کد خبر: ۵۹۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

واشنگتن: احتمال بازگشت مجدد داعش وجود دارد/به دنبال تغییر نظام در سوریه نیستیم

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه نسبت به بازگشت مجدد داعش هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از شبکه روسیا الیوم، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در سخنرانی خود در "موسسه خاورمیانه در واشنگتن" گفت: با توجه به اینکه باندهای زیرزمینی داعش هنوز وجود دارند و شاید ده‌ها هزار تن از این تروریست‌ها در عراق و سوریه حضور داشته باشند، نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت مجدد این گروه تروریستی وجود دارد.

وی بر تمایل آمریکا نسبت به همکاری با همپیمانانش در منطقه با هدف ممانعت از ظهور مجدد داعش تاکید کرد.

جفری در پاسخ به سوالی درباره اینکه واشنگتن به دنبال تغییر نظام سوریه است یا نه، گفت: "نه من و نه کس دیگری در دولت آمریکا، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در ارتباط با بخش‌های مختلف این کشور بخصوص در مساله مبارزه با داعش مهره کلیدی و مثبتی نمی‌داند".

وی در ادامه افزود: اما درباره مساله نقش اسد در آینده سوریه مردم این کشور باید تصمیم بگیرند. ما از تلاش‌ها براساس قانون اساسی حمایت می‌کنیم که به دنبال تغییر شیوه تعامل دولت با مردم در چارچوب قانون است.

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه بار دیگر بر حمایت واشنگتن از برگزاری انتخابات آزادانه و شفاف با نظارت سازمان ملل و با مشارکت سوری‌های خارج از کشور تاکید کرد و مدعی شد، "این دیدگاه آمریکا درباره آینده سوریه است و این تغییر نظام سوریه نیست بلکه تغییر رفتار کشور -با هر ماهیتی که باشد- و رفتار دولت است".

در این راستا، جفری درستی گزارش‌ها درباره نیت آمریکا و اسرائیل درخصوص ارائه پیشنهادی به روسیه را رد کرد، پیشنهادی مبنی بر اینکه آمریکا و اسرائیل مشروعیت اسد را به رسمیت بشناسند و در مقابل هم روسیه از خروج نیروهای ایرانی از سوریه حمایت کند.

وی در این باره گفت، تاکنون محورهای مذاکره میان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، مئیر بن شباط، مشاور امنیت قومی اسرائیل و نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت کشور روسیه در بیت‌المقدس مشخص نشده است.

جفری ادامه داد، نشستی پیرامون خاورمیانه برگزار خواهد شد اما ما همچنان بر روی جزئیات آن تمرکز داریم، بالطبع توافق‌نامه مشابهی وجود ندارد و نباید این گزارش‌ها را باور کرد.

روزنامه الشرق الاوسط پیش از این به نقل از منابع دیپلماتیک غربی نوشته بود، آمریکا و اسرائیل قصد دارند در نشست سه جانبه پیشنهادی را درباره به رسمیت شناختن مشروعیت اسد و برداشتن تحریم‌ها از مقامات سوریه در ازای موافقت روسیه با مهار نفوذ ایران در سوریه مطرح کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این موضوع گفت، کرملین در ارتباط با گزارش‌های رسانه‌ای مشابه هشدار می‌دهد. از سوی دیگر دفتر نخست وزیری اسرائیل هم از اظهارنظر درباره این اخبار امتناع کرد.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین