کد خبر: ۵۹۱۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸

ورزشکاران از نوشیدن قهوه در سحر پرهیز کنند

یک متخصص تغذیه ورزشی معتقد است: قهوه به دلیل داشتن کافئین زیاد به شدت ادرار آور است و سبب دی‌هیدراته شدن بدن می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود که ورزشکاران از مصرف قهوه در هنگام سحر پرهیز کنند و نوشیدن قهوه را به زمان بعد از افطار موکول کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمد حضوری درباره ورزش و روزه‌داری اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان ورزشکاران در رشته قدرت و استقامت بویژه در زیر نور آفتاب فعالیت می‌کنند امکان دارد به دلیل دی‌هیدراته شدن بدن دچار افت عملکرد شوند. بنابراین توصیه می‌شود ورزشکاران بعد از خوردن یک وعده سبک در افطار و شام در میان وعده نیز خوردن میوه و لبنیات را فراموش نکنند.

وی گفت: ورزشکاران بهتر است در وعده افطار حداقل یک یا دو لیوان مایعات به صورت چای، آب یا شربت خاکشیر استفاده کنند اما بعد از افطار می‌توانند هر یک ساعت برای جلوگیری از دی هیدراته شدن بدن، به طور مرتب آب مصرف کنند. البته ورزشکار برای اینکه متوجه شود آب بدنش تأمین شده است می‌تواند قبل از خواب رنگ ادرار خود را مورد ارزیابی قرار دهد اگر رنگ ادرارش روشن باشد یعنی آب بدنش تأمین شده و دچار کم آبی نیست. اما اگر رنگ ادرارش تیره باشد نشان از کم‌آبی بدن است. همچنین افزایش گرمای بدن نشان از کم‌آبی بدن است که ورزشکار باید به این مساله نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد شیرینی از جمله شله‌زرد، زولبیا بامیه و… هنگام افطار سبب افزایش سریع قند خون و در نتیجه ترشح بیش از حد انسولین در بدن می‌شود. البته بروز چنین مسأله‌ای در بدن منجر به آن می‌شود که فرد ورزشکار یک ساعت بعد از افطار دچار افت قند خون، ضعف جسمانی و خستگی بیش از حد شود. بنابراین توصیه می‌شود که ورزشکاران هنگام افطار از پرخوری و مصرف شیرینی‌جات زیاد پرهیز کنند.

حضوری اضافه کرد: برای تأمین آب بدن بهتر است ورزشکاران بعد از افطار از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنند تا دچار کم آبی نشوند.

وی با بیان اینکه مصرف قهوه بعد از افطار سبب افزایش انرژی بدن می‌شود، گفت: قهوه به دلیل داشتن کافئین بالا مصرف آن در زمان سحر توصیه نمی‌شود، اما یک ساعت بعد از افطار به دلیل داشتن انرژی بالا بهترین زمان مصرف است.

این متخصص تغذیه در پایان افزود: ورزشکاران در مصرف برخی مکمل‌ها از جمله ویتامین C باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف بیش از حد این مکمل با دوز بالا می‌تواند سبب تولید سنگ کلیه اوکسالات شود. بنابراین بهتر است مکمل‌ها بعد از افطار میل شود تا بدن آب کافی برای جذب آن داشته باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین