کد خبر: ۵۹۲۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱

مرمت‌گران روی پل «کشکان» رفتند

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان می‌گوید: مرمتِ بخش‌های ساسانی پل «کشکان» که در زمان وقوع سیل کج شده بود، آغاز شده و عملیات تثبیت پایه کج شده در حال انجام است.
آفتاب‌‌نیوز :
امین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مطالعه و مرمت تعدادی از آثار و محوطه‌های تاریخی آسیب دیده در زمان وقوع سیل در استان لرستان آغاز شده است، بیان می‌کند: یکی از پایه‌های مرمت شده‌ی پل متعلق به دوره قاجار بود که آب آسیب جدی به آن وارد کرد، از سوی دیگر سیل به بخش ساسانی پل نیز آسیب وارد کرده و آن را کج کرده بود، که آن نیز در حال مرمت است و در حال تثبیت پایه‌ی کج شده هستیم، همچنین عملیات بازسازی پایه کج شده نیز در دستور کار است.

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعه روی بناهای تاریخی آسیب دیده از سیل، اظهار می‌کند: مشاورِ تهیه‌ی طرح انتخاب شده و چند استاد مطرح دانشگاهِ کشور، درباره خاک و استحکام خاک بررسی‌هایی را در دستور کار دارند، همچنین برای بهسازی آثار نیز اقداماتی انجام شده است.

او با اشاره به آسیب‌هایی که به آثار تاریخی مانند «پل کشکان»، «تپه‌ی قلعه فلک‌الافلاک» و «پل کلهر» وارد شده است، ادامه می‌دهد: مطالعه روی بخش‌هایی که در زمان‌های مختلف آسیب دیده، انجام شده و مرمت و بازسازی برخی از آثار نیز آغاز شده است.

وی با تاکید بر این‌که قلعه‌ی فلک‌الافلاک حتی آسیبی یک سانتی‌متری نیز از سیل ندیده است، می‌افزاید: فقط تپه‌ای که قلعه روی آن قرار گرفته، دچار آسیب شده که آن نیز در دوران بازسازی در پهلوی دوم و زمانی‌که هنوز خاکِ زیرِ قلعه متراکم نشده بود، قدری از خاک رانش داشته که با هدف تثبیت خاک، مطالعات مهندسی توسط مهندسان مشاور خاک در حال انجام است.

قاسمی با تاکید بر آسیبِ حدود ۵۰ میلیارد تومانی سیل به پل‌ها، تپه‌ها و بافت‌های تاریخی این استان در نقاط مختلف، بیان می‌کند: تا امروز بافت تاریخی بروجرد که بیش از ۴۰ تا ۵۰ اثر تاریخی در خود دارد، آسیب دیده‌اند که عملیات مرمت آن‌ها در دستور کار است.

به گفته‌ی مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان، مرمتِ بخش‌هایی از «پل صفوی» خرم‌آباد، پل «تپه قلعه» و بخش‌هایی از «پل افرینه» که آزادسازی شده بود، نیز در حال انجام است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین