کد خبر: ۵۹۳۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹

جمهوری چک شاهد بزرگترین تظاهرات از زمان سقوط کمونیسم/ علت خشم معترضان چیست؟

سازمان دهندگان گفتند که حداکثر ۱۲۰ هزار نفر در تجمع روز سه شنبه شرکت کردند. اگر این آمار تایید شود بزرگترین تظاهرات از زمان انقلاب مخملی سال ۱۹۸۹ خواهد بود که به سقوط کمونیسم منجر شد.
جمهوری چک شاهد بزرگترین تظاهرات از زمان سقوط کمونیسم/ علت خشم معترضان چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

ده ها هزار نفر از مردم جمهوری چک با شرکت در تجمعی در پراگ خواستار استعفای آندری بابیش، نخست وزیر، که به کلاهبرداری از یارانه‌های اتحادیه اروپا متهم است شده اند.

سازمان دهندگان گفتند که حداکثر ۱۲۰ هزار نفر در تجمع روز سه شنبه شرکت کردند. اگر این آمار تایید شود بزرگترین تظاهرات از زمان انقلاب مخملی سال ۱۹۸۹ خواهد بود که به سقوط کمونیسم منجر شد.

آقای بابیش اتهام کلاهبرداری را رد کرده و به پیش نویس گزارش اتحادیه اروپا که خواستار بازگرداندن میلیون ها یورو یارانه می شود تاخته است.

گروه "میلیون لحظه برای دمکراسی" از پایان ماه آوریل تاکنون هر هفته تظاهراتی ترتیب داده است به طوری که بنابه تخمین ها در تجمع دو هفته پیش آن در میدان ونساسلس پراگ حدود ۵۰ هزار نفر شرکت کردند.

سازمان دهندگان گفتند که شمار معترضان در روز سه شنبه بیش از دو برابر بود که در این صورت بزرگترین تظاهرات ضددولتی در ۳۰ سال اخیر خواهد بود.

تظاهرکنندگان تصاویری از آقای بابیش در دست داشتند که روی آنها نوشته بود "استعفا" و پشت سر سخنرانان برنامه این جمله دیده می شد: "نخست وزیر یا وزیر مجرم".

علت خشم معترضان چیست؟

آندری بابیش دومین مرد ثروتمند جمهوری چک و یک کمونیست سابق است که گاه از او به عنوان دونالد ترامپ چک یاد می شود.

او در سال ۲۰۱۷ به عنوان رهبر حزب عوام گرای "آنو" (بله) با شعار مقابله با فساد و مواضع ضد اتحادیه اروپا، دولت اقلیت تشکیل داد که با کمک حزب چپگرای سوسیال دمکرات این کشور بود.

بابیش اتهام کلاهبرداری را رد می کند

علیرغم کارزاری که برای برکناری او به راه افتاده، حزب او در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در ماه مه با بیش از ۲۱ درصد آرا اول شد.

پلیس در ماه آوریل پیشنهاد کرد که آقای بابیش به کلاهبرداری از یارانه های اتحادیه اروپا متهم شود، ادعایی که او رد می کند. وزیر دادگستری دولت پس از آن کناره گیری کرد و مری بنسووا جای او را گرفت، چهره دیگری که مورد غضب تظاهرکنندگان است.

پس از آن پیش نویس یک گزارش کمیسیون اروپا در روز جمعه درز کرد که نتیجه گیری می کرد آقای بابیش باید میلیون ها یورو یارانه را بازگرداند.

آقای بابیش، ۶۴ ساله، دو ماه پیش از شروع نخست وزیری مالکیت مجموعه شرکت های "اگروفرت" خود را به صندوق های ویژه ای سپرد. این گروه در صنایع مواد غذایی، شیمیایی و رسانه ها دست دارد.

با این حال گزارش ۷۱ صفحه ای کمیسیون اروپا دریافت که او همچنان از این گروه سود می برد، چون تنها دریافت کننده مزایای این صندوق هاست.

این گزارش گفت که کلیه یارانه هایی که این شرکت از اتحادیه اروپا دریافت کرده باید برگردانده شود؛ مبلغی که ۴۵۱ میلیون کورونای چک (حدود هفده و نیم میلیون یورو) تخمین زده شده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین