌اف‌سی است

مطالعه تازه حاکیست که این روند عمدتا به تولید گازهای سی اف سی-۱۱ در استان های شمال شرقی چین مربوط است.
محققان می گویند که منبع اصلی بالا رفتن میزان یک ماده خطرناک شیمیایی در اتمسفر که برای لایه اوزون مخرب است را در چین کشف کرده اند.

تولید جهانی مواد موسوم "سی اف سی-۱۱" که زمانی عمدتا برای عایق‌کاری خانه ها به کار گرفته می شد از سال ۲۰۱۰ پایان یافت با این حال محققان شاهد افت شدید روند کاهش این گاز در اتمسفر طی شش سال گذشته بوده اند.

لایه اوزون: دانشمندان می‌گویند چین منبع انتشار سی‌اف‌سی است

این گاز جزو خانواده ای از ترکیبات شیمیایی است که اصلا در دهه ۱۹۳۰ به عنوان سردکننده تولید شد.

با این حال دانشمندان بعد از گذشت چندین دهه متوجه شدند که تجزیه این دسته گازها در اتمسفر باعث آزاد شدن اتم های کلر و صدمه دیدن لایه اوزون می شود. همان لایه ای که با جذب نور فرابنفش خورشید از پوست محافظت می کند.

در اواسط دهه ۱۹۸۰ حفره بزرگی در این لایه بر فراز قطب جنوب کشف شد.

اما جامعه جهانی در سال ۱۹۸۷ بر اساس پروتکل مونترال بیشتر انواع خطرناک این ماده را ممنوع کرد.

پس از آن بود که به تدریج افت سی اف سی-۱۱ در اتمسفر مشاهده شد.

با این حال سال گذشته تیمی از محققان متوجه شدند که روند افت این گاز بعد از سال ۲۰۱۲ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. آن تیم استدلال کرد که این افزایش ناشی از تولید سی اف سی در شرق آسیاست.

بعد از آن، تحقیقات بیشتر توسط سازمان غیردولتی "تحقیقات محیط زیست" در لندن و واشنگتن هم نشان داد که چین منبع تولید این گاز است.

این سازمان دریافت که در اکثر محصولات تولید شده برای عایق کاری در چین از سی اف سی-۱۱ استفاده می شود.

اکنون مطالعه تازه تقریبا شکی باقی نمی گذارد که حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش تصاعد این گاز به استان های شمال شرقی چین مربوط است.

این مطالعه که با کمک ایستگاه های اندازه گیری در کره جنوبی و ژاپن انجام شده، نتیجه گیری می کند که بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میزان تصاعد این گازها از شرق چین نسبت به سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ حدود ۱۱۰ درصد افزایش یافته.

آخرین ارزیابی ها پیش بینی می کند که حفره موجود در لایه اوزون نیمکره شمالی زمین احتمالا در دهه ۲۰۳۰ و لایه اوزون قطب جنوب در دهه ۲۰۶۰ ترمیم خواهد شد.

با این حال محققان می گویند اگر تولید این گاز در چین متوقف نشود روند ترمیم طولانی تر خواهد بود.

منبع: بی بی سی