کد خبر: ۵۹۱۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

موسویان: با رئیس‌جمهوری در آمریکا طرفیم که نمی‌داند در مورد ایران چه می‌خواهد

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: ترامپ برای مذاکره با ایران، باید تغییر سیاست داده و به اصل عدم مداخله و احترام متقابل عمل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سید حسین موسویان در گفت‌وگو با شبکه آرتی روسیه در مورد تهدیدات اخیر ترامپ علیه ایران گفت: من در هیچ دورانی از روسای جمهوری آمریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران، چنین وضع آشفته‌ای در سیاست آمریکا در مورد ایران ندیده‌ام. واضح است که از یک طرف مواضع ترامپ در مورد ایران با مشاورین و مسئولین کلیدی اش متفاوت است و از طرف دیگر مواضع شخص ترامپ مملو از ضد و نقیض گویی است. ترامپ اخیرا یک بار گفت که من می خواهم با ایرانی‌ها بنشینم و توافق کنم که بمب هسته‌ای نداشته باشند. همین و بس! یک روز بعد ایران را به نابودی و پایان رسمی تهدید کرد. ما با یک رئیس جمهوری در آمریکا طرف هستیم که نمی‌داند در مورد ایران چه می خواهد.

وی درباره اینکه اخیرا هم وزیر خارجه انگلیس ایران را تهدید کرده که اگر به برجام متعهد نماند، انگلیس به آمریکا خواهد پیوست؟ اظهار کرد: وزیر خارجه انگلیس باید این را درک کند که قبل از هر چیز انگلیس باید به تعهدات برجامی خود عمل کند. انگلیس در اجرای تعهدات برجامی خود قصور کامل داشته است. لذا اول انگلیس باید قبل از اینکه شرطی بگذارد، به تعهداتش عمل کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: در بین هفت کشور امضا کننده برجام؛ ایران تنها عضوی است که به تعهداتش بدون کم و کاست عمل کرده است. آمریکا که بطور کامل برجام را نقض کرده است. اروپایی‌ها شامل انگلیس برای دو سال تمام از اجرای تعهداتشان در عادی سازی روابط بازرگانی و اقتصادی در چهرچوب برجام عمل نکرده اند. لذا اروپایی ها قبل از تهدید ایران، باید پاسخگوی عدم اجرای تعهدات‌شان باشند.

وی در پاسخ به اینکه شما گفتید که تنها ایران به تعهداتش عمل کرده در حالیکه سایر قدرت‌های جهان عمل نکرده‌اند، چرا شما به آمریکا اعتماد کردید و با آمریکا مذاکره کردید در حالی که مقامات کلیدی مثل جولیانی و بولتون با سازمان تروریستی مجاهدین خلق همکاری می‌کنند؟ اظهار کرد: مذاکره به معنی اعتماد نیست. مذاکره وسیله ای است برای رفع اختلافات. کشورها با رفع اختلاف در مورد یک موضوع هم هیچ‌گاه به اعتماد کامل نمی‌رسند.

موسویان ادامه داد: ایران تاکنون توانسته در مقابل فشارها و تحریم‌ها، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی، جنگ اطلاعاتی آمریکا مقاومت کند. حتی آمریکا در تجاوز صدام به خاک ایران شریک شد و به تاسیسات نفتی ایران حمله کرد. ایران به مدت ۴۰ سال بدون بمب هسته ای در مقابل آمریکا مقاومت کرده است. تمام فشارهای آمریکا به قصد تضعیف ایران بوده است. منتهی بعد از ۴۰ سال آمریکا با یک واقعیتی روبرو شده که ایران اگر باثبات ترین و قدرتمندترین کشور منطقه نباشد، یکی از باثبات ترین و قدرتمندترین کشورهای منطقه است. لذا ایران بدون بمب اتم هم قادر خواهد بود که با همین استراتژی و ظرفیت و توانایی، به راه مقاومت ادامه دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا فکر می کنید که چین و روسیه برای حمایت از مقررات بین الملل به اندازه کافی اقدام کرده اند؟ تصریح کرد: واقعیت این است که کشورهای چین و روسیه در مقایسه با آمریکا و اروپا، در اجرای برجام صادق تر بوده اند. آمریکا کاملا برجام را نقض کرده و اروپا هم به حمایت سیاسی بسنده کرده است. درعین حال، ضمن اینکه چین و روسیه نسبت به اروپا و در عمل از اروپا بهتر عمل کرده اند، اما به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده و دراجرای کامل تعهدات برجامی خود نیز قصور کرده اند.

وی گفت: حسن اینکه برجام امضا شد و ایران به تعهدات خود عمل کرد، این است که امروز جامعه جهانی به این حقیقت پی برد که برای اولین بار بین ایران و قدرتهای جهانی توافقی رسمی صورت گرفت، ایران کامل به تعهداتش عمل کرد و بطور کلی همه قدرتهای جهانی به تعهداتشان عمل نکردند بویژه آمریکا و اروپا. اکنون مسلم شد که ایران بالاترین سطح از شفاقیت در بین همه اعضاء جامعه جهانی را پذیرفت و به آن عمل کرد. لکن اگر آقای ترامپ گمان می کند که با تهدید و فشار قادر خواهد بود که یا ایران را تسلیم کند یا به مذاکره وادار کند، به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه ترامپ تغییر سیاست داده و به ایران احترام بگذارد، به اصل عدم مداخله و احترام متقابل عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین