کد خبر: ۵۹۴۱۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰

دلار در مسیر بازگشت؟

قیمت دلار پس از ۵ کاهش متوالی در مسیر افزایشی قرار گرفت. با این حال تا ساعت ۴ بعدازظهر نتوانست از مرز ۱۳ هزار تومانی عبور کند. اکنون سوال مهم در بازار این است که آیا شاخص ارزی در مسیر بازگشت به سطوح هفت روز پیش قرار گرفته است یا رشد قیمتی دیروز تنها یک اصلاح موقت در روند نزولی بود که بازار ۵ روز کاری متوالی در آن قرار داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

هم افزایشی‌ها و هم کاهشی‌های بازار دلایل متفاوتی را برای ادامه راه بازار مطرح کرده‌اند. به‌عنوان مثال، کاهشی‌ها باور دارند کاهش تقاضا، آغاز به کار بازار متشکل ارزی طی روزهای آینده و حضور نخست‌وزیر ژاپن در ایران از جمله وقایع بنیادی هستند که می‌توانند نشان دهند افزایش روز دوشنبه تنها یک اصلاح قیمت بوده است و بازار طی روزهای آتی نیز در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. در این میان، آنها عدم شکست مرز ۱۳ هزار تومانی را نیز به‌عنوان یک نشانه کاهشی تعبیر کرده‌اند و باور دارند در صورتی که مسیر قیمتی بازار به صورت کلی عوض شده بود، دلار باید از سطح یادشده با قدرت عبور می‌کرد.

ماندگاری دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی برای دو روز متوالی از نظر کاهشی‌ها خود نشان‌دهنده انتظارات کوتاه‌مدت معامله‌گران بازار است. باید البته به این نکته اشاره کرد که پس از ساعت ۴ بعدازظهر، قیمت دلار در مقطعی در معاملات پشت خطی از مرز ۱۳ هزار تومانی عبور کرد. در این شرایط روند امروز بازار ارز از حساسیت بیشتری برای تشخیص ادامه مسیر بازار برخوردار است. این در شرایطی است که در ابتدای روز دوشنبه قیمت دلار در محدوده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار گرفت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان به کار خود پایان داد که ۲۹۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

پیش‌تر دلار در ۵ روز متوالی بیش از هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. در روزی که دلار نتوانست به بالای سطح حمایتی پیشین بازگردد، سکه به راحتی مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را پس گرفت. سکه دیروز با ۶۰ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان رسید. این افزایش در حالی رخ داد که فلز گرانبهای داخلی دیروز تا سطح ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان پایین رفته بود. نکته دیگری که افزایش قیمتی سکه را جالب‌تر می‌کرد، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی تا ساعت ۵ بعدازظهر دیروز روی عدد هزار و ۳۲۵ دلار قرار گرفته بود که ۱۵ دلار کمتر از قیمت بسته شده روز جمعه بود.

دیدگاه مقابل کاهشی‌های دلار

در میان کاهشی‌ها دیدگاه یکسانی در مورد کف قیمت دلار وجود ندارد. برخی از آنها باور دارند نقطه کاهشی بعدی می‌تواند در درجه اول سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی و در درجه دوم محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی باشد. با این حال، عده دیگری سطوح بالاتر یا پایین‌تری را نیز برای کف قیمت در نظر گرفته‌اند. در مقابل نیروهای کاهشی، افزایشی‌های بازار باور دارند، بازار طی ۵ روز کاهشی اثرات روانی سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران را پیش خور کرده است و به دلیل پایین آمدن بیش از اندازه قیمت‌ها، خریدها در بازار افزایش پیدا کرده است. از نظر آنها، روز یکشنبه دلار به کف قیمت ۴ ماهه اخیر برخورد کرد و همین عامل موجب شد که میزان خریدهای ارزی در بازار افزایش پیدا کند.

این گروه افزایش نرخ حواله درهم را نشانه محسوسی از تغییر روند بازار تعبیر کرده و عنوان می‌کنند که قیمت درهم دیروز در مقطعی به حدود ۳ هزار و ۵۹۰ تومان رسید. با این نرخ حواله درهم ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به نزدیکی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. از سوی دیگر افزایشی‌ها باور دارند، بازارساز نیز تمایل بیشتری ندارد که قیمت‌ها را با توجه به شرایط فعلی و ریسک‌های غیراقتصادی پایین‌تر بیاورد. از نظر آنها اگر بازارساز قیمت را با افت بیشتری مواجه کند، با خطر حملات سفته بازانه و نوسانات شدید مواجه خواهد بود. به باور آنها، همین عامل موجب شد که دیروز صرافی‌های بانکی نسبت به روز یکشنبه نرخ فروش خود را کمی بالاتر بیاورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین