کد خبر: ۵۹۳۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

دو خواهر عربستانی 5سال برای فرار از کشورشان وقت گذاشتند

مها و وفا السبیعی دو خواهر عربستانی هستند که بعد فرار از کشور خود، رسانه های بسیاری به ماجرای آنها پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :

بنا بر اعلام یورونیوز این دو خواهر حدود پنج سال برای یک نقشه فرار بی عیب و نقص از عربستان وقت گذاشتند تا اینکه سرانجام اولین پرواز زندگی شان را تجربه و کشورشان را ترک کردند.

آنها می گویند ما مدام تحت کنترل شدید خانواده بودیم و توسط برخی نزدیکانمان حتی آزار جسمی دیدیم. خلاصی از دست خانواده و آن ناراحتی ها اما امیدی بود که همیشه داشتیم و سرانجام به هدف خود رسیدیم.

مردان خانواده ما با استفاده از اپلیکیشن موبایل أبشر (Absher) به معنای" خبر خوب/ بله، حاضر است" خروجمان را کنترل می کردند. برنامه ای که در سال ۲۰۱۰ ظاهرا برای سهولت در امور اداری چون دریافت گواهینامه یا پاسپورت طراحی شده بود اما این تمام ماجرا نبود. أبشر خروج زنان عربستان به خارج از کشور را به «سرپرستان اطلاع می داد. از پدر و شوهر گرفته تا جد پدری و برادر بزرگ‌تر همگی با این اپلیکیشن برای جابه‌جایی ما تصمیم می‌گرفتند.

به گفته این دو خواهر فراری، مردان عربستانی با استفاده از اپلیکیشن مذکور مشخصات دختران و زنان را ثبت می کردند تا در صورت اقدام برای ترک کشور سریعا با یک پیام از ماجرا باخبر شوند، به عبارتی اجازه سفر خارجی تنها با رضایت مردان صورت می گیرد.

این دو خواهر عربستانی در اوایل آوریل با فریب اپلیکیشن أبشر که چگونگی این اقدام را فاش نکرده اند از کشور خود گریختند. آنها اول با پرواز از ریاض به استانبول، سپس از ترابزون ترکیه به گرجستان و بعد آن به سوی کشوری دیگر رفتند، سرزمینی که بنا به دلیل امنیتی نام آن را نمی‌گویند. مها و وفا السبیعی که اپلیکیشن نامبرده را دشمن زنان می دانند، پس از ترک کشور همچنان نگران آن هستند.خواهران سعودی می گویند شاید أبشر موقعیت ما را شناسایی کند و برایمان دردسرساز شود.

طبق گفته مها، در عربستان از بدو تولد تا هنگام مرگ، دختران و زنان تحت کنترل مردان هستند. این دو خواهر که در صحبتهایشان به خستگی از جنگیدن برای حتی کوچکترین موارد اشاره کرده اند بر آسیب های زنان بر اثر قوانین عربستان تاکید دارند. خواهران السبیعی درباره زندگی در خانه جدید می‌گویند کمی دچار سردرگمی و هیجان‌ به سر می بریم. وفا در پایان این گفتگو یادآور می شود که "هنوز هم احساس می‌کنم در خواب هستم.

ناگفته نماند سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از قوانین قیومیت عربستان از دست‌کم سه زن در این کشور خبر داده که با دسترسی به گوشی تلفن سرپرست خانواده موفق به تغییر تنظیمات و دور زدن این اپلیکیشن شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین