کد خبر: ۵۹۱۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵

تمرکز دموکرات‌ها بر سابقه مالیاتی ترامپ

تقابل «دونالد ترامپ» و مخالفان با تمرکز دموکرات ها بر سابقه مالیاتی رئیس جمهوری افزایش یافته است؛ با این حال ناظران تاکید برخی نمایندگان مجلس بر استیضاح را رویکردی اشتباه و به نفع ترامپ ارزیابی می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 تنش میان «دونالد ترامپ» و دموکرات ها در ایالات متحده عیان تر از هر زمان دیگر شده است. این اختلافات باعث شده اند تا میزان حمایت از استیضاح ترامپ به بالاترین میزان آن برسد. حامیان بررسی کفایت رئیس جمهوری آمریکا نه تنها در میان چهره های سیاسی دموکرات افزایش یافته است بلکه در میان شهروندان آمریکایی نیز درخواست برای آن افزایش شدیدی پیدا کرده است.

نظرسنجی خبرگزاری «رویترز» که به تازگی انجام شده است نشان می دهد نزدیک به نیمی از مردم آمریکا می گویند ترامپ باید استیضاح شود. همچنین حدود 50 درصد از آمریکایی هایی که در این نظرسنجی مشارکت داشتند اعتقاد دارند اقدامات ریاست جمهوری در کنار اختلافات سیاسی و حزبی وی موجب اختلال در فعالیت دستگاه اجرایی در کاخ سفید شده است.

دیدار چند روز پیش ترامپ با برخی چهره های دموکرات کنگره بر آتش این تضادها افزود. این دیدار که قرار بود به هماهنگی در تامین بودجه زیرساخت های آمریکا منجر شود ناکام بود و ترامپ تنها پس از چند دقیقه با سروصدای فراوان جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد. شدت تقابل به اندازه ای تند شده است که حتی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان پس از این دیدار از نزدیکان ترامپ در کاخ سفید و حتی خانواده وی خواست تا تلاش کند اختلافات رئیس جمهوری آمریکا با دموکرات ها حل و فصل شود. در طرف مقابل ترامپ ادامه همکاری به دموکرات ها را به کنار گذاشتن پرونده تحقیقات «رابرت مولر» در مورد رابطه وی و روسیه در انتخابات 2016 مشروط کرده است.

میزان تردید به سیاست های رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار وی با رهبران دموکرات در کنگره بیشتر شد. نیمه تمام گذاشتن جلسه وی با دموکرات ها پس از چند اتفاق همچون خودداری مشاور سابق حقوقی کاخ سفید از شهادت دادن در کنگره و ممنوع ساختن پاسخگویی کارکنان کاخ سفید به احضاریه های کنگره از سوی ترامپ رخ داد؛ اکنون دموکرات به گذشته مالیاتی و فعالیت های تجاری وی متمرکز شده اند و تلاش می کنند تا از این طریق فشار بر رئیس جمهوری امریکا را افزایش دهند.

**سابقه مالیاتی، دردسر تازه ترامپ

از جمله چالش های تازه برای رئیس جمهوری آمریکا شکست در دادگاه ایالتی بابت موضوع انتشار اظهارنامه مالیاتی وی است. این اقدام در واکنش به درخواست چند نماینده عضو کمیسیون امور مالی و مالیاتی مجلس صورت گرفت و در عمل این دادگاه در نیویورک اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در ممانعت از انتشار اسناد را رد کرد.

دونالد ترامپ برخلاف روسای جمهوری پیشین آمریکا هنوز پرونده کامل مالیاتی خود را برای افکار عمومی منتشر نکرده است. تاکید کاخ سفید بر مخالفت صریح با انتشار فعالیت های اقتصادی ترامپ در دوره پیش از آغاز ریاست جمهوری، گمانه زنی از اقدامات غیرقانونی وی را بیشتر کرده است. گفته می شود درخواست کنندگان این اطلاعات، پرونده مالیاتی دونالد ترامپ در دو دهه قبل به ویژه در دوره پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری را می خواهند زیرا اعتقاد دارند وی در فعالیت های اقتصادی خود شفاف عمل نکرده است. در هفته های اخیر ارتباط ترامپ با دویچه بانک آلمان و چگونگی دریافت وام از این موسسه هم به عنوان یکی از اقدامات مالی خلاف قانون رئیس جمهوری مطرح شده بود.  

روزنامه «نیویورک تایمز» که از مدت ها قبل به موضوع فعالیت های ترامپ در دو دهه گذشته پرداخت، اعتقاد دارد گمان می رود رئیس جمهوری آمریکا برای حداقل 18 سال مالیات پرداخت نکرده است. وی در آخرین بار 20 سال پیش در اظهارنامه خود از ضرر حدود یک میلیارد دلاری خبر داده بود و به همین دلیل از پرداخت مالیات معاف شده بود.

تارنمای نشریه «فورچون» آورده است که دموکرات ها بار دیگر به دنبال مطرح کردن پرونده مالیاتی ترامپ هستند تا پس از ماه ها انتظار فشار بر ترامپ را افزایش دهند. حال با رای دادگاه سه کمیته در سنا و مجلس نمایندگان به رغم ماه ها مانع آفرینی کاخ سفید اجازه بررسی سابقه مالیاتی رئیس جمهوری و حتی اظهارنامه های وی در حوزه مالیات بر درآمد و مالیات اقدامات تجاری را به دست آورده اند.

به همین دلیل است که شبکه خبری «ای. بی. سی نیوز» می گوید دموکرات ها کمی به پیروزی نهایی خود که همان سابقه مالی ترامپ هستند نزدیک شده اند. وی که از ژوئن سال 2015 حضور در انتخابات ریاست جمهوری را رسما اعلام کرد تاکنون همه فعالیت های شخصی و تجاری خود را از چشم افکار عمومی دور نگاه داشت اما در چند روز اخیر دو قاضی فدرال به نفع دموکرات های کنگره رای دادند و دموکرات ها را به پایان دادن به این پنهانکاری نزدیک  کردند.

** فرار مالیاتی و شفافیت دولت ترامپ

به اعتقاد کارشناسان فرار مالیاتی یکی از گناه نابخشودنی در آمریکا است که در صورت اثبات آن می تواند به صورت قانونی حتی مانع از حضور ترامپ در انتخابات سال 2020 شود. برخی نمایندگان همچون «ریچارد نیل» رئیس کمیته راه ها و زیرساخت های مجلس نمایندگان تهدید کرده اند ترامپ را برای پرداخت مالیات به دادگاه می کشانند.

تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی آورده است: اکنون آشکار شده است در کاخ سفیدی که مدعی بود خود را وقف شفافیت در امور می کرد، پنهان کاری های فراوانی صورت گرفته است.

طبق این تحلیل، فشارهای چند روز اخیر رئیس جمهوری آمریکا را به برگزاری یک نشست خبری اعلام نشده در «رُز گاردن» کاخ سفید مجبور کرد. سخنان پلوسی در مورد لاپوشانی دونالد ترامپ و پیگیری تحقیقات رابرت مولر در کنار دیگر مسائل موجب شدند تا وی در مقابل رسانه ها مدعی شود که هیچ موضوعی را پنهان نمی کند و شفاف ترین رئیس جمهوری ایالات متحده بوده است.

به گزارش این شبکه خبری، چالش ترامپ با پلوسی به عنوان رهبر مخالفان، پس از رسانه ای نشدن بخش های مهمی از نتیجه تحقیقات مولر تشدید شد. بنا بر تاکید بلومبرگ، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون بیشتر عمر خود را صرف پنهان کردن شکست ها و نقص هایش کرده است.

**تردید نسبت به موفقیت استیضاح

با  این حال تحلیل گران احتمال موفقیت دموکرات ها در استیضاح دونالد ترامپ را بسیار اندک می دانند. علت آن است که اکنون از مجموع 100 نماینده مجلس سنا، جمهوریخواهان با داشتن 53 کرسی در آن اکثریت دارند و کسب رای موافق دوسوم برای حمایت از استیضاح بسیار دور از ذهن خواهد بود. به همین دلیل است که برخی چهره های برجسته دموکرات همچون رئیس مجلس نمایندگان با درک شرایط، استیضاح را در این زمان مناسب نمی دانند و بر ادامه تحقیقات در زمینه سیاست ها و روابط و اقدامات ترامپ تاکید دارند.

پلوسی در گفت وگو با رسانه ها پس از جلسه نیمه تمام با ترامپ اظهار داشت که خواسته ترامپ آن است که دموکرات ها را به آغاز مراحل اجرایی استیضاح وادار سازد. این موضوعی است که رسانه های آمریکایی به آن اشاره داشته اند.

ناظران هم اعتقاد دارند در این شرایط تلاش احتمالی دموکرات ها برای استیضاح به شکست منجر می شود و همین امر برگ برنده ای بزرگ و تاثیرگذار در انتخابات 2020 آمریکا خواهد بود. بنابر این دموکرات ها بهتر می بینند با همین صورت پرونده ها را علیه رئیس جمهوری آمریکا پیگیری کنند و از این طریق افکارعمومی را هدایت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین